Vantaalla riittää ongelmakohtia, jotka on laitettava kuntoon ennen ratikkaa, kirjoittaja toteaa.
Noin kymmenen vuotta sitten Vantaa oli ajautumassa kriisikunnaksi korkeasta velkataakasta johtuen. Nyt Vantaa on yksi vähiten velkaantuneista suurista kaupungeista.
Ratikan myötä ilo matalasta velka-asteesta loppuisi kuitenkin lyhyeen. Kustannusarvio alkuperäisestä suunnitelmasta lähes tuplaantui yli 600 miljoonaan euroon. Samalla arvio matkustajamääristä puolittui.
Alun perin matkustajamäärän arveltiin olevan noin 80 000 matkustajaa vuorokaudessa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että koko reitin varrella asuu reilu 50 000 asukasta ja samaa reittiä tällä hetkellä kulkevan bussilinjan käyttäjämäärä on noin 14 500 matkustajaa vuorokaudessa.
Tutkimusten mukaan Vantaalta muuttavat pois hyvätuloiset perheet, jotka kaipaavat väljempää omakoti- ja pientaloasumista. Ratikkareitin varren kerrostalot eivät tätä ongelmaa ratkaise.
Tällaisen arvion jälkeen uskottavuus koko suunnitelmaan horjuu. Myöhemmin arviota laskettiin, mutta senkin mukaan ratikan kyytiin tulisi hypätä päivittäin noin 20 000 matkustajaa enemmän verrattuna nykyiseen.
Voi vain arvella ovatko myös kustannuslaskelmat ja arviot tulopuolesta yhtä pielessä. Reitin varrella on useita suuria epävarmuustekijöitä, kuten tunnelin rakentaminen Tikkurilaan. Maanalaisen rakentamisen riskitekijät ovat aina niin suuret.
Tulopuoli on rakennettu sen varaan, että lukuisat yritykset ja hyvätuloiset uudet asukkaat rynnistävät reitin varrelle rakennettaviin kerrostaloihin. Entä jos näin ei käykään? Tutkimusten mukaan Vantaalta muuttavat pois hyvätuloiset perheet, jotka kaipaavat väljempää omakoti- ja pientaloasumista. Ratikkareitin varren kerrostalot eivät tätä ongelmaa ratkaise.
Ratikkavelan pelkät korkokulut tulevat olemaan Vantaalle yli 220 miljoonaa euroa. Ja vaikka valtio maksaisikin ratikan kuluista osan, eivät nekään rahat tyhjästä tule.
Vantaalla riittää ongelmakohtia, jotka on laitettava kuntoon ennen ratikkaa.
Nina Nummela
kaupunginvaltuutettu (liik.)
valtuustoryhmän puheenjohtaja