Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja

Tiina Örn

Vantaan kaupunginhallitus näytti Suomi-rata-hankkeelle vihreää valoa ja seuraavaksi asiaa käsittelee Vantaan kaupunginvaltuusto viikon päästä maanantaina.

Tampereelta Helsinkiin lentoaseman kautta kulkevan raideyhteyden suunnitteluun käytetään Vantaan rahaa 11 miljoonaa euroa 11 vuoden aikana.

Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy mukaan lähtemisen, mistä kaupunki ottaa 11miljoonaa euroa?

Suomi-radan suunnitteluun vaadittava Vantaan panostus on jo budjetin sisällä, vastaa Vantaan maankäytön apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä

– Budjetissa on joka vuodelle varattuna rahaa osakeostoihin. Suomi-rata-hankeyhtiöön mukaan lähteminen ei vaadi lähivuosina tuon määrärahan nostoa. Lähivuosien maksuosuus on vuosittain muutamia satoja tuhansia euroja, Penttilä toteaa.

Vantaa päätti jo vuoden 2019 maaliskuussa olla mukana uuden raideyhteyden suunnittelussa, mutta hankeyhtiö jäi perustamatta hallituksen vaihtuessa. Niin Vantaan kuin muiden hankekumppaneiden, muun muassa Helsingin, Tampereen ja Finavia Oyj:n, tulee siksi tehdä asiasta uudet päätökset.

Nyt neuvoteltu sopimus on Penttilän mukaan Vantaan kannalta viime keväänä tehtyä parempi. Viimeksi Vantaa sitoutui olemaan mukana 4 miljoonalla eurolla hankkeen esisuunnittelussa. Koko esisuunnittelun hintalappu oli silloin 30 miljoonaa euroa.

– Nyt suunnitteluhanke aina rakennusvalmiuteen saakka maksaa 154miljoonaa euroa ja Vantaan osuus siitä on 11 miljoonaa euroa. Kevään suhteellisella osuudella tämän vaiheen osuus olisi ollut Vantaalle 20 miljoonaa euroa, Penttilä toteaa.

Hän lisää, että toisin kuin keväällä, hankeyhtiöön lähtijät ovat nyt sidottuja vain suunnitteluun, ei rakentamiseen.

– Samoin osallistuvien kaupunkien määrä on olennaisesti kasvanut.

Yksi neuvottelukumppaneista on Finavia Oyj. Toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoo yhtiön kannattavan hanketta, koska Suomi-rata parantaisi lentoaseman saatavuutta Helsingin keskustasta.

–  Finavian näkökulmasta oleellista on, että kaikki liikennemuodot linkittyisivät sujuvasti lentoasemalla. Kannatamme Suomi-rataa myös siksi, että se kytkisi maakunnat entistä paremmin kotimaiseen ja kansainväliseen liikenteeseen ja siten avaisi kasvun mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle.

Päätöksenteon aikataulu on Hannu Penttilän mukaan kiireinen siksi, että ehditään mukaan EU-tukien hakuihin. Kuva: Päivi Tuovinen Päivi Tuovinen

Penttilä kiittelee Vantaan päätöksentekoa siitä, että liikkeellä ollaan "oikea-aikaisesti". Kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Vaula Norrena (vihr.) kritisoi Vantaan Sanomissa alkuviikosta, että Suomi-rataa koskevia päätöksiä tehdään liian kiireellä ja vaihtoehdot unohtaen.

Penttilä kommentoi aikataulusta tekevän kiireisen hankkeelle haettavat EU-tuet.

– Ministeriötasolla mietitään parhaillaan, mille hankkeille haetaan EU:lta Verkkojen Eurooppa -rahoitusta. Jotta hankkeen kanssa voidaan edetä, se tarvitsee Vantaaltakin demokraattisen tuen eli kaupunginhallituksen ja valtuuston hyväksynnän.

Vaikka hanke lähtisi vauhdilla eteenpäin, Tampereelta ei pääse Suomi-rataa pitkin lentoasemalle ihan heti.

– Kyseessä on 30-luvulla valmistuva ratahanke, Penttilä muistuttaa.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut