Päätös tänään: Lähteekö Vantaa 12 miljoonalla eurolla mukaan Suomi-radan suunnitteluun?

Lentoradalla olisi Vantaalla asema vain lentoasemalla. Päivi Tuovinen

Tiina Örn

Tänään maanantaina 24. helmikuuta Vantaan kaupungintalon valtuustosalissa päätetään, lähteekö Vantaa mukaan Suomi-Rata Oy -hankeyhtiöön.

Kaupunginhallitus teki jo aiemmin päätöksen, että Vantaa ostaa hankeyhtiön osakkeita enintään 12 miljoonalla eurolla. Päätös vaatii kuitenkin vielä valtuuston hyväksynnän.

Valtuustosalissa on hyvin todennäköisesti luvassa keskustelua muun muassa siitä, tulisiko Helsingistä lentoaseman kautta Keravalle tunnelissa kulkevan Lentoradan sijaan kasvattaa pääradan kapasiteettia rakentamalla kaksi lisäraidetta.

Keskustelua käytäneen myös Tikkurilan elinvoimasta ja siitä, miksi Vantaa lähtee rahoittamaan Vantaan rajojen sisäpuolella maan alla kulkevan Lentoradan suunnittelua. Lentoradalla olisi vain yksi pysäkki. Se olisi lentoasemalla.

Mikäli Vantaa lähtee mukaan hankeyhtiöön, se sitoutuu tässä vaiheessa osallistumaan vain raideyhteyden suunnitteluun rakentamisvalmiuteen asti. Rakentamisen rahoittamisesta päätetään myöhemmin.

Neuvotteluissa on ollut mukana valtion ja yhteensä 20 kaupungin ja kunnan lisäksi Finavia Oyj.

Kaupungit ja kunnat tekevät omat päätöksensä mukaan lähtemisestä. Osassa päätöksen tekee kaupunginhallitus ja osassa kaupunginvaltuusto.

Kaupunkiympäristön toimialan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä toteaa, että joukossa on kaupunkeja, kuten Hämeenlinna, joiden talousarviossa on jo varattu raha Suomi-rata-suunnitteluun osallistumiseksi eikä vastaavanlaista valtuuston periaatepäätöstä vaadita kuin Vantaalla.

– Päätöksenteko on kunkin kaupungin tai kunnan omissa käsissä. Vantaalla teemme niin, että ensin odotetaan valtuuston periaatepäätöstä ja sen mukaan tehdään osakassopimukseen liittyvät päätökset.

Mitä seuraa, jos Vantaa ei lähde mukaan?

– Vantaan poisjäänti merkitsisi vaikeuksia hankeyhtiön perustamiselle ja siten Suomi-radan toteuttamiselle. Hankeyhtiön pelisääntöjen mukaisesti jäljelle jäävien kuntien tulisi paikata Vantaalta puuttumaan jäänyt osuus, Penttilä vastaa.

Finavia päättää asiasta yhtiökokouksessa helmi-huhtikuussa 2020. Osakassopimuksia käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa maaliskuussa 2020.

Päätös tehtiin myöhään maanantai-iltana yli kolme tuntia kestäneen keskustelun jälkeen. Lue siitä lisää täältä:

Aiheeseen liittyvää

  1. Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja 15.2.2020 8:00
  2. Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla 10.2.2020 20:29

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut