Matkakorttia lataava joutuu jatkossa maksamaan palvelumaksun R-kioskilla –  "Asiakkaat varmasti ymmärtävät"

Nykyisessä HSL:n lippujärjestelmässä on ostettava vähintään kahden vyöhykkeen lippu. Arkistokuva. Sirkku Aalto

Klaus Nurmi

R-kioskilta matkalippunsa ostavan on vuoden alusta lähtien maksettava lipun hinnan lisäksi palvelumaksu. Palvelumaksu koskee Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkalippuja.

– Palkkio on muutaman prosentin luokkaa lipun hinnasta, kertoo R-kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissanen

Hänen mukaansa kioskilla kerrotaan asiakkaalle lipunhintaan lisättävä palkkio. Loppuhinta ei siten tule yllätyksenä.

Palkkion tarkkaa prosenttimäärää Rissanen ei etukäteen halua kertoa kilpailullisista syistä. Tarkempi hinnoittelu selviää vuoden alussa.

– Asiakkaat varmasti ymmärtävät, että se on korvaus tehdystä työstä eikä ole meistä lähtöisin.

HSL kilpailutti vuoden 2020 myyntipisteet periaatteella, että se ei enää maksa jälleenmyyjille myyntipalkkiota.

Tarkoitus on kohdella tasavertaisesti kaikkia myyntipisteitä, niin kiinteitä kuin verkossakin toimivia.

Myyntipisteet voivat puolestaan vuoden alusta lähtien veloittaa lipun ostamisesta palvelumaksun.

HSL on tiedottanut myös alentavansa pisimpien matkojen kerta- ja kausilippuja.

Jos myyntipalkkio perustuu lipun hintaan, joutuuko pitkää kautta matkakorttiin lataava maksamaan siis enemmän?

– Meillä tulee kampanja niin, että pidempää kautta voi ostaa edullisemmin. Jos siis lataa pidempää kautta, säästää, vastaa Rissanen.

Tärkeimpänä asiana muutoksessa toimitusjohtaja Rissanen pitää kuitenkin sitä, että lipunmyynti R-kioskeissa säilyy ennallaan.

HSL:n linjaus ehti aiheuttaa hämmennystä ja epätietoisuutta siitä, saako lippuja enää kioskeilta.

Lipunmyynnin lopettaminen R-kioskeissa oli nimittäin myös esillä.

Lokakuussa Rissanen totesi haastattelussa HSL:n päätöksestä, että palvelupalkkion lisääminen on ainoa vaihtoehto, jolla kioskiyrittäjä voi osin kattaa lipunmyynnistä aiheutuvat palkka- ja muut kulut.

Tuolloin kioskiketju ei vielä ollut tehnyt omaa päätöstään palkkiosta.

Nyt Rissanen puolustaa palkkion perimistä ja samalla moitiskelee HSL:ää.

– Julkinen toimija poisti aika suoralla päätöksellä jo alkuaan varsin pienen palkkionsa lipunmyyjille.

Hän katsoo, että lipunostajat ovat eriarvoisessa asemassa kun esimerkiksi HSL:n omalla mobiilisovelluksessa lipun voi ostaa ilman palkkiota.

– Mutta jatkossa asiakkaiden on yhtä helppoa hankkia lippunsa R-kioskeilta kuin ennenkin, hän tähdentää.

Kioskiyrittäjä tai myyjä on väärä henkilö saamaan haukkuja, Rissanen muistuttaa.

– Palkkion periminen lipunhinnoista on valitettavaa, mutta asiakkaat myös arvostavat henkilökohtaista palvelua.

R-kioski on 200 kioskin verkostollaan HSL:n suurin lipunmyyntikumppani.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut