Vantaan ratikasta tehdään pian jatkosuunnittelupäätös – Bussilinjalle 562 tarvitaan korvaaja

Ratikka kulkee havainnekuvassa Rälssitietä Veromiehessä kohti kauppakeskus Jumboa. Tuomas Vuorinen

Armi Suojanen

Lähes 20 kilometrin pituisen Vantaan ratikkalinjan "askelmerkit" tarkentuvat loppuvuoden aikana. Kun tekninen lautakunta on tehnyt päätöksen yleissuunnitelmasta, kaupunginhallituksen ja -valtuuston on tarkoitus päättää toteutukseen tähtäävästä jatkosuunnittelusta loppuvuoden aikana.

Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaan, ratikkayhteyttä Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja kauppakeskus Jumbon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle alettaisiin rakentaa 2024. Ratikan kyytiin pääsisi 2028.

Ensi tiistaina tekninen lautakunta päättää yleissuunnitelman hyväksymisestä. Yleissuunnitelma on pohja tarkemmalle maankäytön suunnittelulle, kuten reitin varrelle tehtäville asemakaavamuutoksille ja yksityiskohtaisille katusuunnitelmille. Silloin asukkaat pääsevät vaikuttamaan suunnitelmiin, huomauttaa Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko.

Laajan sekä monialaisen yleissuunnitelman on tehnyt ammattilaisten joukko ja siitä löytyy muun muassa ehdotus liikennöintiratkaisuista.

Ruuhka-aikoina ratikka kulkisi viiden minuutin välein ja päivisin 10 minuutin välein. Varhain aamulla ja myöhään illalla ratikka liikennöisi 15–30 minuutin välein. Ratikalla on yhteensä 26 pysäkkiparia ja matka Mellunmäestä lentoasemalla taittuu iltaruuhkassa noin kolmessa vartissa.

Lautakunnassa puidaan myös reitin linjausta Tikkurilassa. Ratakujaa pitkin kulkevan reittivaihtoehdon lisäksi tutkitaan Lummetietä kulkeva vaihtoehto. Se olisi helpompi rakentaa, mutta matka-aika pitenisi hieman. Lopullinen reittilinjaus on tarkoitus tehdä näistä vaihtoehdoista ensi vuoden aikana.

Ratikan rakentaminen ei ole halpaa. Sen kustannusarvio on noin 393 miljoonaa euroa. Vantaa hakee ratikalle valtion ja EU:n tukea.

Raideyhteyden rakentamista Vantaalle puoltaa se, että nykyinen bussilinja 562, jonka reittiä ratikka pääsääntöisesti noudattaisi, toimii jo nyt äärirajoillaan. Ratikka pysyy aikataulussaan paremmin kuin bussi ja pystyy kuljettamaan kerralla suuremman määrän ihmisiä.

Ratikan matkustajamääräksi ennustetaan aluksi yli 80 000 matkustajaa vuorokaudessa, ja kun reitin varrelle rakennetaan lisää asuntoja sekä palveluja, matkustajamäärä nousee 20 vuodessa yli 100 000:een.

Hulkko sanoo, että muilla joukkoliikennemuodoilla ei saa samanlaista vetovoimaa ja kasvua aikaa kuin ratikalla.

Ratikan arvioidaan vähentävän ainakin 5 000 henkilöautomatkaa vuorokaudessa, mikä auttaa Vantaata lähemmäs hiilineutraaliutta vuonna 2030.

Aiheeseen liittyvää

  1. Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi 27.10.2019 8:05
  2. Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi 20.6.2019 7:15
  3. Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä" 26.6.2018 7:15
  4. Näin mutkittelee Vantaalle tuleva raitiolinja – Kaupunki arvioi alustavasti pikaratikan aloitusaikataulua 24.3.2018 7:45
  5. Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa 10.11.2018 7:10
  6. Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!" 6.12.2018 7:55
  7. Ratikkalinja vie tontin kulmia ja osan ostarista – Tarkentuneita suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina 25.5.2019 7:10
  8. Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa 28.3.2019 7:05
  9. Mielipide: Tiuhaan liikkuva bussi toimisi Vantaalla ratikkaa paremmin 12.6.2019 8:35
  10. Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta" 24.4.2019 8:10

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Asiakkaiden onnistuminen on työn suola

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut