Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Tv-katselun tilastokärki meni viime vuonna uusiksi. Vuoden katsotuin lähetys oli Suomi–Kanada-jääkiekkofinaali, tiedottaa Finnapanel.
MTV:n lähettämää MM-kiekkofinaalia katsoi kaikkiaan 2 710 000 katsojaa. Ottelu ohitti perinteisen listaykkösen eli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanoton, joka keräsi ruudun ääreen 2 485 000 katsojaa.
Samana päivänä lähetetty Yle Uutiset oli viime vuoden kolmanneksi katsotuin 2 484 000 katsojalla.
Uutta oli myös se, että lasten- ja luonto-ohjelmat nousivat ensi kertaa 20 suosituimman ohjelman joukkoon.
Yhteensä suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia ja 42 minuuttia vuorokaudessa.
Ylen kanavat keräsivät suomalaisten katseluajasta yhteensä 43,5 prosenttia, MTV:n kanavat 23,3 prosenttia, Sanoman kanavat (ent. Nelonen Media) 15 prosenttia ja Discovery Finland yhdeksän prosenttia.
Finnpanel huomauttaa, että televisiota käytetään perinteisen lineaarisen tv:n lisäksi myös striimaus- ja suoratoistopalveluiden sekä dvd- ja blueray-katseluun ja pelaamiseen.
Finnpanel mittasi nyt ensimmäistä kertaa myös Netflixin katselua kotiverkossa.
Kotimaisten tv-yhtiöiden netti-tv-palvelut lisäävät Finnpanelin mukaan 32 prosenttia 15–24-vuotiaiden television katseluaikaan. Online-katselusta 38 prosenttia on tv-ruudulta, 36 prosenttia älypuhelimelta tai tabletilta ja 27 prosenttia tietokoneelta.
Nuorten ohella muutkin ikäluokat alkavat arvostaa yhä enemmän aikatauluista riippumatonta katselua sekä omien mieltymysten mukaisia sisältöjä, Finnapanel arvioi.
MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kommentoi tilastoa toteamalla, että ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi, kun fanit löytävät suosikkisarjat ensin suoratoistopalveluista, laaja yleisö tv-kanavilta ja mattimyöhäiset jälleen suoratoistopalveluista.
– Nuoriso tavoitettiin syksyllä tutkituista ilmaisista palveluista parhaiten MTV:n kautta. Suosittuja sarjoja olivat Salatut elämät, Rantabaari ja Love Island Suomi. Salatut elämät spin-offeineen oli suosituin sarja, jota käynnistettiin MTV- ja C More -palveluissa yli 50 miljoonaa kertaa, Mecklin kertoo Finnpanelin tiedotteessa.
Ylen julkaisupäällikkö Petri Jauhianen puolestaan toteaa, että Ylen satsaus kotimaiseen laatudraamaan näkyi esimerkiksi M/S Romanticin ja Sorjosen jättimenestyksinä.
– Uusi pohjoismainen yhteistyö toi kanaville ja Areenaan lisää huippusarjoja, muun muassa kohutun norjalaisen EXITin. Ylen kanavilla naisten huippu-urheilun näkyvyys ja kevään eduskuntavaalien toteutus keräsivät kiitosta, Petri Jauhiainen summaa tiedotteessa.
Sanoma Media Finlandin Audience Insight Strategist Tina Åström kertoo, että yhtiön esittämiä reality-tv-ohjelmia kulutetaan ahkerasti online-tv:ssä.
– Esimerkiksi Temptation Island Suomen katselusta yli puolet on tullut Ruudusta. Television suorat lähetykset keräsivät katsojia televisioruudun ääreen. Legendaarinen Suomi–Liechtenstein-ottelu saavutti Nelosen kaikkien aikojen katsojaennätyksen mieskohderyhmässä, Åström kertoo tiedotteessa.
Tv-ohjelmien top10 vuonna 2018
1. MTV: Jääkiekon MM-loppuottelu Kanada–Suomi, 2 710 000 katsojaa.
2. Yle: Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 2019, 1 2 485 000 katsojaa.
3. Yle: Yle Uutiset , 2 484 000 katsojaa.
4. Yle: Muumilaakso, Avausjakso, 2 146 000 katsojaa.
5. MTV: Kymmenen Uutiset, 1 868 000 katsojaa.
6. MTV: MM-kisastudio, 1 809 000 katsojaa.
7. MTV: Maajussille morsian, Esittelyjakso, 1 749 000 katsojaa.
8. MTV: Stadi vs. Lande, Julkkiserikoisjakso, 1 664 000 katsojaa.
9. Sanoma: Huvila & Huussi, Annin ja Nikon kesäparatiisi, 1 585 000 katsojaa.
10. Sanoma: Suomen huutokauppakeisari, Keisari kotona, Markku etänä, 1 475 000 katsojaa.
Lähde: Finnpanel
Mainos: PetterSteel
Mainos: Business Vantaa
Mainos: Business Vantaa
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.