Peruspalkka 2133 e/kk, hakijoista vain 4 % pääsee koulutukseen – varma työpaikka houkuttaa: "Tämä pomppasi heti silmään"

– Ratikka on tulevaisuuden kulkumuoto. Siksi kuljettajia tarvitaan koko ajan lisää, sanoo koulutuskoordinaattori Marko Huupponen HKL:n ratikkavarikolla Koskelassa. Sanna Jokela

Sanna Jompero

Miltä kuulostaisi 6 kuukauden oppisopimuskoulutus, jonka aikana maksetaan lähes täyttä palkkaa ja itse työnsyrjään pääsee kiinni jo ensimmäisellä viikolla. Koulutuksen jälkeen tiedossa on lisäksi varma työpaikka.

Koskelassa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) ratikkavarikolla sijaitsee puolen kilometrin pituinen rata, jota koulutukseen osallistuvat pääsevät ajamaan jo ensimmäisellä koulutusviikollaan.

– Alkuun ollaan varikolla, mutta aika varhaisessa vaiheessa lähdetään jo kaupungille. Raitiovaunua ei voi oppia ajamaan muuta kuin ajamalla, sanoo koulutuskoordinaattori Marko Huupponen HKL:stä.

Ensimmäinen ajokokeilu oikean liikenteen seassa tapahtuu niinikään jo ensimmäisellä koulutusviikolla opettajan opastuksella. Koulutuksessa on koettu tärkeäksi, että tulevat kuljettajat pääsevät jo koulutuksen alussa liikenteeseen.

– Sitä odotetaan aina tosi paljon. Moni sanoo, että on kiva päästä heti tosihommiin, sanoo koulutusvastaava Marjukka Mikola

Tammikuussa alkaneeseen kuljettajakoulutukseen osallistuva Arttu Säily, 21, haki koulutukseen oltuaan hetken työttömänä.

– Selasin kaupungin rekrysivuja ja tämä pomppasi sieltä silmään.

Säily on pitänyt koulutusta hyvänä ja odottaa innolla päästäkseen raitiovaunulla liikenteeseen.

– Vähän jännittää, mutta on kiva saada oikeita matkustajiakin kyytiin.

Koskelan ratikkavarikolla on päivisin tilaa, kun ratikat ovat liikenteessä. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

HKL on kouluttanut ratikkakuskejaan oppisopimuksella elokuusta 2018 lähtien. Puolen vuoden oppisopimuskoulutukseen kuuluu lähiopetus- ja työssäoppimisjaksot. Koulutuksesta 20 prosenttia on teoriaa ja 80 prosenttia käytännön harjoittelua.

– Joka viikko on tasokoe, jotta pääsee siirtymään seuraavalle jaksolle, sanoo Huupponen.

Lopuksi suoritetaan inssiajo. Koulutuksen aikana käydään läpi raitiovaunun tekniikan lisäksi muun muassa ratatekniikkaa, HKL:n organisaatiota, työsuhdeasioita ja asiakaspalvelua.

Ennen liikenteeseen lähtemistä tulevien kuljettajien on hallittava kaikki raitiovaunun toiminnot. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

Tänä vuonna HKL kouluttaa 44 uutta raitiovaununkuljettajaa viidellä eri kuljettajakurssilla. Viime vuonna rekrytoitujen määrä oli 63. Hakijoista vain murto-osa hyväksytään koulutukseen.

– Haku on todella vilkas. Hakemuksia on noin 300 per kurssi. Yhden kurssin koko on noin 10–12, Mikola kertoo.

HKL järjestää koulutuksen yhdessä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa. Pääsyvaatimuksina on muun muassa vähintään 21 vuoden ikä, B-ajokortti, asiakashenkisyys ja hyvä suomen kielen taito.

– Ratikkaliikenteessä liikenteenohjauksella on iso rooli. Kuljettajan suomen kielen taidon tulee olla hyvä, jotta hän ymmärtää annettuja ohjeita, perustelee Mikola.

Myöskään vakavia liikennerikkomuksia ei saa olla. Haun yhteydessä tehdään myös terveystarkastus.

Viime vuonna ratikkakoulutukseen osallistuneista 21 prosenttia oli naisia ja 79 miehiä. Metrokoulutuksessa naisia oli 30 ja miehiä 70 prosenttia.

Opetusajossa olevat ratikat on merkitty selkeästi. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

HKL kouluttaa kuljettajia vain tarpeeseen eli oppisopimuskoulutuksen jälkeen kaikilla on tiedossa työpaikka.

– Kuljettajia tarvitaan koko ajan lisää jo ihan ratikkaverkon laajentumisen takia, perustelee Mikola tarvetta.

Lähivuosina ratikkaverkosto on laajentumassa Kalasatamaan sekä rakentumassa Kruunuvuorenrantaan, Hernesaareen, Malmille ja jopa Vantaalle. Myös Espoosta Itä-Helsinkiin suunniteltu raidejokeri tulee lisäämään kuljettajien tarvetta.

– Tulevat muutokset ovat valtavia. Ratikka on tulevaisuuden kulkumuoto, sanoo Huupponen.

Tänä vuonna järjestetään toista kertaa moniosaamiseen tähtäävä kaupunkiraideliikennekuljettajakurssi, jossa jo koulutettuja metrokuljettajia koulutetaan ratikkakuskeiksi ja päinvastoin.

Ensi vuonna HKL on saamassa opiskelun tueksi ajosimulaattoreita.

Kuljettaja pystyy seuraamaan useasta valvontakameran kuvasta, mitä ratikassa ajon aikana tapahtuu. Kuva: Sanna Jokela Sanna Jokela

Mutta entäs se palkka? Oppisopimuskoulutusajalta maksettu palkka on vain kymmenen prosenttia pienempi kuin peruspalkka. Raitiovaunukuljettajan peruspalkka on 2 133 euroa kuukaudessa. Peruspalkan päälle maksetaan haittatyölisiä viikonlopuista ja ilta- sekä yövuoroista.

Haku toukokuussa alkavalle kurssille on parhaillaan käynnissä. Haku päättyy 21.2.

HKL on tänä vuonna mukana Helsingin kaupungin anonyymin rekrytoinnin pilotissa, jossa hakijasta ei rekrytoijille kerrota muun muassa nimeä, ikää tai kansallisuutta.

Tietoa ratikkakuskin koulutuksesta löytyy HKL:n sivuilta tästä linkistä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Koronatesteissä käyneiltä vain harvoilta löytyy virusta – Vantaalla drive in -pisteessä testauskapasiteettia on paljon enemmän kuin potilaita
  2. Mielipide: Kaupungin eri toimijoiden yhteistyö näytti tärkeytensä – poteroista kannattaisi tulla pois muulloinkin
  3. Louhela Jam -festivaalia ei järjestetä ensi viikonloppuna, mutta musiikkia on luvassa kaikesta huolimatta – neljän tunnin livelähetys tarjoaa musiikkia ja haastatteluja
  4. Vantaan kaupunki sai lahjoituksena 100 000 kasvosuojainta – annetaan lapsiperheitä ja vanhuksia hoitaville
  5. Vantaa tarjoaa ilmaisleffan hiljentyneen lentokentän kupeessa – Tuukka Temosen elokuvaa katsotaan tuulilasin läpi
  6. Tiedätkö hätätilanteessa missä on lähin sydäniskuri? Nyt sen voi paikantaa uusitulla sovelluksella
  7. HSL:n asiakkaat raivostuivat: Vapaavalintainen kausilipun kesto poistuu, kun HSL yhdenmukaistaa kortin ja sovelluksen lippuvalikoiman – "Kehitys kulkee tässä vahvasti väärään suuntaan"
  8. Tullilaboratorio tutkii pahoinvointia aiheuttavat hittikarkit – tuloksia luvassa ensi viikolla
  9. Tilastot paljastavat: Matkailu pysähtyi Suomessa huhtikuussa kuin seinään
  10. Mökkeilijä, älä unohda lääkkeitä kotiin – Mökkikunnan apteekki ei välttämättä myy uutta
  11. Hus: Syksyllä voidaan ottaa 4 000 koronavirusnäytettä päivässä, kokeilussa nyt pikatesti
  12. Ruokavirasto varoittaa lapsia villinneistä hittikarkeista, kymmenet lapset voineet pahoin syötyään Dippereitä
  13. Kirjastosta saa tänä kesänä lainaan myös grillin – Aluksi mukana nämä 17 kirjastoa
  14. Vantaa edelleen pohtii koronaviruskartan julkaisemista – "Valtaosa tautiin sairastuneista on jo parantunut"
  15. Energiayhtiö palkitsee hyvää mieltä levittäviä harrastusseuroja 5 000 eurolla – Voittajia valitsemassa suosikkitubettaja Roni Back

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Vantaa edelleen pohtii koronaviruskartan julkaisemista – "Valtaosa tautiin sairastuneista on jo parantunut"
  2. Ilolan koulussa koronavirustartunta – 14 asetettu kotikaranteeniin altistuksen vuoksi
  3. Poliisi on varautunut Vantaalla nuorten kokoontumisiin ainakin kolmessa suosikkipaikassa – "Vanhemmat, vastatkaa tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun"
  4. Varma kesän merkki – lampaat saapuvat Koivuhakaan ja Hakunilaan
  5. Mikkolan koulussa koronatartunta – 23 karanteeniin
  6. "Muori nukkuu, se ei halua puhua" – 3-vuotiaan Dilaran puhelinsoitto pelasti aivoinfarktin saaneen isoäidin hengen
  7. Vantaalla lapsia koronakaranteenissa kahdesta päiväkodista ja neljästä koulusta – kaupungin mukaan jatkotartuntoja ei ole tullut
  8. 41 vantaalaista on menehtynyt koronavirukseen, vahvistettuja tartuntoja yli 800 – "Tartuntojen määrä on menossa alaspäin"
  9. Vantaalle Backaksen kartanon alueelle on tulossa Muumien maailma – Maailman ensimmäiseen Muumi-sisäpuistoon odotetaan vuosittain puolta miljoonaa kävijää
  10. Vantaan kaupunki sai lahjoituksena 100 000 kasvosuojainta – annetaan lapsiperheitä ja vanhuksia hoitaville
  11. Vantaa tarjoaa ilmaisleffan hiljentyneen lentokentän kupeessa – Tuukka Temosen elokuvaa katsotaan tuulilasin läpi
  12. Mielipide: Pyöräilijoillä hurjat vauhdit keskellä Tikkurilaa
  13. Artsin ex-pomo kertoo, miten Vantaan taidemuseo mullistettiin – Huovinmaan kirja yllyttää radikaaliin muutokseen
  14. Koronatesteissä käyneiltä vain harvoilta löytyy virusta – Vantaalla drive in -pisteessä testauskapasiteettia on paljon enemmän kuin potilaita
  15. Jatkotartuntoja ei ole todettu Vantaan kouluissa tai päiväkodeissa – 120 henkilöä on kotikaranteeneissa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.