Vantaalaisilla kauppakeskuksilla omia kilpailuvalttejaan – Pohjoismaiden suurimmaksi kasvanut Jumbo sparraa asiakkaita somettamaan toiveita, Myyrmanni liputtaa vahvasti paikallisuuden puolesta

Jumbon myynti on ollut nousujohteista ja kauppakeskus on jo pitkään ollut myyntiluvuiltaan Suomen ykkönen. Olli Lehtoaro on johtanut nyt myös neliöiltään suurinta kauppakeskusta reilut viisi vuotta. Leena Koivisto

Leena Koivisto

Kauppakeskus Jumbo ja viihdekeskus Flamingo ovat kävijänäkökulmasta olleet tähänkin asti samaa kokonaisuutta. Nyt Vantaanportin tunnetuin maamerkki on ihan virallisestikin yksi yhtenäinen viihdekauppakeskus, kun työeläkeyhtiöt Varma ja Elo äskettäin sinetöivät Jumbon ja Flamingon yhdistävän sopimuksen ja ryhtyivät tasaosuuksin kokonaisuuden omistajiksi.

Kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro pitää yhdistymistä positiivisena ja isona asiana Jumbo-Flamingon kehittämisen kannalta.

– Nyt on helpompi suunnitella ja päättää, miten koko kokonaisuutta kehitetään, eli mitä palveluita pitäisi tarjota ja miten ne sijoitetaan, hän kiteyttää.

Viihteellistyminen on ollut kauppakeskusten viime aikojen trendi. Menestymisen tae ei Lehtoaron mukaan kuitenkaan ole välttämättä vain viihteessä, vaan ennemminkin viihtymisessä.

– Pitää pystyä tarjoamaan palveluiden kokonaisuutta, jossa samalla asiointikerralla voi hoitaa mahdollisimman monta asiaa.

Vuosittaisia, paikan päällä ja puhelimella tehtyihin kyselyihin perustuvia asiakastutkimuksia vahvistetaankin nyt keräämällä toiveita somekanavien ja suoran sähköpostiosoitteen kautta.

– Kannustamme ihan suoraan vinkkaamiseen, sillä kyselyt tavoittavat vain osan asiakkaista, Lehtoaro sanoo.

– Idean siemenistä voi syntyä sellaista, minkä voimme ottaa huomioon kehittämisessä. Omistajat ovat myös sitoutuneet tähän.

Arviolta lähes 15 miljoonan kävijän viihdekauppakeskuksen tavoitetta saada asiakkaat viihtymään mahdollisimman pitkään tukee jo olemassa oleva tilanne. Toisin kuin radanvarsikauppakeskuksiin, Jumboon on perinteisesti lähdetty ”tositarkoituksella”, ja pelkkää läpikulkua on vähemmän.

Asiakkaan keskiostos on ollut pääkaupunkiseudun korkein, lähes 35 euroa, kun kilpailijoilla summa jää 20 euron tuntumaan. Helsingin ytimessä sijaitseva Kamppi vetää yli 40 kävijää, mutta keskiostos oli Suomen Kauppakeskusyhdistyksen viime vuoden tilastossa alle 6 euroa.

Jumbo on keikkunut myynniltään jo seitsemän vuotta tilastoykkösenä. Flamingolla lisättynä vantaalainen 140 000 neliön ostos- ja viihdekeidas menee nyt koossakin kirkkaasti huipulle ohittaen koko muun pohjoismaisen kauppakeskuskentän.

Lokakuussa Pasilassa avautunut Tripla ilmoittautui myös Pohjoismaiden suurimmaksi. Liikeneliöitä on 85 000, mutta niissä houkuttelee kävijöitä 250 eri liikettä. Jumbo-Flamingossa liikkeitä on 170.

Lehtoaro ei lähde taittamaan peistä suurimman tittelistä.

–  On ihan luonnollista, että eri kauppakeskukset haluavat profiloitua omilla tavoillaan suurimmiksi ja voivat sitä eri mittareilla ollakin, hän tuumii.

– Toimintaympäristömme ovat erilaiset. Kaupunkikeskuksessa sijaitsevassa Triplassa on niin sanotut ankkuriliikkeet mukaan lukien paljon pienehköjä liikkeitä. Meillä taas ankkuriliikkeinä on tavaratalo ja kaksi hypermarkettia.

Sijainnilla pääkaupunkiseudun pohjoisimpana ja Kehä III:n varren ainoana kauppakeskuksena on etunsa.

– Vaikutusalueemme on aika laaja, emmekä siksi kilpaile ihan kaikista samoista asioista ja asiakkaista muiden seudun kauppakeskusten kanssa. Lisäksi valttina on ylivoimaisen suuri määrä maksuttomia autopaikkoja.

Ekovuokralaiset

Suomen 20 suurimman kauppakeskuksen joukkoon mahtuvasta Myyrmannista on kehittynyt 25 vuoden aikana Myyrmäen keskustan kulmakivi, jonka toiminnassa halutaan alueellisuuden myös näkyvän.

– Keskitymme palvelemaan erityisesti lähialueen asukkaita ja kiinnitämme huomiota päivittäisasioinnin sujuvuuteen, Cityconin keskuspäällikkö Karoliina Hurmerinta luonnehtii.

– Haluamme myös esimerkiksi tapahtumissa tuoda esille vahvasti paikallisuutta suosien esiintyjinä lähialueen toimijoita.

Kävijämääräänsä viime vuonna kasvattaneeseen keskukseen on luvassa lisäpöhinää jatkossakin Myyrmäen mittavan rakentamisen myötä. Ensi vuonna asiakasvirtojen ohjailuun osallistuu myös Isomyyristä Myyrmanniin 2 500 neliön tiloihin muuttava Tokmanni.

Äskettäin Myyrmannin katollekin ilmestyi vuokralaisia, nyt vielä aika hiljaisia sellaisia. Ensi kesänä kahden mehiläispesän asukkaat kuitenkin ahkeroivat tarmokkaasti Jyrkänpesän mehiläistarhaajien hoitamina tuottaen paikallista hunajaa.

– Kaupunkiluonnosta huolehtiminen pölyttäjien avulla on yksi tapa, jolla voimme tehdä hyvää paikalliselle ympäristölle ja yhteisölle, kiinteistöpäällikkö Thomas Stenius toteaa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Jumbo ja Flamingo yhdistyvät Pohjoismaiden suurimmaksi kauppa- ja viihdekeskukseksi 27.6.2019 11:46
  2. Jumbon Stockmann aikoo sulkea ruokaosastonsa – muoti ja kosmetiikka pääosaan 27.6.2019 9:39
  3. Myyrmannissa sai hengailla läpi yön – tätä kaikkea siellä tapahtui 2.2.2019 9:50
  4. Menestyvätkö kaikki pk-seudun kauppakeskukset lähivuosina? Kohtalonkysymys jakaa Vantaan kauppakeskuspomojen kantoja 25.11.2018 7:00
  5. Myyrmannissa nuorten häiriökäyttäytymistä rauhoitetaan uudella keinolla – "Me välitämme" 19.5.2018 7:15
  6. Autokansan Jumbo on Suomen suurin kauppakeskus – miten tässä näin kävi? 14.4.2018 9:00
  7. Jumboa remontoidaan kahdeksalla miljoonalla eurolla 1.3.2017 8:00
  8. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten kävijämäärät laskivat, myös vaatemyynti kutistui 18.2.2019 21:15
  9. Kauppakeskusten "ruuhkavuodet" lykkäävät Kivistön jättikeskuksen aloittamista – Redi ja Tripla ehtivät edelle 21.6.2017 6:50

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut