Tyhmä isi koirankoppiin -mainos suututti miehiä – Ari, 53: "Miksi suomalaista miestä saa lyödä kuin vierasta sikaa?"

Mainostajan puolustuspuheen mukaan tyhmä isi on koirankopissa, koska perheellä ei ole koiraa lasten leikkikaveriksi. Kuvituskuva. Seppo Votkin

Crista Lassfolk-Feodoroff

Mainonnan eettinen neuvosto MEN on saanut useita lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä autonvuokrauspalvelun Beelyn mainoskampanjasta.

Etenkin televisiossa esitetty mainos on koettu miehiä syrjivänä, alentavana, halventavana ja vähättelevänä.

Yksi kantelun tehneistä on espoolainen perheenisä Ari Ampuja, 53. Hän kokee mainoksen yksiselitteisesti rikkovan yhdenvertaisuuslakia.

– On täysin selvää, että mainoksen mies ei voisi olla tummaihoinen mies saati nainen, Ampuja sanoo.

– Miksi hän sitten voi olla tavallinen suomalainen mies? Miksi meitä saa nyky-yhteiskunnassa jatkuvasti lyödä kuin vierasta sikaa?

TV-mainoksessa auton ostanut isä on laitettu koirankoppiin. Isä kurkistaa koirankopista, kun lapset huutavat häntä nimeltä ja syöttävät hänelle koirankeksin.

Kuvan ulkopuolelta tuleva haastattelija kysyy: "Mitenkäs tässä nyt näin kävi?”.

Lapset vastaavat: "No kun isä osti uuden auton eikä meillä ole varaa lemmikkiin.”

Haastattelija jatkaa: "Olikos se fiksusti tehty?”.

Lapsi vastaa: "Ei, vaan tyhmästi!”.

Näiden kommenttien jälkeen isä nyökyttelee koirankeksi suussaan koirankopissa.

Seuraavaksi näytetään auton vieressä seisovaa perheen äitiä.

Äiti sanoo: "Tyhmä se on”, ja vilkaisee viereistä autoa. Lapset hokevat: "Tyhmä isi, tyhmä isi, tyhmä isi".

Mainos päättyy mainosääneen, joka toteaa: “Älä ole tyhmä isi, ole viisas isi. Älä osta autoa, vaan hanki se kiinteään kuukausihintaan".

Mainostajan eettiselle neuvostolle esittämän lausunnon mukaan "tyhmä isi" on koirankopissa, koska perheellä ei ole koiraa lasten leikkikaveriksi.

Mainonnan eettisen neuvoston antaman lausunnon mukaan kyseinen mainos on hyvän tavan vastainen. Perusteluissa syy ei kuitenkaan ole miehen rooli, vaan se, että lapset käyttäytyvät mainoksessa huonosti väheksyen vanhempien arvovaltaa.

Neuvosto paheksuu sitä, että tyhmä isi -mainoksen rallattelu oli mieleenpainuva ja sitä esitettiin laajasti.

Erityistä huomiota neuvosto kiinnittää siihen, että tarkasteltavana oleva mainos saattaa kannustaa lapsia käyttäytymään epäkohteliaasti toisia lapsia kohtaan. Lisäksi mainoksen voidaan katsoa väheksyvän vanhempien arvovaltaa ja arvostelukykyä.

MEN:in lausuntoon pettynyt Ari Ampuja ihmettelee, miksi hänen ja monien muiden asiasta kannelleiden mielestä miestä halventava sisältö sivuutetaan lausunnossa.

– Siihen ei edes oteta kantaa. Tämä kuvastaa mielestäni sitä vallalla olevaa asiantilaa Suomessa, että miehiä voidaan halveksua kostona naisiin entisaikoina kohdistuneesta sorrosta, Ampuja sanoo.

– Valkoisella heteromiehellä ei ole sukupuolensa edustajana ilmeisesti yhtään mitään suojaa.

Ari Ampujan mielestä miesten saamassa kohtelussa on räikeä ristiriita siihen verrattuna, kuinka herkästi esimerkiksi vähemmistön edustajien puolia ollaan valmiita pitämään.

Hän toivoo laajaa heräämistä sen suhteen, että miehetkin ansaitsevat kunnioitusta ja oikeuden olla oma itsensä. Kahden nuoren miehen isänä hänestä tuntuu kurjalta esimerkiksi se, kuinka toksisen maskuliinisuuden määre on hyväksytty kritiikittä.

– Miehisyys on siis myrkyllistä, mutta naiseus on oikein ja hyvää, Ampuja sanoo.

– Meistä halutaan tehdä feministien määrittelemiä nössöjä, vaikka naiset kuitenkin kaipaavat ja valitsevat kumppaneikseen meitä aivan tavallisia suomalaisia miehiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.