Mielipide:Vantaa ei tarvitse rautateiden Guggenheimia – Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki

Kirjoittajan mielstä ratapanostukset olisi pantava pääradan kunnostukseen. Arkisto/Armi Suojanen

toimitus

Kaupunginvaltuutetut Markku Weckman (kok.) ja Juha Malmi (kd.) vastustivat kirjoituksissaan (VS 19.2.) Vantaan lähtöä mukaan Suomi-radan rakentamiseen. Korkeasti arvostamani kollegat ovat kuin pysähtynyt viisarikello: sattumalta joskus oikeassa.

Kaupunki on nyt lähdössä mukaan hankkeeseen, jonka hyödyt tavallisille vantaalaisille ovat hyvin kyseenalaiset.

Suomi-radan kaikissa linjauksissa on mukana niin sanottu Lentorata, joka sukeltaisi tunneliin Pasilassa ja tulisi päivänvaloon Keravan pohjoispuolella. Vantaalla tunnelista pääsisi maan pinnalle vain lentokentällä.

Suunnitteilla on nyt jonkinlainen rautateiden Guggenheim-museo. Kuten aikanaan Helsingissä todettiin: julkisia panostuksia taiteeseen tarvitaan, mutta ei huonolla, turhalla ja ylikalliilla hankkeella, joka imee rahat muulta taiteelta.

Myös raideliikennettä tarvitaan ja siinä Vantaa on jo tehnyt ison urakan. Kukaan tuskin katsoo, että kehärata olisi huono asia.

Myös Vantaan ratikka tarvitaan. Se kytkee Vantaan itäosat muuhun kaupunkiin ja pitää tulevaisuuden ruuhkat kurissa. Ratikka tulee nimenomaan vantaalaisten hyväksi.

On väitetty, että ratikka olisi pois kaupungin palveluista.Päättäessään hankkeen suunnittelusta joulukuussa 2019, kaikki valtuustoryhmät hyväksyivät muotoilemani pöytäkirjalausuman, jonka mukaan valtuusto edellyttää, että ”ratikan suunnittelu ja toteutus eivät talousarviovaikutusten kautta heikennä kaupungin palveluita”.

Ratikkaa ei voi siis käyttää verukkeena palveluiden huonontamiseen.

Suurissa raidehankkeissa on kuitenkin ikävä ongelma. Niissä miljoona ei ole iso raha. Palveluiden kohdalla se on.

Viime budjettineuvotteluissa esitimme 1,5 miljoonaa euroa lääkäreiden ja hoitajien pestaamiseen terveysasemille. Muun muassa Malmin ja Weckmanin puolueet äänestivät vastaan. Siksi he vuodattavat nyt krokotiilin kyyneleitä.

Tunnelissa kulkeva Suomi-rata on vantaalaisten kannalta hukkaputki. Sen yksi pää on veronmaksajien taskussa ja toinen Kankkulan kaivossa. Panokset olisikin pantava pääradan kunnostamiseen.

Antero EerolaValtuustoryhmän pj.Uudenmaan Vasemmistoliiton varapj.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Mieskuski ajeli pelkillä vanteilla – ei osannut kertoa, mistä oli tulossa ja minne menossa
  2. Poliisi takavarikoi alaikäiseltä viinakauppiaalta kymmeniä litroja kirkasta viinaa Vantaalla
  3. Epäily: Kymmenen varastetun kauhakuormaajan tiedot väärennettiin, koneet myytiin eteenpäin
  4. HSL:n matkakortin nettilataus onnistuu ensi viikosta alkaen – kortille voi ladata kautta tai arvoa
  5. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  6. Kuusijärven komea silta sai vihdoin nimen – uudesta sillasta tuli Sudentassu
  7. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  8. Lähes valmis Kivistön kirjasto avataan vasta lokakuussa – "Avaaminen siirtyy säästösyistä"
  9. Lähetyskirppis Patina muutti Silkkitehtaalta 19 vuoden jälkeen – myös uusi paikka löytyi Tikkurilasta
  10. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  11. Vantaalainen lasitaiteilija Saara Korppi, 34, teki voitokkaan viinilasin – ideat syntyvät luonnosta
  12. Mielipide: Asukaspysäköinti toisi uutta tuloa velkaiselle Vantaalle – Tietyllä alueella rajaton pysäköinti vuosimaksulla
  13. Tiedekeskus Heurekan johtaja vaihtuu: Tapio Koivusta Oulun yliopiston vararehtori – "Pääsemme vihdoin asumaan puolisoni kanssa saman katon alle"
  14. Vantaa hakee säästöjä lähiöille suunnatusta tukiohjelmastaan – lapsiperheiden kotipalvelu siirtyy ensi vuoteen
  15. USU: Kaikkein huono-osaisimmille myönnettävää tukea maksetaan eniten Uudellamaalla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.