Suomi-rata repi puolueiden rivejä – Vantaa päätti lähteä mukaan hankeyhtiöön

Raiteet veivät valtuustoa maanantaina. Vantaan kaupunginvaltuusto keskusteli Suomi-Rata-hankeyhtiöön osallistumisesta yli kolme tuntia.  Päivi Tuovinen

Tiina Örn

Kaupunginvaltuusto äänesti myöhään maanantai-iltana siitä, lähteekö VantaaSuomi-Rata-hankeyhtiön osakkaaksi ja mukaan Suomi-radan suunnitteluun.

Osallistumista Suomi-radan suunnitteluun noin 11 miljoonalla eurolla kannattavat voittivat äänin 45–21, äänestyksessä annettiin yksi tyhjä ääni. Tyhjää äänesti kokoomuksen Janne Leppänen

Äänestys käytiin illan lopuksi siitä, tulisiko kaupunginjohtajan esitys hankeyhtiöön osallistumisesta hylätä. Hylkäämistä oli ehdottanut Jouko Jääskeläinen (kd.). Hylkäämisesitys hylättiin.

Ennen äänestystä uudesta raideyhteydestä keskusteltiin yli kolme tuntia.

– Raiteet selvästikin herättävät tunteita tässä salissa, totesi puheessaan vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Emmi Pajunen

Hän oli oikeassa. Äänestys Suomi-radastarikkoi monen valtuustoryhmän yhtenäisyyden. Myös Pajusen johtama vihreiden ryhmä jakaantui kahtia. Vantaan osakkuutta hankeyhtiössä vastustivat vihreiden ryhmässävaltuutetut Vaula Norrena ja Sirpa Kauppinen Muut vihreiden valtuutetut kannattivat.

Norrena esitteli valtuustolle tarkkoja analyyseja ja paljon lukuja osoittamaan sitä,että pääradan kapasiteetin kasvattamiseksi on parempia, ekologisempia ja halvempia vaihtoehtoja kuin tunnelissa kulkeva Lentorata. Myös Kauppinen kritisoi puheenvuoroissaan erityisesti tunnelin rakentamista.

Hankeyhtiöön mukaan lähtöä kannattanut Pajunen totesi suunnitteluun osallistumisen olevan Vantaan etu jo siksi, että Suomi-rataan kuuluvan Lentoradan merkittävin pysäkki sijaitsee lentoasemalla Vantaalla.

Pajunen mainitsi, että vielä ei sitouduta raideyhteyden rakentamiseen.

– Nyt ei olla laittamassa 600 miljoonaa euroa vantaalaisten rahoja sileäksi, vaan osallistumassa vasta suunnitteluvaiheeseen, Pajunen lausui.

Myös kokoomuksen rivit repesivät äänestyksessä. Suomi-Rata-hankeyhtiön osakkaaksi lähtöä vastustivat Paula Lehmuskallioja Markku Weckman Muu kokoomuksen ryhmä tahtoi Vantaan mukaan osakkaaksi.

Rivit rakoilivat myös Vasemmistoliiton ryhmässä. Muu ryhmä vastusti Suomi-radan suunnitteluun osallistumista, Kati Tyystjärvi kannatti.

– Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki. Sen yksi pää on veronmaksajien taskussa, se imevä pää, ja toinen Kankkulan kaivossa. Panokset olisikin pantava pääradan kunnostamiseen, totesi Vasemmistoliiton ryhmän puheenjohtaja Antero Eerola

Vantaan osakkuutta Suomi-Rata Oy -hankeyhtiössä kannattivat yksimielisesti vain demariryhmä ja ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä.

Demariryhmän puheenjohtaja Minna Räsänen totesi, että vantaalaisten edunvalvonnan kannalta olisi hyödytöntä olla olematta mukana Suomi-radan suunnittelussa.

Räsänen korosti kyseessä olevan sijoitus, ei 12 miljoonan euron menoerä. Räsäsen mukaan demariryhmä edellyttää, että samalla kun rahaa laitetaan ratahankkeen suunnitteluun, on pidettävä myös huolta palveluista ja investoinneista kaupungin rajojen sisäpuolella.

– Suomi-rata lisää työllisyyttä, vahvistaa Vantaan elinkeino- ja yritysrakennetta sekä tuo veroeuroja, listasi Räsänen.

Yksimielisesti Suomi-Rata-hankeyhtiöön mukaan lähtemistä vastusti kristillisdemokraattien valtuustoryhmä.

– Vantaalla ainoa asema olisi lentoasema. Mikä on siis Vantaan todellinen hyöty hankkeesta? kysyi valtuustoryhmän puheenjohtaja Tiina Tuomela

Tuomela totesi Lentorata-tunnelisuunnitelman olevan kallis ja epäekologinen.

– Budjettineuvotteluissa halusimme omaishoitajien jaksamisen tukemiseen fysioterapiakäyntejä, joiden hintalappu olisi ollut noin 76 000 euroa. Tähän ei ollut varaa. Miten meillä on kuitenkin varaa tällaisiin ratahankkeisiin?

Tuomela lisäsi, että on turha vastata investointirahojen ja käyttörahojen olevan eri rahoja.

– Kyllä ne ihan samaa veromaksajien rahaa ovat.

Hankeyhtiön osakkuutta yksimielisesti vastustivat myös keskustan valtuustoryhmä, sinisten valtuustoryhmä sekä Perussuomalaisten valtuustoryhmä. Perussuomalaisten ryhmän puheenjohtaja Niilo Kärki viittasi ennen valtuuston kokousta Kuntaliiton lausumaan.

– Siinä todetaan, että valtakunnalliseen ratahankkeeseen osallistumisesta päätettäessä tulee esittää riittävät perustelut sille, että hankkeesta arvioidaan olevan hyötyä kunnalle ja kuntalaisille.

Perusteluja ei ole Kärjen mukaan esitetty.

– On esitetty vain yleisiä väittämiä kuten, että Suomi-rata on "Vantaan kaupungin liikenneyhteyksien kannalta strateginen hanke", vaikka ainoa pysäkki on lentoasemalla, sanoi Kärki ennen valtuuston kokousta.

Hän korosti valtakunnallisten ratahankkeiden olevan valtion tehtävä.

– Tällaiseen hankkeeseen vantaalaisten verovaroja ei tule käyttää. Ne on kohdennettava alkaneella vuosikymmenellä entistäkin paremmin muun muassa vanhusten hoivan ja homekouluongelmien hoitamiseen, totesi Kärki.

Valtuustoillan aikana keskustelua väritettiin myös huumorilla. Illan loppupuolella Timo Auvinen (sin.) totesi tilanteen olevan peräti historiallinen, sillä hän huomasi olevansa ensimmäistä kertaa jostain asiasta samaa mieltä vasemmistovaltuutettu Antero Eerolan kanssa. He molemmat näet olivat Suomi-Rata-hankeyhtiöön mukaan lähtöä vastaan.

Auvinen kummasteli myös kaikkien liikenneratkaisujen perustelua sillä, että ne ovat välttämättömiä Aviapolikselle. Kehärata, Vantaan ratikka ja nyt Suomi-rata, luetteli Auvinen. Eivätkö siellä Aviapoliksessa jo törmäile kaikki nämä junat ja ratikat? kysyi Auvinen.

Aiheeseen liittyvää

  1. Päätös tänään: Lähteekö Vantaa 12 miljoonalla eurolla mukaan Suomi-radan suunnitteluun? 24.2.2020 8:58
  2. Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja 15.2.2020 8:00
  3. Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla 10.2.2020 20:29
  4. Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä" 15.9.2019 9:00

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut