Ratikan rakentaminen on ratkaiseva hanke Vantaan kaupungin tasapuoliselle kehittämiselle, kirjoittaja muistuttaa.
Aloitin Hakunilan seurakunnan kirkkoherran tehtävässä vuosituhannen vaihteessa. Segregaatio oli keskeinen teema, jonka ääreen kaupungin virkamiehet uutta kirkkoherraa ohjasivat. Kaupunkia on koko ajan rakennettava, jotta ei käynnisty kurjistumisen kierre.
Väitteen todellisuus paljastui heti, kun uusien alueiden rakentamiset eivät käynnistyneet. Hakunilan suuralueen väkimäärä kääntyi laskuun. Vasta Kaskelan alue on tuonut käännettä toisen suuntaan. Postimerkkitontit eivät suuntaa muuta.
Enemmän kaupunkia kaupunkiin!
Ratikan rakentaminen on ratkaiseva hanke Vantaan kaupungin tasapuoliselle kehittämiselle. Sillä rakennetaan infra joka tuo pitkäjänteisesti lisää asukkaita, työpaikkoja ja palveluja pääradan ja Mellunmäen väliselle alueelle.
Jokainen voi omin silmin nähdä, mitä kehärata merkitsi Vantaan kehitykselle ja hyvinvoinnille. Tampereella kävijät voivat nyt ihailla, mikä ilo koitti, kun hermoja raastava mylläysvaihe kestettiin. Helsingissä raidejokerin merkityksen voi jo käydä katsomassa Oulunkylässä ja Pitäjänmäellä.
On investoitava infraan, jos halutaan toimivampaa ympäristöä ja edellytyksiä asumiselle, työnteolle, vuorovaikutukselle ja identiteetille. Enemmän kaupunkia kaupunkiin!
Viime vuosituhannella synnyinpitäjässäni Hankasalmella kuvernöörin oli määrättävä nimismies valvomaan pitäjänkokousta, jotta isännät saatiin maksamaan manttaaliveronsa koulun rakentamiseen. Isäntien mielestä ilman koulujakin oli hyvin pärjätty. Sellaista se on, kun sydän on oikealla puolella lompakossa!
Reijo Liimatainen
hiippakuntadekaani
Vaarala