Vantaan ratikan yleissuunnitelma hyväksyttiin äänestyksen jälkeen – vertailu: superbussi halvempi, mutta hyöty pienempi

Havainnekuvassa ratikka kulkee Jumbon ohitse. WSP Finland Oy

Armi Suojanen

Edellisessä kokouksessa pöydälle jätetty Vantaan ratikan yleissuunnitelma hyväksyttiin teknisessä lautakunnassa äänin 7–4. Seuraavaksi yleissuunnitelmaa jatkosuunnittelun pohjaksi käsittelee kaupunginhallitus.

Yleissuunnitelman hyväksymisen puolesta äänestivät Jarno Eskelinen (sd.), Anu Järveläinen (vas.), Anniina Kostilainen (vihr.), Kia Koskelin (sd.), Susanna Bruun (sd.) Kari Lopperi (sd.) ja Emmi Pajunen (vihr.). Vastaan äänestivät Timo Auvinen (sit.), Mika Kasonen (kok.), Hannu Palmu (kesk.) ja Paula Lehmuskallio (kok.).

Poissa olivat Rautio Mika (kok.) ja Katja Siniketo-Pietilä (kok.).

Lautakunta sai kokoukseen tuoreen selvityksen ratikan hyödyistä kaksiniveliseen sähköbussiin eli superbussiin verrattuna. Selvityksessä päädytään siihen, että superbussivaihtoehto olisi ratikkaa edullisempi investointi, mutta sen hyödyt pienempiä.

Superbussi on palvelutasoltaan, kapasiteetiltaan ja investointikustannuksiltaan ratikan ja tavallisen bussin välillä. Superbussi kulkee pääosin omalla kaistallaan, joten sen toteuttaminen muistuttaa raitiotien rakentamista.

Selvityksen mukaan superbussin vaikutus kiinteistöjen hintoihin ja kaupunkikehitykseen ovat todennäköisesti ratikkaa pienemmät. Ratikan arvioidaan tuovan sen reitin tuntumaan arviolta 37 000 asukasta ja 30 000 työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä. Superbussin arvioidaan tuovan 10 900 asukasta ja 4 700 työpaikkaa vähemmän.

Vantaan ratikan investointikustannukset ovat noin 393 miljoonaa euroa ja superbussin noin 155 miljoonaa euroa. Kustannusero johtuu pääosin rata- ja sähkötekniikan rakentamiskustannuksista sekä siitä, että bussivaihtoehdoissa ei tarvitse rakentaa tunnelia Tikkurilan ratojen ali.

Jo aiemmin on selvitetty yksinivelisen bussin investointikustannuksiksi noin kolme miljoonaa euroa.

Mellunmäestä Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle kulkevalle ratikalle on tarkoitus hakea valtion tukea 30 prosenttiin kustannuksista. Lisäksi raidehankkeelle voi saada EU:n tukea.

Ratikan yleissuunnitelma-asiaan lisättiin teknisessä lautakunnassa pöytäkirjalausuma. Siinä edellytetään myös ajolangattomien eli akkukäyttöisten ratikoiden mahdollisuuden selvittämistä.

Ratikan yksityiskohtaisen suunnittelun jatkamisesta päättää kaupunginvaltuusto, joka on jo myöntänyt siihen 1,5 miljoonaa euroa suunnittelurahaa ensi vuodeksi.

Ratikan rakentamispäätös tehdään erikseen myöhemmin, arviolta vuonna 2023.

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikkaan liittyvistä kirjauksista syntyi kiista – "Miksi satojen miljoonien hankkeella on kauhea kiire?" 12.11.2019 19:09
  2. "Ratikkakeskustelu on Vantaalla sivuraiteella" 10.11.2019 8:05
  3. Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi 27.10.2019 8:05
  4. Ratikkalinja vie tontin kulmia ja osan ostarista – Tarkentuneita suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina 25.5.2019 7:10
  5. Vantaan ratikasta tehdään pian jatkosuunnittelupäätös – Bussilinjalle 562 tarvitaan korvaaja 3.11.2019 7:15
  6. Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä" 26.6.2018 7:15
  7. Mielipide: Vantaan ratikka ei ole taloudellisesti eikä toiminnallisesti järkevä ratkaisu 1.11.2019 19:05
  8. Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi 20.6.2019 7:15
  9. Mielipide: Vantaan ratikan reitti on kallis, työläs ja aiheuttaa paljon harmia Tikkurilassa 8.6.2019 8:10
  10. Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa 28.3.2019 7:05

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut