Mielestäni paukkuja kannattaisi mieluummin laittaa esimerkiksi juna-asemien syöttöliikenteen kehittämiseen, kirjoittaja toteaa.
En kannattanut ratikkaa ennen kuntavaaleja, sillä en nähnyt sen etuja kaikille vantaalaisille. Ratikan ympäristöystävällisyys kiskotarpeineen on kyseenalaista sähköbusseihin verrattuna ja ratikkareittejä on hankala muuttaa tilanteiden muuttuessa. Sitä paitsi ratikka oli jo silloin järkyttävän kallis.
Mielestäni paukkuja kannattaisi mieluummin laittaa esimerkiksi juna-asemien syöttöliikenteen kehittämiseen.
Kuntavaalien jälkeen matkustajamääräarviot ovat pudonneet alle puoleen ja vantaalaisille koituvat kustannukset lähes tuplaantuneet.
Monet pitävät ratikkaa elinvoimahankkeena. Ratikan tulot ja menot -sivulla kerrotaan, että ratikan kustannukset vantaalaisille olisivat 826 miljoonaa euroa. Tästä luvusta on jo vähennetty valtiolta rakennuskustannuksiin todennäköisesti saatava yli 170 miljoonan euron MAL-avustus.
Väitän, että elinvoimapiristysruiskeita saadaan tehokkaamminkin kuin sijoittamalla tällaisia summia omia ja muiden rahoja.
Susanna Kaiju,
kaupunginvaltuutettu (kok.)