"Ratikkakeskustelu on Vantaalla sivuraiteella"

Vantaan ratikka kulkisi Tikkurilan keskustassa Kielotietä. Havainnekuva. Tuomas Vuorinen / WSP

Tiina Örn

Vantaan pikaraitiotiehanketta kannattavan Vantaan vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Emmi Pajunen vaikuttaa turhautuneen ratikkakeskusteluun.

– Keskustelu on sivuraiteella. Puhutaan kuin kyse olisi vain ihmisten liikuttelusta paikasta toiseen, vaikka kyse on koko kaupungin kehittämisestä. Jos Vantaan kehittämistä ei rakenneta ratikan varaan, niin minkä sitten? Pajunen kysyy.

Pajunen lisää, että tutkimusten mukaan bussiliikenne ei tee kaupungista investoijille yhtä kiinnostavaa kuin raideyhteys.

Tekninenlautakunta ei tehnyt tiistain kokouksestaan raitiolinjaa koskevaa päätöstä, vaan asia jäi pöydälle.

– Osa jäsenistä haluaa selvityksiä bussivaihtoehdoista, teknisessä lautakunnassa vaikuttava Pajunen kertoo.

Raitiolinjaa kannattavat myös vasemmistoliiton valtuustoryhmä ja enemmistö demareiden valtuustoryhmästä

Muut ryhmät ovat skeptisempiä. Kokoomusryhmä haluaa lisäselvityksiä sähköbussivaihtoehdosta. Perussuomalaisten ryhmällä ei ole ”tiukkaa kantaa”, koska riittäviä selvityksiä ei ole vielä esitetty. Kristillisdemokraatit haluavat ainakin siirtää hankkeen aloitusta, kunnes vahvistuu, jatkuuko Vantaan väestönkasvu entistä tahtia. Valtuuston keskustaryhmä ei ole tehnyt ryhmäpäätöstä asiasta, mutta suhtautuu hankkeeseen kriittisesti muun muassa suurten investointikustannusten takia.

Vantaahaluaa valtion mukaan maksamaan osan raitiotien rakentamisesta ja raitiotiehanke halutaan osaksi tulevaa MAL-sopimusta. Valtion mukaantulosta saadaan todennäköisesti tietoa vasta keväällä 2020, vahvistaa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

– Vantaan lähtökohtana on, että ratikkahankkeen toteuttamiselle valtion tuki on ehdoton edellytys.

Viljanen uskoo valtion rahoitusratkaisussa pohdittavan muun muassa sitä, miten hanke palvelee koko pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää.

– Kun katsotaan vuosikymmenien päähän, uskon Espoon, Helsingin ja Vantaan pikaraitioteiden yhdistyvän. Vantaan ratikka olisi näin järkevä osa kokonaisuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriön kehittämisyksikön johtaja Timo Kievari kommentoi MAL-sopimusneuvotteluissa esiin nousseita hankkeita arvioitavan hallitusohjelman ja budjettiraamien valossa.

Hallitusohjelman tavoitteiksi Kievari listaa muun muassa hiilineutraalien kaupunkien rakentamisen, asuntotuotannon lisäämisen sekä kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuuden kasvattamisen.

Ratikkahankkeelle haetaan rahaa myös EU:lta. Viljanen arvioi, että päätös EU:n tuesta saadaan aikaisintaan vuoden 2020 lopulla tai sitä seuraavan vuoden alussa.

– Konsulttitoimisto ja virkamiehet tekevät nyt EU-rahahakemusta. Tavoitteena on päästä mukaan ensivuoden hakuihin.

Vaikka EU:n ja valtion tuesta joudutaan odottamaan päätöksiä, ratikka voisi Viljasen mukaan kulkea vuonna 2028.

– Jos suunnittelu saataisiin valmiiksi vuonna 2024, rakentamiselle jäisi neljä vuotta aikaa, toteaa Viljanen.

Juttua muokattu 12.11. kello 14.40 lisätty tieto kursiivilla tieto siitä, että kyse on valtuustoryhmistä, ei esimerkiksi teknisen lautakunnan demariryhmästä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Vantaan ratikasta tehdään pian jatkosuunnittelupäätös – Bussilinjalle 562 tarvitaan korvaaja 3.11.2019 7:15
  2. Mielipide: Vantaan ratikka ei ole taloudellisesti eikä toiminnallisesti järkevä ratkaisu 1.11.2019 19:05
  3. Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi 27.10.2019 8:05
  4. Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi 20.6.2019 7:15
  5. Mielipide: Tiuhaan liikkuva bussi toimisi Vantaalla ratikkaa paremmin 12.6.2019 8:35
  6. Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa 28.3.2019 7:05
  7. Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä" 26.6.2018 7:15

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut