Innostuitko sinäkin hulavanteella treenaamisesta? Näillä nikseillä otat lajin haltuun

Merja Bergström pyörittää 15-30 minuuttia päivässä hulavannetta. Puhuminenkin onnistuu pyörityksen aikana. Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Merja Bergström on ollut trendin aallonharjalla jo jonkin aikaa. Hän pyörittää kausittain hulavannetta vartista jopa puoleen tuntiin päivässä.

Tänä vuonna hulavanteet on rohmuttu loppuun verkkokaupoista, ja ne ovat hiipineet kuntosaleille ja ryhmäliikuntatunneille.

Villitys sai alkunsa kesällä julkaistusta Helsingin yliopiston tutkimuksesta, jonka mukaan päivittäin 13 minuuttia hulavannetta pyörittämällä vyötäröltä voi saada jopa kolme senttiä pois.

Bergström on kuitenkin ostanut oman hulavanteensa jo lähes kymmenen vuotta sitten Sellon Anttilasta – jos hän oikein muistaa. Lanteilla vanne on joka tapauksessa pyörinyt jo vuosia.

– Tuloksista en oikein voi sanoa mitään, kun välillä olen pitänyt taukoa, kuten liikunnasta yleensä, hän sanoo.

On vaikea sanoa, miltä vyötäröni näyttäisi, jos hulaa ei olisi koskaan pyöritelty.

FysioterapeuttiKatarina Yläjärvi Fysiokselta suhtautuu varauksellisesti hulavanne-villitykseen ja tutkimustulokseen.

– Moni on kysynyt, pitääkö se paikkansa, että vyötärö kapenee. En tiedä, voinko ihan allekirjoittaa sitä. Parempi vaihtoehto se kuitenkin on verrattuna siihen, ettei tee mitään, hän sanoo.

Yläjärvi on myös innostanut muita kollegojaan pyörittelemään vannetta ja tutkiskelemaan, missä vanteen teho tuntuu vaikuttavan.

– Sanoisin, että aineenvaihdunta keskivartalossa lisääntyy, kun iskostus tulee vyötärön alueelle. Kun aineenvaihdunta paranee, ja muutenkin lisää muuta liikuntaa ja miettii mitä syö ja juo paljon nesteitä, vyötärö toki voi kaventua.

Myös keskivartalon sisäiset lihakset saavat vanteen pyörityksestä treeniä. Yläjärvi uskoo, että hulavanne saattaa ainakin osittain jäädä osaksi suomalaisten kuntoilua.

Hulavanne on siitäkin melko turvallinen väline, ettei sillä oikein voi vahingoittaa itseään vakavasti. Yläjärvi muistuttaa kuuntelemaan kehoaan. Hän ei rajaisi mitään ryhmää kuntoilumuodon ulkopuolelle.

Aloittava harrastaja saattaa pelästyä vyötärölle ilmestyviä mustelmia. Merja Bergström kuitenkin sanoo, ettei hänelle tullut mustelmia enää ensimmäisen kerran jälkeen edes myöhemminkään, vaikka välissä olisi ollut taukoa.

– Kipua ja mustelmia ei pidä säikähtää. Kun pyörittämistä vain jatkaa, ne kyllä katoavat, hän vakuuttaa.

Mitään yläikärajaa ei Katarina Yläjärven tai Eeva Vilénin mukaan ole. Hulavannetta myyvän yrityksen verkkosivuillakin ikäsuositus on 5–99 vuotta.

Käytä alkuun hieman kevyempää painovannetta tai pyöritä aluksi vain pieniä määriä kerralla.

Älä pelästy mustelmia tai kipeää vyötäröä, vaan jatka hiljalleen treeniä.

Kokeile eri käden asentoja: sivuilla, pään takana, ristikkäin rinnalla.

Vaihtele myös renkaan suuntaa välillä.

Kysy tarvittaessa apua ammattilaiselta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Alkuvuonna moni kamppailee uudenvuodenlupaustensa kanssa, vaikka esimerkiksi laihduttaminen on periaatteessa yksinkertaista – "Kun tekosyyt loppuvat, voitkin taas jatkaa", liikunnanohjaaja Sofia Hako toteaa
    31.12.2019 19:30
  2. Vain joka kolmas aikuinen suomalainen harrastaa kuntoliikuntaa – "Tulos samankaltainen kaikilla mittareilla"
    18.12.2019 13:28
  3. Miten paljon pitäisi liikkua? – Nappaa itsellesi pala liikuntapiirakasta
    22.11.2019 6:35

Kommentoi

Mainos: Jonna Weckström ja Elina Nykyri

Turvataan sote-uudistuksessa järjestöjen toimintaedellytykset!

Mainos: Lauri Kaira

Blogi: Mitä Sote-uudistus muuttaa Vantaalla?

Mainos: Tuukka Saimén

Piilopuoluetuki vs terveydenhuolto

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut