Kuskiton bussi ottaa pian kyytiin Kivistössä

Gachan kyytiin mahtuu 16 matkustajaa. Arkisto/Johanna Erjonsalo

Armi Suojanen

Jotkut ovat jo bonganneet Gacha-robottibussin Kivistössä, mutta ihan vielä sen kyytiin ei pääsee.

Suomalaisen Sensible4-yhtiön sekä japanilaisen sisustus- ja lifestyle-ketju Mujin yhteisesti kehittämää robottibussia testataan maastossa ensin ilman matkustajia. Karttaakin pitää täydentää, sillä Kivistöön on rakennettu uutta sen jälkeen, kun Sensible4 testasi siellä Renaultin Twizy-robottiautoa keväällä ja kesällä 2018.

Kivistön projektijohtaja Gilbert Koskela Vantaan kaupungilta kertoo, että Gachan kyytiin pääsee loppiaisen jälkeen. Bussin pilottiajaksi on alustavasti suunniteltu viikkoja 2–6.

Tarkka aloitusajankohta, reitti tai reitit sekä kulkuajat ilmoitetaan, kun ne varmistuvat.

Jos bussin reitti on sama kuin robottiautolla kesällä 2018, se kulkee Kivistön bussiterminaalilta Ruusukvartsinkatua Lipputielle ja Kannistontielle, josta se kääntyy Keimolantielle ja takaisin lähtöpaikkaan. Saattaa olla, että robottibussi tekee koeajoja myös Keimolanmäkeen, pohtii Koskela.

Gacha tulee kulkemaan arkipäivisin joitakin tunteja ja sen kyytiin pääsee ilmaiseksi.

– Se on maksutonta seikkailua, Koskela kuvailee.

Gacha on esteetön ja siinä on kymmenen istumapaikkaa sekä kuusi seisomapaikkaa. Sen suurin nopeus on 40 kilometriä tunnissa.

Gacha-bussia on aiemmin tänä vuonna pilotoitu Helsingissä, Espoossa ja Hämeenlinnassa.

Koskela halusi Gachan Vantaalle kokeiltavaksi mahdollisimman huonoihin olosuhteisiin. Siten nähdään, miten se toimii kehnolla kelillä, kuten loskassa ja pikkupakkasella.

Ilman kuljettajaa kulkevat bussit voivat Koskelan mukaan olla tulevaisuuden ratkaisu liityntäliikenteeseen.

Robottibussin etuna tavalliseen bussiin verrattuna on muun muassa se, että kuljettajaa ei tarvita jokaiseen kulkuvälineeseen, vaan yksi kuljettaja voi valvoa useampaa robottibussia. Siten vuoroväli voi olla lyhyt, mikä nostaa palvelutasoa reiteillä. Se houkutelee ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjäksi ja pois oman auton ratista.

Vantaalla pian testattavaa Gacha ei ole vielä massatuotannossa. Gachan nimi tulee japanilaisesta kapselimaisesta lelukotelosta, joita ostetaan automaateista.

Vuonna 2015 Vantaalla oli kokeilussa kuskiton sähköbussi, joka kulki Kivistön aseman ja asuntomessualueen väliä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.