Mielipide: Suomi tarvitsee lisäraiteet, ei Lentorataa – Suomi-radan hinnalla koko pääkaupunkiseudun voisi peittää ratikkamatolla

Kirjoittaja mukaan Suomi-radan hinnalla saisi rakennettua kolme muuta, nyt keskekään kilpailevaa, ratahanketta. Arkisto/Jussi Vehkasalo

toimitus

Suomi-rata lentoratatunneleineen tulee Vantaan valtuuston päätettäväksi 24.2.2020. Ensin päätetään tekniset suunnittelurahat hankeyhtiölle 155 miljoonaa (Vantaan osuus 11,1 miljoonaa), myöhemmin osuus rakentamisesta.

Valitettavasti tässä pusketaan väkisin kuuden miljardin euron (sis. lainankorot) Suomi-rata-hanketta, eikä haluta edes tarkastella jopa kymmenen kertaa edullisempaa vaihtoehtoa: 600 miljoonan euron lisäraidetta pääradalle.

Lisäraidevaihtoehto pystyy tuottamaan 1 tunnin 18 minuutin matka-ajan Helsingistä Tampereelle pilkkahinnalla verrattuna ylikalliiseen lentotunneliin ja viivasuoraan rinnakkaisrataan Tampereelle. Pääradan lisäraide tuottaa myös valmistuttuaan 20 miljoonaa euroa enemmän bruttokansantuotetta vuodessa kuin Suomi-rata, sillä lisäraide antaa elinvoimaa kaikille pääradan varren kaupungeille, ei vain Tampereelle.

Ainoa, mitä halvempi vaihtoehto ei tee: se ei mene Vantaan lentoasemalle.

Siksi se on jätetty pois vaihtoehdoista. Vaikka Väylävirasto vielä vuosi sitten nimenomaan vannotti tutkimaan lisäraidevaihtoehtoa tarkemmin.

Kuinka suuri tarve on maakunnista mennä suoraan Vantaan lentoasemalle?

Nyt 4 prosenttia Helsinkiin tulevista kaukojunamatkustajista menee lentoasemalle. On ennustettu että vuonna 2035 Keravan kohdalla voi olla jopa 8,7 miljoonaa kaukojunamatkustajaa vuodessa.

Siitä 4 prosenttia olisi 348 000 matkustajaa vuodessa – 953 päivässä.

Voisiko mitenkään ajatella, että nuo 953 lentoaseman kulkijaa jaksaisivat vaihtaa junaa Tikkurilassa, kuten tähänkin asti?

Nimittäin sillä kuudella miljardilla saisi paljon enemmänkin kuin Suomi-radan, kun vähäpäästöistä ja nopeaa joukkoliikennettä halutaan. Summalla rakentaisi kaikki kolme nyt keskenään kilpailevaa hanketta: Pääradan parannuksen koko matkalle Pasila–Tampere (0,6–1,6 mrd riippuen laatutasosta), Turun tunnin junan (2+ mrd) ja Itäradan Porvooseen ja Kouvolaan (1,7 mrd).

Kuudella miljardilla saisi vaihtoehtoisesti 20 kappaletta Vantaan ratikkaa.

Koko pääkaupunkiseudun voisi peittää ratikkamatolla ja vähentää 15 minuuttia joukkoliikennematkoista HSL-alueella – niitä muuten on yli miljoona matkaa päivässä, lähes 400 miljoonaa vuodessa.

On siis valtava summa, joka tähän Suomi-rataan menee, jos se oikeasti tehdään. Verorahoja pitäisi päättäjien kunnioittaa, ettei hölvätä niitä miten sattuu.

Ratahankkeita tarvitaan kyllä, mutta vain järkeviä ratahankkeita.

Ei kiitos, en kannata Suomi-rata-hankeyhtiön osakkeiden ostamista Vantaalle.

Vaula Norrenakaupunginhallituksen 2. Vpj. (vihr.)

Aiheeseen liittyvää

  1. Mielipide:Vantaa ei tarvitse rautateiden Guggenheimia – Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki
    23.2.2020 13:40
  2. Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja
    15.2.2020 8:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut