Vantaan hoivakoteihin tehtiin ennalta ilmoittamattomia valvontakäyntejä –  näitä puutteita havaittiin

Kriisin keskellä kasvavia henkilöstötarpeita on sosiaali- ja terveystoimessa, etenkin vanhusten ja vammaisten hoivan parissa. Arkisto/Else Kyhälä

Marjo Rämö

Vantaan on tehnyt heinäkuun loppuun mennessä 25 ennalta ilmoittamatonta valvontakäyntiä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköihin.

Näistä 23 tehtiin ostopalveluina hankittuihin hoivakoteihin.

Määrä on huomattavasti enemmän kuin viime vuonna, jolloin ennalta ilmoittamattomia käyntejä tehtiin viisi.

Ennalta ilmoittamattomia valvontakäyntejä on tehty myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Käynneillä on havaittu puutteita huumaavien lääkkeiden säilytyksessä, lääkkeiden lämpötilaseurannassa, vakituisen henkilöstön mitoituksessa ja virkistystoiminnan järjestämisessä.

Palvelupäällikkö Nina Linja sanoo havaittujen puutteiden olevan vastaavia, mitä on tullut ilmi aiempina vuosina.

– Henkilöstövajeita syntyy pääasiassa tilanteissa, joissa sairastapauksiin ei olla saatu sijaisia. Se on asia, jonka kanssa koko ala kamppailee.

Linjan mukaan palveluasumisen aiempaa useammat ennalta ilmoittamattomat käynnit eivät ole tuoneet esille merkittävää uutta tietoa palveluasumisen tasosta tai puutteista.

Sosiaali- ja terveyslautakunta edellytti kevättalvena, että kaupungin pitää valvoa tehokkaammin vanhusten palveluasumisen laatua. Taustalla oli vuodenvaihteessa esiin tulleet epäkohdat kuntien käyttämissä, ostopalveluina hankituissa hoivakodeissa valtakunnallisella tasolla.

Missä määrin aiempaa useammat yllätyskäynnit ovat tarpeellisia?

– Se on hyvä kysymys, toteaa Linja.

Hänestä on tärkeää, että myös ennalta ilmoittamattomia käyntejä tehdään. Aiempi käytäntö oli hänestä riittävä. Silloin yllätyskäynnille lähdettiin, jos valvovalla viranomaisella heräsi epäily esimerkiksi omaisen yhteydenoton perusteella.

Omaisilta ja asukkailta tulevan palautteen määrä koskien vanhusten tehostettua palveluasumista on kasvanut.

Heinäkuun loppuun mennessä kaupunki oli vastaanottanut 52 muistutusta, kantelua tai muuta kirjallista palautetta.

Edellisvuonna palautteen määrä oli 71 koko vuodelta.

Muistutuksista 34 koski ostopalveluyksikköä ja 18 kaupungin omaa yksikköä.

Useat muistutukset koskevat tapahtumia vuosina 2017–2018.

– Hoitoon ja kohtaamiseen liittyviä ongelmia, kyseenalaistetaan sitä, onko hoidettava saanut kaiken mahdollisen hoidon ja avun, Linja kertoo palautteen sisällöstä.

Palautteessa on myös puututtu tilojen siisteyteen ja lämpötilaan sekä hoitohenkilökunnan mitoitukseen.

Linja tehostaisi hoivakotien valvonnassa asukkaiden ja heidän omaistensa kuulemista.

– He ovat meidän silmät ja korvat yksikössä. Meidän tulisi kehittää väyliä saada heidän äänensä kuuluville reaaliaikaisesti.

– Moni asia on sellainen, että se olisi voitu hoitaa ja ratkaista suoraan yksikössä, Linja toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut