Apotti sai Vantaalla heikot arvosanat – Vastaajina lähes 800 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista

Kuvituskuva. Apotti on järjestelmä, jonka on arvioitu parantavan hoidon laatua ja kustannustehokkuuttakin. Johanna Erjonsalo

Marjo Rämö

Viime toukokuussa Vantaan sosiaali- ja terveyspalveluissa käyttöönotettu Apotti-tietojärjestelmä sai heikon arvosanan vantaalaisilta käyttäjiltään.

Käyttäjätyytyväisyyttä selvitettiin kymmenellä väittämällä, jotka koskivat niin järjestelmän käyttöä kuin sen käyttöön saatua koulutusta ja tukea.

Kyselyyn vastasi 784 Vantaan sosiaali- ja terveystoimen ammattilaista neljä kuukautta järjestelmän käyttöönoton jälkeen.

Suhtautuminen järjestelmään oli kriittistä kaikilla mittareilla.

Järjestelmä sai kokonaisarvosanaksi 2,6 maksimipisteiden ollessa 6.

Heikoimman arvosanan (2,3) saivat väittämät ”Apotti-järjestelmää käyttäen päivittäinen työni on tehokasta” ja ”Apotti on auttanut parantamaan hoidon ja palveluiden laatua”.

Kyselyn perusteella tyytyväisimpiä oltiin vasteaikoihin, jolla tarkoitetaan sitä, miten järjestelmä vastaa käskyihin ja miten nopeasti näkymät latautuvat. Tämäkin väite sai vain 3,4 pistettä asteikolla 1–6.

Eri tulosalueiden vastauksissa oli vain pieniä eroja.

Avoimen palautekohdan aiheet koskivat 65 prosenttisesti järjestelmän toimivuutta.

– Kyse on uuden järjestelmän käyttöönotosta, jonka toimintalogiikka poikkeaa aikaisemmasta ja vaikuttaa myös toimintatapoihin. Ei ole poikkeuksellista, että käyttäjäpalautteet ovat kriittisiä, kun käyttöönotosta on kulunut vasta neljä kuukautta, kommentoi Apotin asiakas- ja tuotehallintajohtaja Monica Hostio kyselyn tuloksia sähköpostitse.

– Uusia toimintatapoja ja järjestelmän käyttöä vasta omaksutaan. Järjestelmää kehitetään jatkuvasti.

Vantaan sosiaali- ja terveyslautakunta kuuli tiistaina kyselyn tuloksista.

– Ne herättivät toki huolestuneisuutta lautakunnan jäsenissä, kertoo lautakunnan puheenjohtaja Pirkko Letto (sd.)

Myös Letto korostaa, että kysely on tehty vain neljä kuukautta käyttöönoton jälkeen ja että Vantaa oli ensimmäinen kunta, joka otti järjestelmän käyttöönsä valuvirheineen.

Lautakunta ehdotti, että henkilöstön tyytyväisyyttä selvitettäisiin uudella kyselyllä, kun järjestelmää on korjattu ja henkilökunta on päässyt paremmin perehtymään järjestelmään, jotta nähtäisiin, onko muutosta tapahtunut.

Hostio sanoo, että kyselyjä tehdään asiakasorganisaatioiden kanssa heidän tarpeidensa mukaan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Apotti teettää kyselyn ja organisaatio maksaa sen.

– Toinen vaihtoehtona on, että Vantaa kerää tiedot ja toimittaa ne Apotille. Apotissa on asiantuntijoita, jotka voivat käyttää aikaa kyselyn analysointiin.

Lautakunnan keskustelun jälkeen apulaiskaupunginjohtaja teki lautakunnan aloitteesta muutoksen toimialan vuosikatsauksen tekstiin, jossa todettiin toimialan siirtyneen Apotti-järjestelmään onnistuneesti. Tekstistä poistettiin sana ”onnistuneesti”.

Aiheeseen liittyvää

  1. Suuri työkuorma, Apotti, hoitajien vaihtuvuus.. – Näiden syiden takia lääkärit lähtevät Vantaan terveysasemilta
    20.9.2019 11:30
  2. Apotti tulee Vantaalla nyt hammashoitoon: kiireettömiä aikoja vähennetään marraskuussa
    2.11.2019 6:00
  3. Kotihoidon älylaitteissa asetusvirheitä ja terveysasemilla ruuhkia – Muutoin Apottiin siirtyminen sujui ”yllättävän kivuttomasti”
    17.5.2019 14:15
  4. HS: Terveydenhuollon Apotti-tietojärjestelmä otettiin käyttöön Vantaalla – "Tämän kokoluokan järjestelmää ei ole missään päin maailmaa"
    11.5.2019 10:32
  5. Apotti käyttöön Vantaalla kahden viikon päästä – Peijaksen kokemusten perusteella järjestelmään on tehty tuhansia muutoksia
    27.4.2019 6:00

Kommentoi

Mainos: Lauri Kaira

Blogi: Mitä Sote-uudistus muuttaa Vantaalla?

Mainos: Tuukka Saimén

Piilopuoluetuki vs terveydenhuolto

Mainos: Jonna Weckström ja Elina Nykyri

Turvataan sote-uudistuksessa järjestöjen toimintaedellytykset!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut