Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla

Ritva Viljanen kertoi kaupungintalossa lohduttomista Vantaan taloutta koskevista ennusteista. Tiina Örn

Tiina Örn

Kaupunginhallitus päätti maanantai-iltana kannattaa Vantaan lähtemistä mukaan Suomi-radan suunnitteluunenintään 12 miljoonalla eurolla.

Vihreiden Vaula Norrena esitti asian palauttamista valmisteluun, mutta esitys hävisi äänestyksessä.

Norrena löysi asiassa etenemisestä useita ongelmakohtia. Ensinnäkin hänen mielestään päätös tehtiin liian kovalla kiireellä ja liian vähillä tiedoilla.

– Esittelyssä ei ollut riittävästi tietoa, ei myöskään esittelyn liitteissä, Norrena sanoo.

Hän lisää, että puhe vaihtoehdoista puuttui täysin. Yksi Suomi-radan vaihtoehdoista olisi yhden tai kahden lisäraiteen rakentaminen pääradalle.

Norrena kuvaa Helsinginja Tampereen haluavannopean yhteyden lentokentälle, maksoi mitä maksoi. Ja painostavan muita mukaan.

Lopullisesti päätöksen Vantaan mukaan lähtemisestä tekee kaupunginvaltuusto. Tampereen ja Helsingin välillä kulkevan Suomi-radaksi nimetyn raideyhteyden ensimmäinen osuus, niin kutsuttu Lentorata, kulkisi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Vantaan alueella rata kulkisi tunnelissa.

Vasemmistoliiton ja Perussuomalaisten valtuustoryhmien puheenjohtajat hämmästelivät aiemmin maanantainaVantaan Sanomissa, miksi Vantaa on lähdössä mukaan rahoittamaan Vantaalla tunnelissa kulkevan radan suunnittelua.

Kaupunginjohtaja Ritva Viljanen vastaa epäilijöille Suomi-radan rakentamisen olevan Vantaan etu ainakin kolmesta syystä.

Viljanen toteaa uuden raideyhteyden varmistavan Aviapolis-alueen kehittymisen jatkumisen.

– Kehäradan kapasiteetti ei riitä 15 vuoden sisällä tapahtuvaan matkustajamäärän kasvuun. On riskinä, että ruuhkautuneet joukkoliikenneyhteydet tulevat haittaamaan Aviapoliksen jatkokehitystä.

Toiseksi Viljanen katsoo raidehankkeen olevan yksi askel ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä.

– Suomen on investoitava nopeisiin ratayhteyksiin. On näköpiirissä, että maan sisäisiä kuljetuksia ja matkustamista pyritään siirtämään yhä enemmän ekologisiin liikennemuotoihin. Myös Vantaata kehitetään ennen kaikkea joukkoliikennekaupunkina.

Kolmanneksi kaupunginjohtaja nostaa esiin pääkaupunkiseudun kasvavan työvoimapulan ja sen, että Suomi-rata nopeana yhteytenä laajentaisi työssäkäyntialueita. Lisäksi tutkimusten mukaan Vantaa on yksi suurimmista hyötyjistä, kun lentokenttäalue kehittyy.

Viljanen korostaa Vantaan päättävän tässä vaiheessa vain Suomi-radan suunnitteluun osallistumisesta. Yhteyden rakentamista koskevat päätökset tehdään myöhemmin.

Suomi-radasta keskusteltiin jo yli vuosi sitten.Kaupunkivaltuusto päätti viime vuoden maaliskuussa, että Vantaa lähtee mukaan suunnittelemaan uutta nopeaa raideyhteyttä Helsingin ja Tampereen välille.

Hallituksen vaihtuminen kuitenkin johti siihen, ettei raideyhteyttä varten puuhatun hankeyhtiön perustaminen ole edennyt. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti loppusyksystä uudet neuvottelut hankeyhtiön perustamisesta muun muassa Vantaan, Espoon, Helsingin ja Tampereen kaupunkien sekä Finavia Oyj:n kanssa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Vantaalla tehdään jälleen päätöksiä uudesta raideyhteydestä – Suunnitteluun 10 miljoonaa euroa? 10.2.2020 9:52
  2. Vantaan ratikan suunnittelu sai maratonkeskustelun jälkeen sinetin äänin 45–22 – Näin äänet jakautuivat 17.12.2019 0:14
  3. Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä" 15.9.2019 9:00
  4. Sanna Marin potkaisi ratahankkeet käyntiin – Suomi-rata saa valtiolta 76,5 miljoonaa euroa ja Turun tunnin rata 38,5 miljoonaa euroa 10.9.2019 12:12

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut