Martinlaakson porua aiheuttaneet kaksoistöyssyt madalletaan – "Ääliömäisin esterata"

Martinlaakson hidasteissa on kaksi kumparetta. Niiden korkeus on kuusi senttiä. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Kivivuorentie 8, 10 ja 12:n yhteiselle sisäpihalle asennettiin kesällä kuusi hidastetta, joissa kussakin on kaksi töyssyä peräkkäin. Saton senioritalon asukkaiden mielestä ne vaikeuttavat heidän liikkumistaan merkittävästi ja syntyi kapina Taistelu on nyt kääntymässä mummojen voitoksi.

– Hidasteita madalletaan 20 milliä, kertoo töyssyjen asennuksesta päättäneen Asunto-osakeyhtiö Vantaan Martin hallituksen puheenjohtaja Roni Penttilä

Työt on tilattu ja ne tehdään Penttilän mukaan pikaisesti. Töyssyjen korkeus on nyt kuusi senttiä eli 60 milliä.

– Madalluksen jälkeen seurataan nopeuksia ja kuunnellaan palautetta.

Kun hidasteiden sopiva korkeus on löytynyt, ne maalataan heijastavalla fosforivärillä.

Hidasteet asennettiin Penttilän mukaan pihalla asioivien autojen, kuten taksien ja huoltoajoneuvojen nopeuksien laskemiseksi. Senioritalon oville ajetaan runsaan 150 metrin suoraa Kivivuorentie 10:n ja 12:n edestä. Niissä asuu paljon lapsiperheitä.

– Läheltä piti -tilanteita on ollut paljon.

Penttilän mukaan hurjastelua on koetettu kitkeä muun muassa ottamalla yhteyttä taksikeskukseen, mutta sillä ei ole ollut toivottua vaikutusta.

– Tähän ei ryhdytty suin päin. Kaikkea muuta yritettiin ensin, Penttilä vakuuttaa.

Hidasteiden ilmestyttyä martinlaaksolaiselle pihatielle, senioritalon asukkaat alkoivat vähitellen huomata niiden vaikutukset.

– Taksinkuljettajat eivät halua ajaa tänne, koska he rikkovat autonsa, sanoo senioritalon asukas Marjukka Thiel

– Ja invataksin on päästävä oven eteen, lisää Tuija Rautala, joka alkoi kerätä nimiä hidasteita vastustavaan adressiin.

– Lähes sadasta asukkaasta 83 allekirjoitti sen.

Eläkeläisiä hirvittää sekin, että aivoverenvuotopotilas joutuisi ambulanssissa rynkytykseen tuplatöyssyjen läpi.

Hidasteet ovat jo ehtineet aiheuttaa onnettomuuksia eivätkä vain senioreille. Töyssyjen kohdalla on kaatunut muutama jalankulkija ja yksi nuori pyöräilijä, joka muun muassa mursi sormensa.

– En väheksy kenenkään huolta, mutta hidasteet on tehty kaikkien säännösten, lakien ja asetusten mukaisiksi. Normaalin suojatien viistetty kanttikivi on 80 millimetriä korkea.

Penttilä toteaa lisäksi, että kävelyä varten pihalla kulkee toinen reitti niin, ettei kenenkään tarvitse kävellä töyssyjen päältä.

– Kyseistä huolto-pelastustietä ei ole tarkoitettu ensisijaisesti jalankulkua varten.

Penttilä jatkaa, että senioritalolla on myös oma esteetön sisäänkäynti parkkihallin kautta.

– Mutta sitä ei ilmeisesti käytetä, vaan kaikki asiointi hoidetaan pihan kautta.

Lähitaksi Oy:n suunnittelija Jussi Suoverinaho kävi invataksinkuljettajan kanssa kokeilemassa ajoa Kivivuorentien sisäpihan hidasteissa ja oli pöyristynyt.

– Oman ajourani aikana en törmännyt kertaakaan näin ”ääliömäiseen” esterataan.

Suoverinaho kertoo muun muassa, miten hänen päänsä heilui kyydissä puolelta toiselle, vaikka inva-auto ajoi pompuista hiljaista vauhtia. Invataksit ja ambulanssit ovat korkeita autoja, ja ne heiluvat sivusuunnassa paljon henkilöautoa enemmän.

Kuljettaja arveli, että talven liukkailla tulee ongelmia sen vuoksi, että molemmat töyssyt ylittääkseen auton on otettava vauhtia, ettei rengas jää sutimaan.

– Talvella autot yksinkertaisesti jäävät kiinni noihin esteisiin, Suoverinaho toteaa.

Joitakin senioritalon asukkaita voisi noutaa myös viereisen Laajaniitynaukion kautta, jos kulkua sinne muutettaisiin helpommaksi. Mutta siinäkin on ongelmansa.

– Taksin tai ambulanssin tilaamiseen pitää olla oikea osoite ja kyseinen alue on jalankulkijoille, eikä sillä ole niin sanottua osoitetta, saati rappukirjaimia, Suoverinaho tietää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.