Keskellä Aviapoliksen yritysaluetta kokoontuu hurja crossfit-ryhmä – Aulis Väisänen, 77, jäi heti koukkuun

Tulevia ja menneitä lonkkaleikkauksia, polvikremppaa ja kipeää selkää, ylipainoa sekä roppakaupalla ennakkoluuloja crossfit-treenaamista kohtaan.

Näillä eväillä pyörähti käyntiin vuosi sitten CrossFit Vantaan senioriryhmä, joka on tarkoitettu yli 60-vuotiaille kuntoilijoille.

Yhteinen nimittäjä ryhmän jäsenillä oli lajista innostunut jälkikasvu, joka suostutteli tai jopa pakotti kokeilemaan lajia tutulla salilla.

– Ajattelin että, tämä on nuorten ihmisten hurjaa tekemistä, sanoo Pertti Rinnetmäki, joka ei ollut juurikaan harrastanut liikuntaa ennen eläkkeelle jäämistään.

Tasapainoa, liikkuvuutta ja voimaa kehittävä laji, mahtava porukka ja senioreiden mukaan maailman paras valmentaja veivät mennessään.

– Jäin ensimmäisen kerran jälkeen koukkuun, kertoo ryhmän veteraani Aulis Väisänen, 77.

Crossfitissä on tavoitteena kehittää tasapuolisesti lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeutta ja liikkuvuutta.

Tammikuun perjantaiaamupäivänä senioriryhmän ohjelmaan kuului maastavetoja kahvakuulilla, käsipainoilla tehtyjä pystypunnerruksia, kuntopallon heittoa seinää vasten sekä kahvakuulan pitoa polvennostoon yhdistettynä.

Kutakin liikettä toistetaan minuutin ajan. Yleensä viiden kohdan ohjelma vedetään läpi 4–5 kertaa. Joka viides minuutti on lepoa.

Kaksi kertaa viikossa treenaavassa senioriryhmässä on hyvin eritasoisia liikkujia.

Siinä missä pesäpallon suomenmestari ja porukan veteraani vetää leukoja, porukan juniorein ei taivu lattialle istumaan.

Pienessä, reilun kymmenen hengen ryhmässä se ei ole ongelma, sillä kaikki liikkeet voidaan soveltaa jokaisen kunnon ja vaivojen mukaan.

– Omaan tahtiin, omaan tahtiin, kuuluu valmentajan Jesse Saastamoisen ylin käsky.

Valmentaja valvoo, että liikkeet tehdään oikeaoppisesti. Treeni saa tuntua seuraavana päivänä hyvällä tavalla lihaksessa, muttei nivelissä.

Harjoittelu on tavoitteellista, mutta tavoitteet ovat erilaisia kuin nuorempien treenaajien tunnilla, jossa mittarina toimii nostetut tai työnnetyt kilomäärät tai toistetut punnerrukset.

– Tavoitteena on kehittyä ja oppia. Senioriryhmässä tavoite voi olla esimerkiksi punnerrusasentoon pääsy tai lattialta ylösnouseminen, Saastamoinen kertoo.

Tasapaino on ominaisuus, mitä voi hyvin kehittää yli 60 vuoden iässä. Harjoittelun keskiössä ovatkin keskivartalon ja jalkojen lihakset.

Tärkeimmäksi kehityskohteeksi Saastamoinen nostaa kuitenkin henkisen kehityksen.

– On tosi motivoivaa myös valmentajalle huomata, että ikä ei ole rajoite.

Tasapainon, liikkuvuuden ja voiman kehittyminen vuoden aikana tuntuu ryhmän jäsenten arjessa.

Golfpallo lentää pidemmälle, ostokassit siirtyvät kevyemmin kaupasta kotiin ja vesitonkat saunalle. Selkä ei kipuile ja kyykkääminen sujuu.

– Olo on ryhdikkäämpi ja voimistuneempi toteaa Harri Mäntynen

Suuren muutoksen kropassaan ja perusarjessaan on kokenut Ritva Waris-Wörlin, 53, joka pääsi yli 60-vuotiaiden ryhmään poikkeusluvalla vakavan nivelreumansa vuoksi.

– Aloitin harjoittelemalla istuma-asennosta nousemista.

Waris-Wörlinille crossfit-ryhmään tulo on ollut osa elämänmuutosta, jonka myötä hän on laihtunut parikymmentä kiloa.

Kehon kiitoksen lisäksi, muut ryhmän jäsenet saavat Waris-Wörlinin tulemaan Nurmijärveltä Äyritielle kahdesti viikossa.

– Jos laittaa viestiä WhatsApp-ryhmään, ettei pääse, sieltä kuitataan heti takaisin: Vai et tule, mitä sä laiskottelet, Waris-Wörlin kertoo nauraen.

Tunnin treenit päättyvät aina palautteluun, jonka aikana valmentaja Saastamoinen käy napsauttamassa kahvinkeittimen päälle.

Senioritreenin päälle juodaan aina sumpit.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut