Vantaan ratikan jatkosuunnittelusta päätetään maanantaina – näin valtuutetut vastasivat VS:n kyselyyn

Vantaan ratikka kulkisi Tikkurilan keskustassa Kielotietä. Havainnekuva. Tuomas Vuorinen / WSP

Armi Suojanen

Vantaan kaupunginvaltuutetut tekevät ison päätöksen maanantaina. He päättävät, jatketaanko Mellunmäestä lentoasemalle kulkevan ratikan yksityiskohtaista suunnittelua.

Päätös ei ole helppo. Ratikkareitin rakentaminen maksaa lähes 400 miljoonaa euroa ja valtuutetut ovat sen tuomista hyödyistä erimielisiä.

Ratikka on Vantaan kaupungin suurin investointipäätös sitten kehäradan ja päätöksen seuraukset heijastuvat pitkälle tulevaisuuteen joko hyvässä tai pahassa. Moni empii koko hanketta ja moni uskoo siihen vahvasti.

Vantaan Sanomat kysyi valtuutetuilta ennakkoon, kannattavatko vai vastustavatko he suunnittelun jatkamista. Vastausvaihtoehtona oli myös se, onko valtuutetun kanta vielä päättämättä. Lisäksi kysyimme perusteluja mielipiteelle.

Valtuutettuja on 67, joista 35 vastasi kyselyymme.

Vastanneista enemmistö eli 18 aikoo äänestää ratikan jatkosuunnittelun puolesta. Kahdeksan vastustaa suunnittelun jatkamista ja kuusi ilmoitti, ettei ole vielä päättänyt kantaansa. Yksi ei halunnut kertoa kantaansa etukäteen.

Kyselyn perusteella varmimmin ratikkaa kannattavat vihreiden ja vasemmistoliiton valtuutetut. Muista puolueesta löytyy niin kannattajia kuin vastustajia sekä niitä, jotka vielä empivät tai eivät halua kertoa kantaansa etukäteen.

Kirjallisissa vastauksissa vastustajat nostavat esiin useimmiten hankkeen hinnan.

– Vantaalla ei ole varaa panostaa 400 miljoonaa euroa ratikkaan, joka palvelee ainoastaan yhtä bussireittiä Itä-Vantaalla, kiteyttää Juha Malmi (kd.).

Samaa mieltä on Mika Niikko (ps.), joka huomauttaa, että jatkosuunnittelun hyväksyminen on yhtä kuin investoinnin hyväksyminen.

Varsinainen rakentamispäätös on kuitenkin tarkoitus tehdä erikseen arviolta vuonna 2023. Ennen sitä pidetään kuntavaalit keväällä 2021.

Hankkeen vastustajat pelkäävät, että Vantaa joutuu uudelle säästökuurille ratikan takia. Kaikkia kurittanut talouden tasapainottamis- ja velkaohjelma edelliseltä valtuustokaudella on vielä hyvässä muistissa.

Ratikan kannattajat korostavat, että se tuo aikanaan myös uusia investointeja sekä työpaikkoja Vantaalle ja liittää Itä-Vantaan raiteille. Heidän mielestään ratikkapäätöstä tehtäessä on katsottava tulevaisuuteen.

– Kyseessä ei ole pelkkä liikenneratkaisu, vaan kyse on paljon enemmästä, kaupunkikuvasta ja -ympäristöstä. Kehärata on osoittanut, että raiteisiin kannattaa panostaa, perustelee SDP:n Ulla Kaukola

Ratikkaa kannattavan Sari Multalan (kok.) mukaan Vantaalla pitää kehittää kestäviä liikennemuotoja ja samalla varmistaa hankkeen mahdollisimman positiiviset vaikutukset.

Saman puolueen Piia Kurki kaipaa vielä "vedenpitäviä" arvioita ratikan positiivisista vaikutuksista maanmyyntituloihin, työpaikkoihin ja kaupunginosien profiilien nostamiseen. Hän ei ole vielä päättänyt kantaansa.

Pirkko Letto (sd.) toteaa, että ratikka olisi kelpo kulkuväline myös rollaattoreilla ja lastenvaunujen kanssa matkustaville, mutta kallis hanke arveluttaa. Hän ei ole vielä päättänyt kantaansa.

Vihreiden Vaula Norrena korostaa, että ratikka tuo elinvoimaa.

– Ratikka tarjoaa helppoa liikkumista, 100 000 matkaa päivässä. Se vähentää autoruuhkia ja hiilipäästöjä, Norrena kirjoittaa vastauksessaan kyselyymme.

Päätöksenteko

Kaupunginvaltuusto päättää Vantaan ratikan jatkosuunnittelusta 16.12.

Kokous alkaa kaupungintalossa kello 18 ja sitä voi seurata paikan päällä tai netissä: vantaakanava.fi.

Jatkosuunnittelussa tehdään asemakaavamuutokset, laaditaan koko ratikan linjauksen katusuunnitelmat ja näiden jälkeen rakentamissuunnitelmat.

Raitiotien rakennustyöt voisivat alkaa 2024 ja käytössä se olisi aikaisintaan 2028.

Jos valtuusto hylkää ratikan jatkosuunnittelun, hanke raukeaa ja yleiskaavan mitoitus joudutaan harkitsemaan uudelleen. Lisäksi joukkoliikenne pitää toteuttaa busseilla.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikan tulo Vantaalle nytkähti eteenpäin – Nyt halutaan varautua myös ratikkareitin jatkamiseen Länsi-Vantaalle 10.12.2019 11:17
  2. Vantaan ratikka: investointi tulevaisuuden Vantaaseen vai kallis ja epävarma sijoitus? 24.11.2019 7:20
  3. Ratikkaan liittyvistä kirjauksista syntyi kiista – "Miksi satojen miljoonien hankkeella on kauhea kiire?" 12.11.2019 19:09
  4. "Ratikkakeskustelu on Vantaalla sivuraiteella" 10.11.2019 8:05

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut