Suomelle ropisee pisteitä mielikuvamittauksessa – sijoitus nousi jokaisessa kategoriassa

Suomen luonto nousee mittauksessa parhaaseen kolmannekseen matkailukohteena. Arkisto/Päivi Tuovinen

Anniina Virtanen

Mielikuvat Suomesta ovat muuttuneet yhä positiivisimmiksi muiden maiden näkökulmasta. Suomi nousi yhden sijan maabränditutkimuksen mittauksessa. 50 maan joukosta sijoitus on 17, joka muodostuu Suomen saamista pisteistä kuudessa eri kategoriassa.

Kategorioina on vienti, hallinto, kulttuuri, ihmiset, matkailu sekä maahanmuutto ja investoinnit. Suomen pistemäärä nousi jokaisessa kategoriassa viime vuodesta siivittäen Suomen suurimmaksi pistenousijaksi.

Suomea arvostetaan erityisesti hyvän hallinnon ja yhdenvertaisuuden vuoksi, kuten aikaisempinakin vuosina. Suomalaista hallintoa pidetään pätevänä, rehellisenä ja oikeudenmukaisena, ja kansalaisten oikeuksien uskotaan toteutuvan Suomessa.

Suomi mielletään myös maaksi, joka pyrkii vastuullisesti vähentämään maailman köyhyyttä. Suomi sijoittuu kymmenen parhaan maan joukkoon kaikilla hallintoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvillä mittareilla.

Tämän vuoden mittauksessa suurimmat erot aiempiin vuosiin verrattuna näkyvät ympäristöasioissa ja koulutuksessa. Mielikuvat Suomesta koulutuksen tarjoajana ovat parantuneet edellisestä mittauksesta neljän pykälän verran, ja Suomi sijoittuu nyt sijalle 14.

Ympäristönsuojeluun liittyvällä mittarilla Suomi nousee myös neljä sijaa, yhdeksänneltä sijalta peräti viidennelle sijalle. Suomen hyvä sijoitus on erityisen merkittävä, sillä tutkimuksen vastaajat määrittelevät ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeimmäksi globaaliksi huoleksi.

Sekä suomalainen kulttuuriperintö että nykykulttuuri arvioidaan tutkimuksen maiden heikompaan puolikkaaseen.

Myös kaupunkikulttuurin ja urbaanien matkailukohteiden kategoriassa Suomella on vielä kirittävää suhteessa esimerkiksi edellä oleviin Ruotsiin ja Norjaan. Suomen luonto nostetaan matkailukohteena kuitenkin parhaaseen kolmannekseen.

Tutkimus antaa myös paljon tietoa siitä, miten mielikuvat Suomesta vaihtelevat eri maissa. Positiivisimmat näkemykset Suomesta ja suomalaisista on tutkimuksessa mukana olleista maista Saksassa ja Ruotsissa. Myös japanilaiset ja venäläiset arvostavat Suomea keskimääräistä enemmän.

Egypti sen sijaan arvioi Suomen selkeästi heikoimmin kuin muut maat, sijoittaen Suomen 30. sijalle 50 maan joukossa. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että mitä paremmin vastaaja Suomen tuntee, sitä positiivisemmin hän Suomen arvioi.

Nation Brands Index on arvostettu ja kattava maabränditutkimus, ja sitä varten haastatellaan yli 20 000 ihmistä ympäri maailmaa. Tutkimuksessa ei tehdä BKT-tasoituksia, vaan Suomea vertaillaan suoraan suuriin maihin, kuten Yhdysvaltoihin, joka on tämän vuoden tuloksissa 11 sijaa Suomen edellä.

Tutkimuksessa mukana olevat Pohjoismaat sijoittuvat kaikki kahdeksan pistesijan etäisyydelle toisistaan, Ruotsin johtaessa ryhmää yhdeksänneltä sijaltaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.