Peijaksentien pysäkkiä siirretään ja suojatie poistetaan – kohtalokas liikenneonnettomuus jouduttaa katuosuuden parannustoimia

Vuonna 1948 syntynyt mies menehtyi tiistaina Peijaksentien suojatiellä Koivukylän koulun kohdalla sattuneessa auto-onnettomuudessa. Autoilija oli ajanut kuvassa näkyvän ylikulkusillan suunnalta. Leena Koivisto

Leena Koivisto

Tiistaina jalankulkijan kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden tapahtumapaikka Peijaksentiellä on Vantaan kaupungin tänä vuonna toteutettaviksi aiottujen joukkoliikennekohteiden ohjelmassa, mutta hallinnollista katusuunnitelmaa sitä varten ei ole vielä ehditty laatia.

– Valitettavasti parannukset eivät ehtineet ennen tätä traagista onnettomuutta, kaupungininsinööri Henry Westlin lausuu vakavana.

Onnettomuus on herättänyt runsaasti keskustelua ja kommentointia tapahtumakohdan tuntevien ja alueella asuvien keskuudessa.

Westlinin mukaan paikasta on jo aiemmin tullut kaupunkilaisilta palautteita, joiden siivittämänä kohde on päässyt lautakunnan hyväksymälle alkaneen vuoden toteuttamislistalle.

– Koivukylän koulun läheisyys ja kadun vilkas liikenne on yhdistelmä, joka varmasti on osaltaan vaikuttanut parantamispäätöksissä.

Aiempien viiden vuoden ajalta osuudelta löytyy tilastoista yksi onnettomuus. Siinä jalankulkija loukkaantui auto-onnettomuudessa samalla suojatiellä, jonka kohdalla jalkakäytävällä ovat nyt palaneet muistokynttilät.

Westlin kävi keskiviikkoaamuna tapahtumapaikalla.

– Kyllä siellä näkemäalueen puolesta on ongelmia kadun kaartumisen ja läheisen ylikulkusillan tukimuurin takia. Sen taakse jää pieni katvealue. Ei katuosuus rajoituksen mukaisella 40 kilometrin tuntinopeudella varmaan erityisen vaarallinen ole, mutta jos ylinopeutta ajetaan, niin kuin Peijaksentiellä kuuleman mukaan tapahtuu, riskit varmasti kasvavat, hän pohtii.

– Ylikulkusillan suunnasta tullessa suojatie on kieltämättä vähän yllättävä, joskin se on ollut sijoillaan kymmeniä vuosia.

Kaupungin suunnitelmaan on kuulunut siirtää suojatien lähellä oleva, koulua vastapäätä Peijaksentien toisella puolella sijaitseva bussipysäkki etäämmälle ylikulkusillasta ja poistaa suojatie.

– Liikennesuunnittelijamme oli sitä mieltä, että pysäkki on ainoa syy, miksi pitäisi mennä yli juuri tuosta kohdasta tietä, Westlin sanoo.

– Pysäkki siirretään Laurantien ja Peijaksentien risteyksen itäpuolelle, missä lähellä ovat seuraavat suojatiet.

Periaatteessa muutoksesta pitäisi tehdä katusuunnitelma, joka hallintoprosessin mukaan tulisi asettaa myös nähtäville. Westlin aikoo kuitenkin tapahtuneen onnettomuuden vuoksi vaikuttaa asiaan niin, että etenemisessä voitaisiin "oikoa".

– Operaationahan muutoksen käytännön toteuttaminen ei ole mittava eikä se myöskään haittaa kenenkään omaisuutta tai elämää. Työt onnistuvat kuitenkin vasta sulan maan aikaan. Mutta siihen tähdätään, että ennen koulujen syyslukukauden alkamista ne on tehty.

Peijaksentien tiistaiaamuna tapahtuneessa onnettomuudessa osallisena ollutta henkilöautoa ajoi nelikymppinen vantaalaismies, joka pysähtyi onnettomuuspaikalle ja soitti tapahtuneesta hätäkeskukseen.

Jalankulkijana suojatietä ylittäneen ikämiehen kuolemaan johtanutta tapausta tutkitaan Itä-Uudenmaan poliisissa. Rikoskomisario Timo Luodon mukaan alkoholilla ei ollut osuutta asiaan. – Auton tuloa ylikulkusillan suunnalta on myös tutkittu ja lisäksi kuultu kahta silminnäkijää. Ylinopeudestakaan ei voi sanoa olleen kysymys, Luoto selvitti Vantaan Sanomille torstaina.

Jutun alussa muutettu termi pienet liikenneturvallisuuskohteet joukkoliikennekohteiksi torstaina 6.2. kello 9.45.

Juttua on päivitetty viimeisimmillä poliisilta saaduilta tiedoilla torstaina 6.2. kello 16.05.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut