Yhä harvempi nuori ajaa ajokortin eikä uusia ammattikuljettajia löydy – "Ei kiinnosta"

Kuljetus R.Stenvall Oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen ja yrityksen nuorin kuljettaja, 20-vuotias Elias Halmela keskustelevat tulevista ajoista. Halmela ajoi C-kortin 18-vuotiaana. Kuljettajan ammatti oli haave jo hyvin nuorena. Mari Mäkinen

toimitus

Ajokortin ajavien nuorten määrässä on viime vuosina ollut havaittavissa selkeä laskusuhdanne.

– Vähennystä on nähtävissä joka vuosi kaikissa ikäluokissa, vahvistaa Traficomin asiantuntija Marjo Immonen

Immonen toteaa, että vaikka järisyttävän isoista muutoksista ei vielä puhutakaan, kortin ajavien määrä vähenee kaikissa Suomen kaupungeissa.

– Ikäluokat pienenevät ja monet jättävät kortin ajamatta ekologisista syistä, Immonen sanoo.

Hän ei usko, että hinta on tällä hetkellä kovinkaan vahvasti vaikuttava tekijä. Ajokorttiuudistus vuonna 2018 tiputti ajokortin hintaa.

– Nyt kortin saa halvimmillaan noin 1000 eurolla.

Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa B-luokan ajokortin suoritti vuonna 2016 18-vuotiaana yhteensä 968 henkilöä. Viime vuonna kortin ajoi yhteensä 753 18-vuotiasta, eli 215 henkilöä vähemmän kuin vuonna 2016. Koko Suomessa B-kortin ajoi 59 977 henkilöä vuonna 2016 ja viime vuonna marraskuun loppuun mennessä 56 897. 17-vuotiaan mahdollisuus saada ajo-oikeus ikäpoikkeusluvalla kevennettiin lakiuudistuksen myötä. Tämä tuo uuden ikäryhmän tilastoihin.

Ammattikuljettajia on vaikea löytää. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimussihteeri Jyrki Halvari ei kuitenkaan usko siihen, että syynä olisi ajokorttien vähentynyt määrä.

– Ne, joita kuljetusala kiinnostaa, ajavat kortin. Ongelma on se, että ala ei kiinnosta. Ammattikuljettajia on vaikea saada koulutuksiin, töihin ja pysymään töissä. Vaikein tilanne on linja-autokuljettajien kohdalla, Halvari toteaa.

Tähän vaikuttaa alan luonne.

– Kuljettajan työ on aika kovaa. Päivät ovat pitkiä ja tahti tiivistä. Yöpymisiä tulee usein ympäri Suomen.

Halvarikertoo, että AKT:n lisäksi huolissaan ovat Autoliikenteen Työnantajaliitto ja Suomen Logistiikka-alan liitto.

–  Olemme liitoissa tuoneet esille sitä, että kannattaisi kiinnittää huomiota päivien pituuteen. Jos ala muuten houkuttelee, mutta sitä ei jaksa tehdä, niin onhan se selvä, että työntekijöitä on vaikea saada pysymään.

Kuljetus R.Stenvall Oy:n toimitusjohtaja Kati Stenvall-Jauhiainen toteaa, että uusista kuljettajista on huutava pula. Tilanne huolettaa, sillä parin vuoden sisällä yrityksen vanhimpia kuljettajia jää eläkkeelle, ja lisää tekijöitä olisi löydyttävä.

– Palkkaamme työntekijät suoran yrityksemme palvelukseen, mutta aina välillä henkilöstövuokrausyritykset haluavat tulla käymään. Hekin myyvät ei-oota.

Stenvall-Jauhiainen uskoo, että yksi iso syy ammattikuljettajien määrän vähentymiselle on vuonna 2009 voimaan tullut on ammattipätevyysvaatimus, jossa tavara- tai henkilöliikenteen kuljettajilta vaaditaan ajokortin lisäksi ammattipätevyys sekä ammattipätevyyden ylläpitäminen viidellä koulutuspäivällä aina viiden vuoden jaksoissa.

– Jokainen kurssi maksaa, ja se tekee kortin ajamisen ja ylläpitämisen kalliiksi, Stenvall-Jauhiainen sanoo. Tätä tukevat Traficomin lukemat. Vuodesta 2002 vuoteen 2008 C-luokan ajokortin suoritti noin 17000–21000 henkilöä vuodessa. Vuonna 2010 C-kortin suoritti 8510 henkilöä ja vuonna 2018 vain 4127 henkilöä. – Ammattikuljettajia kuitenkin tarvitaan. Tavara liikkuu kumipyörien päällä pitkin Suomea, enkä usko, että ihan lähitulevaisuudessa robotti korvaa kuljettajan, Stenvall-Jauhiainen pohtii.

Fakta

Kuorma- ja linja-auton kuljettamista koskeva lainsäädäntö edellyttää ammattimaisessa liikenteessä toimivalta kuljettajalta ammattipätevyyttä. Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä vuodesta 2008 ja tavaraliikenteessä vuodesta 2009.

Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta.

Ammattipätevyyden voimassaoloa voi jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan. Siinä opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Mies yritti varastaa tavaraa omakotialueelta keskellä päivää Vapaalassa – vapaalla ollut poliisi sai kiinni
  2. Koronavirus kiihdytti asuntojen verkko-ostamista pääkaupunkiseudulla – "Alussa kaikki ovat vähän epäileviä, että osaako tätä käyttää"
  3. Koivutorin uudistus käyntiin loppuvuodesta – nyt on mahdollisuus kertoa mielipiteensä siitä, miten torialueesta saisi viihtyisämmän
  4. Mielipide: Miksi moni jättää kädet desinfioimatta, kun tulee kauppaan?
  5. "Suomenkin mittapuulla ainutlaatuinen paikka" – Håkansbölen jugendkartanon opastuskierroksia vetävä historioitsija Tuulia-Tuulia Tummavuori haluaa tuottaa kävijöille oivalluksia
  6. Ruoka: Strömsöstä tuttu mestarikokki Michael Björklund kehottaa olemaan ylpeä Suomen nuoresta ruokakulttuurista – Hän toivoo, etteivät ketjuruokalat jyrää pikkuravintoloita alleen: "Helmet alkavat olla harvassa"
  7. Tiede: Miksi ihminen juo, vaikka se on haitaksi? Hyödyt saa heti ja riskit joskus myöhemmin, sanoo tutkijaprofessori Pia Mäkelä
  8. Tiede: Aamuryypyn voimin kirkkoon, ristiäisissä olutta, paloviina vei oikeuteen – Tällaista oli arki alkoholin kanssa 1600-luvulla
  9. Linnanmäki nostaa päivittäisten kävijöiden kiintiötä – "Opettelimme uusia toimintamalleja pienemmillä asiakasmäärillä"
  10. Nuuksiossa retkeileviä kannustetaan käräyttämään laittomat tulipaikat
  11. Vastuullisuus noussut tärkeäksi perusteeksi verkkokaupassa – tuotteen ympäristömerkki nähdään tärkeänä
  12. Epäiletkö uniapneaa? Aalto-yliopistossa kehitetty uusi älypuhelinsovellus kertoo, kärsitkö hengityskatkoksista
  13. Omistajailmoitus jäi lainvastaisesti tekemättä yli puolella yrityksistä – PRH: voi vaikeuttaa yritysten toimintaa
  14. HSL:n liikenteeseen liki 60 uudenlaista sähköbussia
  15. Maksuhäiriöistä merkintä jo lähes 400 000:lla – vuodessa tuli tuhansia lisää ja koronan odotetaan vielä kasvattavan määrää

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Vantaalaisnainen osti alkoholitonta viiniä ja tyrmistyi: Suolaa enemmän kuin soijassa! – syynä virheellinen etiketti
  2. Mies yritti varastaa tavaraa omakotialueelta keskellä päivää Vapaalassa – vapaalla ollut poliisi sai kiinni
  3. Mielipide: Miksi moni jättää kädet desinfioimatta, kun tulee kauppaan?
  4. Supikoirista on tullut riesa Vantaalla – "Veromiehen supi on poikkeuksellinen tapaus"
  5. "Suomenkin mittapuulla ainutlaatuinen paikka" – Håkansbölen jugendkartanon opastuskierroksia vetävä historioitsija Tuulia-Tuulia Tummavuori haluaa tuottaa kävijöille oivalluksia
  6. HSL:n liikenteeseen liki 60 uudenlaista sähköbussia
  7. Koronavirus kiihdytti asuntojen verkko-ostamista pääkaupunkiseudulla – "Alussa kaikki ovat vähän epäileviä, että osaako tätä käyttää"
  8. Koivutorin uudistus käyntiin loppuvuodesta – nyt on mahdollisuus kertoa mielipiteensä siitä, miten torialueesta saisi viihtyisämmän
  9. Lapsi menehtyi Havukoskella pudottuaan korkealta – poliisin esitutkinnan mukaan kyseessä oli tapaturma
  10. Vantaalaisyritys tuo maahan erikoiskalvoa, jonka pinnalla koronaviruskin nujertuu puolessa tunnissa
  11. Kerrostalon pihapiiri kuuluu vain taloyhtiön asukkaille – Sääntö pätee myös vuokrataloissa
  12. Säästötoimet iskevät Vantaan kirjastojen toimintaan – aukioloaikoja supistetaan elokuussa
  13. Reppu joka selkään -kampanja kerää taas reppuja vähävaraisten perheiden koululaisille
  14. Mielipide: Vantaan taloudessa edessä tiukat ajat – Tuomelan koulun seiniin olisi vastuutonta satsata
  15. Leonardo da Vilhun veistospuisto Sotungissa aukeaa viikoksi

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.