Alma ja Maustetytöt olivat viime vuoden ilmiö – nyt livetapahtumista löytyy trendi, joka kertoo laajemmastakin muutoksesta

Markkinointipäällikkö Susanna Perämaa Teostosta pitää vuoden 2019 kiinnostavimpina musiikki-ilmiöinä Alman kansainvälistä menestystä biisinkirjoittajana, Kaija Saariahon nimeämistä BBC:n äänestyksessä yhdeksi kaikkien aikojen merkittävimmäksi säveltäjäksi ja Maustetyttöjä. Johanna Erjonsalo

TEIJA VARIS

Markkinointipäällikkö Susanna Perämaa Teostosta pitää vuoden 2019 kiinnostavimpina musiikki-ilmiöinä Alman kansainvälistä menestystä biisinkirjoittajana, Kaija Saariahon nimeämistä BBC:n äänestyksessä yhdeksi kaikkien aikojen merkittävimmäksi säveltäjäksi ja Maustetyttöjä.

– Alman mukanaolo Miley Cyrusin kahden biisin ja Charlien enkelit -elokuvan tunnarin kirjoittajatiimeissä ovat todella kovia meriittejä hänen oman, kansainvälisesti menestyvän artistiuransa lisäksi, Perämaa hehkuttaa.

Muitakin maailmalla menestyneitä suomalaisia biisintekijöitä Perämaan mukaan toki on, mutta hän uskoo, että juuri Alman menestymisen takana on lahjakkuuden ja sinnikkyyden lisäksi oikea asenne yhdessä tekemiseen ja tiimityöhön.

– Alma on hyvä esimerkki myös siitä, että Suomessakin osataan rakentaa kansainvälisiä verkostoja, joiden kautta voi päästä kotimaan lisäksi kansainväliselle huipulle. Way to go!, hän iloitsee.

Kaija Saariahon nimeämistä BBC:n äänestyksessä yhdeksi kaikkien aikojen merkittävimmistä säveltäjistä edistää Perämään mielestä nykymusiikkia säveltävien naisten ansioiden tunnustusta laajemminkin ja vie eteenpäin keskustelua musiikin tasa-arvosta.

– Saariahon menestys äänestyksessä – jossa mukana olivat muun muassa Bach, Beethoven ja Mozart – ja hänen nimeämisensä maailman tärkeimmäksi elossa olevaksi säveltäjäksi, on valtavan upeaa ja täysin ansaittua.

Maustetyttöjen nousu sekä kriitikoiden että kansan suosioon on ollut yksi vuoden 2019 ilmiö.

– Eleetön ja karu suomalaisen mielenmaiseman maalaaminen on tuntunut soittavan kansan syvien rivien sydänten kieliä ja saanut vahvaa vastakaikua, Perämaa muotoilee.

Myös hänen oma kokemuksensa bändistä ja sen musiikista erityisesti livenä on ollut sekä koskettava että väkevä.

– Mitä väliä, onko bändi alusta loppuun rakennettu ja laskelmoitu – mikä tällä hetkellä ei tosin tunnu todennäköiseltä – jos keikalla tuntuu, että bändistä huokuu vilpittömyys ja se käy suoraan sydämeen?

Perämaan mukaan musiikin hiilijalanjälki on noussut aiheellisesti valokeilaan ja sitä tutkitaan. Hän odottaa ja toivoo, että vuonna 2020 isojen livetapahtumien järjestäminen on nykyistäkin kestävämmällä pohjalla myös ekologisesti.

– Toivon näin, koska soisin isojen konserttien ja festivaalien hyvän menestyksen jatkuvan pitkään.

Hän odottaa suurella mielenkiinnolla myös uusitun Olympiastadionin aukeamista ja siellä järjestettäviä konsertteja.

– Aikamme ilmiö lienee se, että yksin luureista kuuntelemisen ohella ihmiset haluavat yhä enemmän kokea ja jakaa isoja musiikkielämyksiä livenä yhdessä muiden kanssa, hän pohtii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.