Parkkipaikka odottaa yhä rakentajia Myyrmäessä – "Jatkoaikaa toteutukselle kyllä tarvitaan"

Myyrmäkeläistä Alpo ”Janne” Hallia ei niinkään kiinnosta keskustakorttelin rakentaminen vaan Myyrmäentie 2:n purkaminen. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Keskustakorttelien rakentamisen Paalutorin viereisessä pysäköintipaikalla Myyrmäessä piti alkaa kesällä 2018. Iso alue on kuitenkin edelleen autojen vallassa eikä rakennustyömaasta ole tietoakaan.

Tekninen suunnittelu ei ole sujunut mutkattomasti eikä rakentamisen ajankohtakaan ole ollut otollisin.

Korttelit ovat Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasin, rakennusyhtiö Hartelan, Kojamon ja Aso-kodit Uusimaan yhteinen hanke. Ne voittivat keskustakortteleiden suunnittelu- ja tontinvarauskilpailun 2015.

Tänä keväänä arvioitiin, että Myyrmäen keskustakorttelien rakentaminen Iskospolun varrella voisi alkaa tänä syksynä. Myöhemmin keväällä kilpailuvoittajat joutuivat kuitenkin hakemaan maanomistajalta, Vantaan kaupungilta, jatkoaikaa tonttivaraukselleen. Sitä jatkettiin tämän vuoden loppuun.

Nyt Hoas, Hartela, Kojamo ja Aso-kodit joutuvat hakemaan uudelleen lisäaikaa.

– Jatkoaikaa toteutuksellekyllä tarvitaan, myöntää Hoasin toimitusjohtaja Matti Tarhio

Hän sanoo, että hanke on kaikille osapuolille tärkeä.

– Etsimme Myyrmäen keskustakorttelien kaikkien toimijoiden kanssa yhdessä taloudellisesti toteuttamiskelpoista ratkaisua. Hankkeen eteenpäin lähteminen edellyttää kaikkien osapuolien hyväksyntää, Tarhio muotoilee.

Hartela ei ole voinut käynnistää edes asuntojen ennakkomarkkinointia vielä.

– Meillä on valmius aloittaa ensimmäisen kohteen ennakkomarkkinointi heti, kun saamme tekniset haasteet ratkaistua ja varmuuden rakentamisen aloituksesta, toteaa Hartelan hankekehitysjohtaja Matti Suonio

– Samanaikaisesti tutkimme mahdollisuutta aloittaa kortteleidemme rakentaminen riippumatta pohjoisen korttelin aikataulusta.

Kova rakennusbuumi korkeine urakkatarjoushintoineen vaikuttaa Myyrmäen hankkeeseen.

– Rakentamisessa on eletty kasvun kautta vuodesta 2014 lähtien ja ensi vuonna Suomessa rakennushankkeita aloitettaneen vähemmän kuin tänä vuonna. Tämä voi luoda paremmat edellytykset löytää toteuttamiskelpoinen ratkaisu hankkeeseen, Tarhio pohtii.

Urakkahintojen pitää olla maltillisia, jotta vuokra-asuntojen rakentamiselle voi saada Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen Aran tukea.

– Hankkeemme on Aran pitkän korkotuen hanke. Aralla on kustannusohjaus ja rakennuskustannusten pitää olla kohtuullisella tasolla, että Hoasin hanke on mahdollista saada toteutukseen, Tarhio selittää.

Keskustakorttelin rakentamisen aloittamisajankohtaa ei pysty vielä kukaan sanomaan. Tarhio toivoo, että ”ratkaisu löytyy viimeistään kevään aikana”. Samaa toivoo Suonio.

Hankkeiden toteuttamisen hidastaminen näkyy muuallakin Vantaalla, kuten Kivistön uudessa keskustassa. Siellä useat rakennusliikkeet ovat tänä vuonna hakeneet lisäaikaa tonttivarauksilleen. Syynä on, että Kivistöön on rakennettu ja on parhaillaan rakenteilla valtava määrä uusia asuntoja eikä uusille asunnoille ole tällä hetkellä riittävää kysyntää ennakkomarkkinoinnissa.

Myyrmäessä tuskin käy samoin.

– Kivistö ja Myyrmäki ovat erilaisia. Myyrmäessä rakentaminen on täydennysrakentamista ja kaikki palvelut ovat jo olemassa, vertailee Vantaan kaupungin projektijohtaja Gilbert Koskela

Opiskelija-asunnoillekin on aina kysyntää.

– Varsinkin kun Myyrmäki sijaitsee HSL:n B-vyöhykkeellä.

Keskustakorttelien aloituksen takkuamisesta huolimatta Myyrmäessä rakentavat tälläkin hetkellä Skanska ja T2H. Koskela mainitsee muun muassa Virtatalon eteläpuolen Kilterinmäen, johon nousee useita asuinkerrostaloja.

Myyrmäentie 2:ssa aletaan marraskuussa purkaa toimistotaloja sekä pysäköintilaitosta, joiden tilalle JM Suomi rakentaa asuntoja. Radan itäpuolelle on suunniteltu Myyr York Downtownia ja Raappavuorentien varrelle on kaavoitettu asumista.

Myyrmäen keskusta

Myyrmäen keskustaan rakennetaan noin 600 asuntoa ja muun muassa liiketiloja. Yhteiskäyttöiset piha-alueet jäävät umpikortteleiden sisälle.

Asukaspysäköinti tehdään kortteleiden alle.

Korkeimmat asuinkerrostalot ulottuvat 16 kerrokseen.

Hoas rakennuttaa opiskelija-asuntoja, Kojamo vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja ja Aso-kodit asumisoikeusasuntoja.

Hartela rakentaa omistusasuntoja, joita tulee runsas puolet kerrosalasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Mies nappasi Koivukylän Alkosta ginipullon ja häipyi maksamatta – löytyi puistosta ilman pulloa, mutta valvontakamera käräytti
  2. Bussi osui jalankulkijaan Kivistössä
  3. Mitta tuli täyteen: Hakunilan Rinki-ekopiste suljettiin
  4. HSL:n pysäkki Vantaanportin eritasoliittymässä poistuu väliaikaisesti käytöstä
  5. Romuautoja seisonut keskellä Pakkalaa jo vuosia – kun osa autoista saadaan häädettyä pois, tilalle tulee uusia
  6. Yle: Liikuntaseteli kelpaa sup-lautaan mutta ei kaupunkipyörään
  7. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  8. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  9. Kaupunki jakoi 18 400 maksutonta piknikpussia – Alussa puistoruokailun korvaavien pussien kysyntä yllätti
  10. Oma raha: Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"
  11. Yrittäjät antoivat arvosanan Vantaalle – Yrittäjäpomo: Luku ei anna aihetta juhlaan
  12. Grilliherkuttelu näkyy eläinsairaalassa – Ihmisten ruoanjämät voivat viedä koiran jopa leikkauspöydälle
  13. Vantaalle myönnettiin 205 hirvieläinten pyyntilupaa
  14. Korona-näytteenotto ruuhkautui viikolla – Tartuntamäärissä ei toistaiseksi näy nousua
  15. Rebound puskee sinkkua toisen perään: Uutuusbiisissä pakkaan sekoitetaan iskelmätähti, auto ja Spielbergin leffa – reboundimaisen vapaasti

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.