Pysäköintimaksuista kertyy Vantaan kaupungille vain hiluja – päätavoite eli parkkipaikkojen nopeampi vapautuminen on kuitenkin toteutunut

Vantaan keskeisimpien paikkojen kadunvarsilla pitää maksaa pysäköinnistä, jos aikaa kuluu yli tunti. Arkisto/Joonas Hukkanen

Armi Suojanen

Parin vuoden kokemus kaupungin keskeisimpien paikkojen maksullisesta kadunvarsipysäköinnistä osoittaa, ettei rahastus ole Vantaan kaupungille mikään kultakaivos.

– Pysäköintituloja saatiin 2018 yhteensä 116 814 euroa, kertoo kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Markus Holm

Se on pikkurahaa kaupungissa, jonka budjetti on tänä vuonna 1,8 miljardia euroa.

Pysäköintimaksua ryhdyttiin perimään Tikkurilassa, Myyrmäessä ja Kivistössä vuoden 2018 alusta. Maksu alkaa raksuttaa tunnin ilmaisen pysäköinnin jälkeen kaksi euroa tunnilta Tikkurilassa. Myyrmäessä ja Kivistössä maksu on yhden euron tunnilta.

Maksullisuutta suunniteltaessa vuonna 2016 arvioitiin, että tulot voisivat olla jopa 0,6–1,3 miljoonaa euroa

– Tuloja oli vaikea arvioida etukäteen, koska maksullisen ensimmäisen tunnin vaikutuksista ei ole mistään kokemuksia. Järjestely on ainakin Suomessa ainutlaatuinen.

Holm myöntää, että tulot ovat odotuksiin verrattuna alakanttiin.

– Mutta toisaalta ne ovat hiljalleen nousseet. Vuodelle 2020 pysäköintitulot voisivat olla noin 150 000 euroa eli kovin suuresta taloudellisesta kysymyksestä tässä ei puhuta.

Holm sanoo, ettei muutoksella niinkään tavoiteltu tuloja, vaan lähinnä pysäköintipaikkojen nopeammasta vaihtuvuudesta.

– Se on toteutunut hyvin ja parhaat kadunvarsipaikat palvelevat nyt kivijalkaliikkeitä ja palveluita paremmin. Keskustojen katutilaa ei ole tarkoitettu autojen pitkäaikaiseen säilytykseen.

Muutoksen kustannukset ovat arviolta 10–20 000 euroa. Esimerkiksi pysäköintiautomaatit kilpailutettiin kuukausihintaisena palveluna.

Kaupungin suunnitelmissa on laajentaa maksullista pysäköintia muullekin Vantaalle.

– Pysäköinnin kokonaisuuden kehittämisestä tehdään parhaillaan selvitystä, jossa huomioidaan ja selvitetään erittäin laajasti pysäköintikysymyksiä sekä linjataan tulevien vuosien toimenpideohjelmaa, Holm kertoo.

Suunnitelma on tulossa luottamushenkilöiden käsiteltäväksi ensi keväänä.

Maksullinen pysäköinti on voimassa pääsääntöisesti arkisin kello 7–19 ja lauantaisin kello 9–15. Osalla maksullisista paikoista voi pysäköidä enintään neljä tuntia.

Eniten maksullisia parkkipaikkoja eli 470 on Tikkurilassa. Ne sijaitsevat muun muassa Asematien, Ratatien ja Tikkuraitin ympäristössä.

Maanantaina 13. tammikuuta lähtien myös liityntäpysäköinnistä Tikkurilan, Myyrmäen, Leinelän ja Rekolan asemilla tulee maksullista, jos ei ole ilmaiseen pysäköintiin oikeuttavaa matkalippua. Pysäköinti ilman matkalippua maksaa viisi euroa 12 tunnilta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Vantaan pysäköintitulot jäivät alle odotusten – "Maksutonta tarjontaa on liikaa" 5.12.2018 6:50

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut