Juoksua harrastava äiti harjoitteli liikaa ja väsyi – Sitten hän oivalsi, miten kiireinen arki ja tavoitteellinen harjoittelu kannattaa yhdistää

Lennokasta menoa. Lilja Grönroos harjoittelee seuraavaa koitosta varten. Hän aikoo juosta puolimaratonin Vantaalla lokakuussa. Päivi Tuovinen

toimitus

Loppukesän aurinko hemmottelee Eläintarhan urheilukentän liikuntaväkeä Helsingissä. Juoksuharrastaja, bloggaaja Lilja "Lilli" Grönroos, 36, venyttelee tiilenpunaisella radalla.

– Lonkka välillä oirehtii, mutta vaiva on hallinnassa, hän kertoo.

Urheilukenttä sijaitsee Grönroosin työpaikan Helsingin kuvataidelukion lähellä ja on yksi helsinkiläisnaisen monista harjoittelupaikoista.

– Täällä olen käynyt välillä opiskelijoidenkin kanssa, kertoo liikunnan ja terveystiedon lehtorina työskentelevä Grönroos.

Moni urheiluharrastaja on voinut lukea Grönroosin pohdiskelevia blogikirjoituksia yli vuoden ajan.

Blogissaan www.lilligronroos.com 4- ja 6-vuotiaiden poikien äiti käsittelee sitä, miten intohimoisesti juoksuun suhtautuva vanhempi voi löytää tasapainon työelämän, lapsiperhearjen ja treenaamisen välille.

Grönroos on itse kipuillut tämän kysymyksen kanssa ja tahtoo bloginsa avulla näyttää esimerkkiä siitä, miten pikkulapsiarjen ja aktiivisen liikuntaharrastuksen yhdistäminen onnistuu.

Grönroos tietää, miksi niiden yhteensovittaminen voi tuottaa vaikeuksia. Ongelmia voi koitua varsinkin, jos on hänen kaltaisensa "pikkuperfektionisti".

– Olen kunnianhimoinen ihminen. Pyrin tekemään kaikki asiat mahdollisimman hyvin: haluan olla läsnäoleva äiti, hyvä opettaja, ennätyksiä rikkova juoksija.

Venyttely pitää paikat vetreinä. Lilja Grönroos kertoo, että lonkka on viime aikoina oireillut, mutta vaiva on hallinnassa. Kuva: Päivi Tuovinen Päivi Tuovinen

Kun Grönroos sai esikoisensa vuonna 2012, hän innostui elvyttämään tavoitteellisen juoksuharjoittelunsa. Tuolloin alkuhuumassa hän teki kuitenkin virheen. Hän vaati itseltään liikaa ja harjoitteli kohtuuttomasti ja yksipuolisesti.

– Juoksin 10–15 kilometrin lenkkejä melkein päivittäin.

Täydellisyyden tavoittelu näkyi väsymisenä ja fyysisenä ylirasittumisena. Samaan aikaan unet jäivät välillä vähäisiksi pienten lasten takia ja töitä oli paljon.

– Se meni överiksi, hän summaa.

Sitten pienten lasten äiti sai ahaa-elämyksen – itselleen pitää olla armollinen ja inhimillinen, ja järjen pitää voittaa harjoittelussa kunnianhimo.

– Minun piti laskea rimaa vähän joka asiassa.

Grönroos hoksasi, ettei itselleen kannata järjestää tiukkaa harjoittelujaksoa, kun lukiossa riittää kiireitä. Hän oppi myös, ettei tulevia treenikertoja kannata suunnitella liiaksi etukäteen.

– Pyrin nyt juoksemaan viisi kertaa viikossa, mutta näistä vain kolme on pakollisia treenejä. Jos joskus tuntuu siltä, ettei jaksa lähteä lenkille vaikka huonojen yöunien takia, annan itselleni armoa. Olen oppinut, että hyvät yöunet ovat tärkeitä harjoittelun kannalta.

Grönroos on oppinut myös minimoimaan yhä paremmin perheeltä aikaa vievät harjoitukset.

– Juoksen nykyisin usein työmatkat kotoa Herttoniemestä Kallioon. Se ei ole keneltäkään pois. Juoksen usein myös aamuisin, sillä tähtään siihen, että useimmat illat viikosta voin viettää perheeni kanssa. Torstai-illat pyhitän juoksulle, kun käyn Helsingin Juoksijoiden maratonklubin yhteisharjoituksissa.

Grönroos on myös pyrkinyt sulauttamaan harjoitteitaan mahdollisimman paljon lapsiperhearkeen.

– Kun lapsi oppi pyöräilemään, aloin lenkkeillä hänen kanssaan. Jossain vaiheessa tein myös puistotreenejä, kun lapset leikkivät hiekkalaatikolla.

Grönroosin muusikkomies on ollut merkittävä tekijä siinä, että kiireinen arki ja tavoitteellinen harjoittelu on saatu yhdistettyä.

– Olemme keskustelleet asioista, ja hän kyllä ymmärtää minua. Kun käyn lenkillä, hän voi vastavuoroisesti soitella kitaraa. Hän tietää, millaisen treenaajan kanssa alkoi seurustella, Grönroos naurahtaa.

– Viime vuosina olen jo mielestäni onnistunut aika hyvin tässä arjen ja harjoittelun tasapainottelussa, hän iloitsee.

Lapsuudesta asti lenkkeilystä pitänyt Grönroos ei haluaisi ikinä luopua juoksemisesta, sillä hän pitää sitä elintärkeänä oman hyvinvoinnin kannalta.

– Juoksu tekee päälle hyvää. Se vähentää stressiä ja sen ansiosta olen hyväntuulisempi ja parempi äiti. Jos itse voi hyvin, muukin perhe voi hyvin.

Juoksemisen lisäksi Grönroos käy kerran viikossa kuntosalilla huolehtimassa lihaskunnostaan ja vetää viikoittain pilatesta.

Grönroos on taivaltanut seitsemän puolimaratonia ja neljä maratonia.

Seuraava koitos on edessä lokakuussa, jolloin hänen on tarkoitus juosta puolimaraton Vantaalla.

– Tavoitteena on rikkoa nykyinen ennätys tunti 37 minuuttia.

Lilja Grönroos on pitänyt juoksemisesta lapsuudesta lähtien. Se auttaa häntä pysymään kunnossa ja purkamaan stressiä. Kuva: Päivi Tuovinen Päivi Tuovinen

Lilja Grönroosin vinkit treenaajavanhemmille

Tässä Lilja Grönroos listaa muutamia yleispäteviä ohjenuoria siihen, miten treenaamisen, perhe-elämän ja työn välille voi löytää tasapainon. Eniten asiaan voi vaikuttaa säätämällä oman harjoittelunsa laatua ja määrää.

1. Suunnittele treenikerrat viisaasti.

Viikkokalenteriin kannattaa aikatauluttaa 1–3ydintreeniä ja vain kohtuullinen määrä muita harjoituksia. Näin välttyy ylikuormittumiselta ja aikaa jää sopivasti perheelle ja työlle. Juokseminen ei saa tuntua suorittamiselta eikä juoksujen määrä korvaa laatua.

2. Keskustele harjoittelusta läheistesi kanssa.

Perheenjäsenten kanssa on hyvä sopia tavoitteellisen treenaamisen pelisäännöistä.

3. Asettele tavoitteesi realistisesti.

Kuulostele itseäsi ja pohdi, millaiset tavoitteet ovat realistisia. Arjen kokonaiskuormitus vaikuttaa siihen, miten paljon on mahdollista harjoitella milloinkin.

4. Lepää riittävästi.

Öitään ei kannata käyttää elokuvamaratoneihin, vaan nukkumiseen. Jos keho ei palaudu, ahkerakaan harjoittelu ei kehitä.

5. Aterioi terveellisesti.

Syö riittävästi ja tarpeeksi usein. Ilman kunnollista, terveellistä ravintoa ei jaksa treenata.

6. Käytä luovuutta, kun etsit arjesta tilaa liikunnalle.

Hyödynnä työmatkoja ja lasten harrastusaikoja. Ota lapset mukaan liikkumaan. Vähän liikuntaa on parempi kuin ei lainkaan liikuntaa.

7. Säätele työn määrää ja kuormittavuutta mahdollisuuksien mukaan.

Keskustele työpaikalla mahdollisuuksista vaikuttaa työn määrään ja kuormittavuuteen, jotta elämässä jäisi energiaa muuhunkin kuin työpaikan, päiväkodin ja kodin välillä suhaamiseen.

8. Pidä mielessä, että liikunta parantaa hyvinvointia.

Muista, että liikuntaharrastuksen on tarkoitus olla arjessa hyvinvointia lisäävä, ei heikentävä tekijä.

Kirjoittaja: Tuomas Massinen

Hän

Kotoisin Nurmijärveltä, asuu Helsingin Herttoniemenrannassa.

Työskentelee lukion liikunnan ja terveystiedon lehtorina ja pilatesohjaajana.

Perheeseen kuuluvat aviomies sekä 4- ja 6-vuotiaat lapset.

Koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri ja Peak Pilates -ohjaaja.

Harrastaa pitkän matkan juoksua ohjeisharjoitteluineen ja ylläpitää blogia www.lilligronroos.com, joka käsittelee treenaamista, lapsiperhearkea ja hyvinvointia.

Motto: liiku aina, kun voit.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Vantaalla hankittu 22 tupakointikieltoa – useimmiten kieltoa haetaan parvekkeille ja pihoille
  2. Tikkurilassa toria on vaikea tunnistaa toriksi – "Miten tästä tuli niin vaikea tori?", ihmettelee torin ainoa vakituinen yrittäjä
  3. Mies nappasi Koivukylän Alkosta ginipullon ja häipyi maksamatta – löytyi puistosta ilman pulloa, mutta valvontakamera käräytti
  4. Bussi osui jalankulkijaan Kivistössä
  5. Mitta tuli täyteen: Hakunilan Rinki-ekopiste suljettiin
  6. Pääkirjoitus: Tikkurilan asemalle tarvittaisiin jelppareita neuvomaan ihmisiä
  7. Yle: Liikuntaseteli kelpaa sup-lautaan mutta ei kaupunkipyörään
  8. HSL:n pysäkki Vantaanportin eritasoliittymässä poistuu väliaikaisesti käytöstä
  9. Romuautoja seisonut keskellä Pakkalaa jo vuosia – kun osa autoista saadaan häädettyä pois, tilalle tulee uusia
  10. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  11. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  12. Kaupunki jakoi 18 400 maksutonta piknikpussia – Alussa puistoruokailun korvaavien pussien kysyntä yllätti
  13. Oma raha: Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"
  14. Yrittäjät antoivat arvosanan Vantaalle – Yrittäjäpomo: Luku ei anna aihetta juhlaan
  15. Grilliherkuttelu näkyy eläinsairaalassa – Ihmisten ruoanjämät voivat viedä koiran jopa leikkauspöydälle

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Mies nappasi Koivukylän Alkosta ginipullon ja häipyi maksamatta – löytyi puistosta ilman pulloa, mutta valvontakamera käräytti
  2. Mitta tuli täyteen: Hakunilan Rinki-ekopiste suljettiin
  3. Romuautoja seisonut keskellä Pakkalaa jo vuosia – kun osa autoista saadaan häädettyä pois, tilalle tulee uusia
  4. HSL:n pysäkki Vantaanportin eritasoliittymässä poistuu väliaikaisesti käytöstä
  5. Kaupunki jakoi 18 400 maksutonta piknikpussia – Alussa puistoruokailun korvaavien pussien kysyntä yllätti
  6. Piileekö sinunkin kodissasi tämä yleinen turvallisuusriski – ”Joka kolmas ei ole tarkastanut”
  7. Bussi osui jalankulkijaan Kivistössä
  8. Jokiniemestä löytyi tällä viikolla suuri määrä tuhansia vuosia vanhoja esineitä – "Löydöt ovat poikkeuksellisen kookkaita"
  9. Tikkurilassa toria on vaikea tunnistaa toriksi – "Miten tästä tuli niin vaikea tori?", ihmettelee torin ainoa vakituinen yrittäjä
  10. Korona-näytteenotto ruuhkautui viikolla – Tartuntamäärissä ei toistaiseksi näy nousua
  11. Kuva: Eksoottinen eläin syntyi suvuttomasti Helsingissä – eläintalo piti tiedon kuukausia salassa
  12. Rajakylän neuvola halutaan siirtää pysyvästi Hakunilaan – Poliitikot palauttivat asian uuteen valmisteluun
  13. Yle: Liikuntaseteli kelpaa sup-lautaan mutta ei kaupunkipyörään
  14. Vaatteiden kaatopaikkakielto hämmentää yhä – näin kierrätät rikkinäiset sukat oikein
  15. Yli 15 000 ihmistä sulloutui 20 vuotta sitten vantaalaiseen kodinkoneliikkeeseen – Viimeisestä VHS-nauhurista tuli ilmiriita

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.