Mielipide:Vantaa ei tarvitse rautateiden Guggenheimia – Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki

Kirjoittajan mielstä ratapanostukset olisi pantava pääradan kunnostukseen. Arkisto/Armi Suojanen

toimitus

Kaupunginvaltuutetut Markku Weckman (kok.) ja Juha Malmi (kd.) vastustivat kirjoituksissaan (VS 19.2.) Vantaan lähtöä mukaan Suomi-radan rakentamiseen. Korkeasti arvostamani kollegat ovat kuin pysähtynyt viisarikello: sattumalta joskus oikeassa.

Kaupunki on nyt lähdössä mukaan hankkeeseen, jonka hyödyt tavallisille vantaalaisille ovat hyvin kyseenalaiset.

Suomi-radan kaikissa linjauksissa on mukana niin sanottu Lentorata, joka sukeltaisi tunneliin Pasilassa ja tulisi päivänvaloon Keravan pohjoispuolella. Vantaalla tunnelista pääsisi maan pinnalle vain lentokentällä.

Suunnitteilla on nyt jonkinlainen rautateiden Guggenheim-museo. Kuten aikanaan Helsingissä todettiin: julkisia panostuksia taiteeseen tarvitaan, mutta ei huonolla, turhalla ja ylikalliilla hankkeella, joka imee rahat muulta taiteelta.

Myös raideliikennettä tarvitaan ja siinä Vantaa on jo tehnyt ison urakan. Kukaan tuskin katsoo, että kehärata olisi huono asia.

Myös Vantaan ratikka tarvitaan. Se kytkee Vantaan itäosat muuhun kaupunkiin ja pitää tulevaisuuden ruuhkat kurissa. Ratikka tulee nimenomaan vantaalaisten hyväksi.

On väitetty, että ratikka olisi pois kaupungin palveluista.Päättäessään hankkeen suunnittelusta joulukuussa 2019, kaikki valtuustoryhmät hyväksyivät muotoilemani pöytäkirjalausuman, jonka mukaan valtuusto edellyttää, että ”ratikan suunnittelu ja toteutus eivät talousarviovaikutusten kautta heikennä kaupungin palveluita”.

Ratikkaa ei voi siis käyttää verukkeena palveluiden huonontamiseen.

Suurissa raidehankkeissa on kuitenkin ikävä ongelma. Niissä miljoona ei ole iso raha. Palveluiden kohdalla se on.

Viime budjettineuvotteluissa esitimme 1,5 miljoonaa euroa lääkäreiden ja hoitajien pestaamiseen terveysasemille. Muun muassa Malmin ja Weckmanin puolueet äänestivät vastaan. Siksi he vuodattavat nyt krokotiilin kyyneleitä.

Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki. Sen yksi pää on veronmaksajien taskussa ja toinen Kankkulan kaivossa. Panokset olisikin pantava pääradan kunnostamiseen.

Antero EerolaValtuustoryhmän pj.Uudenmaan Vasemmistoliiton varapj.

Aiheeseen liittyvää

  1. Mielipide: Vantaan ei tule rahoittaa Suomi-rataa samaan aikaan kun peruspalvelut ovat kriisitilassa
    21.2.2020 8:00
  2. Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja
    15.2.2020 8:00
  3. Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla
    10.2.2020 20:29
  4. Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä"
    15.9.2019 9:00
  5. Sanna Marin potkaisi ratahankkeet käyntiin – Suomi-rata saa valtiolta 76,5 miljoonaa euroa ja Turun tunnin rata 38,5 miljoonaa euroa
    10.9.2019 12:12

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut