Ruokakauppa astuu kohti pienempää hiilijalanjälkeä – asiakkaille hiilijalanjälkimittari

Kirjoittaja liputtaa keskikokoisten ruokakauppojen puolesta. Johanna Erjonsalo

Jussi Vehkasalo

K-ryhmä rakentaa Luonnonvarakeskuksen (Luken) kanssa mallin, joiden avulla ruokakaupasta voi tehdä hiilineutraalin. Toimintamallia ryhtyvät hyödyntämään syksyn aikana K-Citymarket Easton Helsingissä, K-Supermarket Basilika Sipoossa ja K-Market Visamäki Hämeenlinnassa.

Kokemusten perusteella mallia on tarkoitus laajentaa ensi vuoden aikana myös muihin K-ryhmän ruokakauppoihin.

Asiakkaidensa käyttöön K-ryhmä tuo loppuvuoden aikana mittarin, joka kertoo ruokaostosten hiilijalanjäljen. Osana K-Ostokset-palvelua oleva hiilijalanjälkimittari on niin ikään rakennettu yhdessä Luken kanssa.

– Haluamme tehdä asiakkaillemme vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoiksi ja yksinkertaisimmillaan vastuullisuutta voi toteuttaa asioimalla hiilineutraalissa ruokakaupassa, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli

Hiilineutraalin kaupan toimintamalli määrittää kaupan oman toiminnan hiilijalanjäljen ja sen vähentämistavoitteen. Tavoitteena on tunnistaa toimenpiteet kaupan hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja laskea lopuksi tarvittavan kompensoinnin määrä. Malli ei laske kaupan myymien tuotteiden hiilijalanjälkeä.

Kaupan ilmastovaikutukset liittyvät pääasiassa myymälöiden valaistukseen, kaupan omaan energiankulutukseen, kuljetuksiin ja niistä syntyviin päästöihin, kaupassa syntyvään ruokahävikkiin ja jätteisiin, myytävien tuotteiden säilytykseen ja valmistukseen kaupassa sekä kaupan palvelupakkauksiin.

– Mallin avulla selvitämme, mistä kunkin kaupan hiilijalanjälki tarkemmin koostuu ja pystymme sen pohjalta tehokkaammin kehittämään kauppojemme toimintaa yhä vähäpäästöisemmäksi. Tavoitteenamme on, että kaupoillamme olisi tulevaisuudessa yhä vähemmän kompensoitavaa, jatkaa Akseli.

Luken erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri sanoo, että hiilineutraalin kaupan toimintamalli ja kriteeristö ovat tavoitteelliset ja kattavat.

– Malli huomioi kaupan hiilijalanjäljen kokonaisvaltaisesti, aina niin pitkälle että laskemme esimerkiksi kaupassa ruokahävikiksi päätyvän turhan ruoan tuottamisen aiheuttaman hiilijalanjäljen, Katajajuuri kertoo.

Aiheeseen liittyvää

  1. Näin paljon yhden ihmisen Thaimaan-lomalennot tuottavat hiilidioksidipäästöjä – katso vertailu henkilöautoon
    29.5.2019 6:15
  2. Metsien hiilinielun kehitysennusteet pahimmillaan päinvastaisia, joten tutkimustietoon ei voi nyt luottaa
    18.2.2019 14:25
  3. Helsinki jää kakkoseksi hiilineutraaliuden tavoittelussa – USU: Maakuntakaupungit nokittavat ilmastotalkoissa
    12.2.2019 9:25

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut