Kaupungin liikennesuunnittelu: Kasvu ei tuo Tikkurilaan ruuhkia – "Pysäköinti kallistuu ja pyöräily lisääntyy"

Vantaan ja Helsingin rajalla on usein ruuhka-aikaan pitkä autoletka. Letka liikkuu Tikkurilasta kohti Kehä III:a. Pahimmillaan autojono ulottuu Talvikkitielle asti. Tiina Örn

Tiina Örn

Tikkurilan asukasluvun ennustetaan jatkavan kasvuaan myös tulevina vuosina. Viimeisen vuoden aikana Tikkurila on kasvanut noin 1 500 asukkaalla. Viiden vuoden kuluttua tikkurilalaisia ennustetaan olevan yli 5 000 enemmän kuin vuonna 2018.

Myös vantaalaisten omistamien autojen määrä (autot per 1 000 asukasta) on ollut jatkuvassa hienoisessa kasvussa. Vuonna 2018 vantaalaisilla oli noin 500 autoa tuhatta asukasta kohden eli joka toisella vantaalaisella oli auto.

Autoliikenteen ei kuitenkaan uskota Tikkurilassa lisääntyvän. Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkon mukaan Tikkurilaan tulevan ja sieltä poistuvan liikenteen ennustetaan pysyvän nykyisellään tai jopa hieman vähenevän vuoteen 2030 mennessä.

– Ennuste johtuu pääosin siitä oletuksesta, että pysäköintimaksuja keskustoissa nostetaan tulevaisuudessa ja maksullista aluetta laajennetaan. Yhtenä suurena syynä ovat myös tiemaksut, sanoo Hulkko.

Tiemaksuista puhutaan myös tuoreessa hallitusohjelmassa. Tikkurilan liikenne-ennusteissa nojataan lisäksi julkisen liikenteen houkuttelevuuden parantamiseen sekä pyöräilyn ja kävelyn lisääntymiseen. Alue hyötyy myös suunnitelmissa olevasta pikaraitiotiestä ja Kehärata on avannut uusia yhteyksiä.

– Ruuhkautumista voidaan hillitä kehittämällä muita kulkumuotoja houkuttelevimmiksi, tiivistää Vantaan kaupungin liikenteen alueinsinööri Jarmo Pajunen

Tikkurilaan tulee autoliikennettä etelästä Kehä III:lta Kielotietä pitkin. Idästä tullaan Kyytitietä tai Heidehofintietä Kuninkaalan lävitse. Lisäksi idästä tulee liikennettä Valkoisenlähteentietä pitkin.

Lännestä Tikkurilaan pääsee Läntistä Valkoisenlähteentietä ja Tikkurilantietä. Pohjoissuuntaan kuljetaan pääosin Talvikkitietä.

Kielotie on arkipäivisin ruuhkainen. Kielotornin kupeessa oleva liikenneympyrä ajetaan usein ruuhka-aikaan liikennesääntöjen vastaisesti tukkoon ja autoletkaa riittää Kehä III:lta aina Talvikkitielle asti.

Pajunen toteaakin Kielotien olevan yksi niistä kohdista, joissa Tikkurilassa on ruuhkaa.

– Tikkurilassa on aamuisin ajoittaista jonoutumista Kehä III:n suunnasta etelästä ja iltapäivisin Tuusulanväylän suunnasta lännestä.

Tilanne ei kuitenkaan Pajusen mukaan ole huono.

– Nykytilanteessa Tikkurilan sisääntuloliikenteessä ei ole suuria ruuhkia eikä ruuhkien pahenemiseen uskota kaupungin liikennesuunnittelussa, kommentoi Pajunen.

Osoitteeseen Kielotie 13 tulee virastorakennus, jossa tulee päivittäin työskentelemään noin 800 henkilöä. Jättivirasto ei Hulkon mukaan tuo uutta liikennettä Tikkurilaan.

– Uuden toimitilan työntekijöistä lähes kaikki ovat jo nyt Tikkurilassa töissä. Uuden talon myötä kaupungin henkilöstöä vain kootaan samaan rakennukseen, sanoo Hulkko.

Kaupungilla on vireillä Tikkurilaan idästä autolla kulkeville ainakin yksi kiinnostava liikennesuunnitelma. Valkoisenlähteentien suunnitellaan jossain vaiheessa jatkuvan aina Lahdentielle asti.

– Valkoisenlähteentie yhteyden suunnittelu on käynnissä. Toteutus tehtäisiin osissa, joista ensimmäisen rakentaminen alkaisi aikaisintaan 2021, kertoo Hulkko.

Tilastotietoa

Tikkurilassa asui vuoden 2019 alussa 6519 henkilöä.

Tikkurilan suuralueella asukkaita oli 44 311.

Viiden vuoden kuluttua tikkurilalaisia ennustetaan olevan yli 8 600. Tikkurilan suuralueella ennustetaan asuvan yli 48 000 henkilöä.

Kasvun ennustetaan jossain vaiheessa kuitenkin tasaantuvan. Vuonna 2028 Tikkurilan suuralueella arvioidaan asuvan noin 49 400 vantaalaista. Tikkurilalaisia ennustetaan olevan vuonna 2028 noin 9 200.

Tikkurilan suuralueeseen kuuluvat Tikkurilan lisäksi Hakkila, Helsingin pitäjän kirkonkylä, Hiekkaharju, Jokiniemi, Koivuhaka, Kuninkaala, Ruskeasanta, Simonkylä ja Viertola.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Vantaalainen Tuija Moisala perintöprinsessaksi Miss Plus Size-kisassa
  2. Asukasyhdistyksen aktiivisuus siivitti – Vantaan ensimmäinen pumptrack-rata rakennetaan Ilolan eteläpuolelle Koivukylänväylän reunaan
  3. Oikeus päätti: Tammistoon ei tule Prismaa – "Hanke on nyt kuopattu"
  4. Vantaankosken hotellikylän vastustajat: Suunnitelman toteutuminen tuhoaisi virkistyskäytön ja maiseman
  5. Pula mansikanpoimijoista johti uusiin ratkaisuihin: saman pellon suomalaiset saavat ukrainalaisia isomman korvauksen – Vantaalla vain itsepoimintaa
  6. "Ajatellaan, että tehdään vain nopeasti joku pieni asia" – Joka vuosi tuhannet työntekijät loukkaantuvat pahasti pudottuaan työtehtävissä, ja siksi työsuojeluviranomainen herättelee alaa valvontahankkeella
  7. Oletko nähnyt helsinkiläistä Jeremiasta? Katosi Myllypurosta jo kesäkuussa
  8. Älä tilaa siemeniä sokkona netistä – Eksoottinen siemen voi tulla yllättävän kalliksi eikä välttämättä koskaan edes päädy multaan asti
  9. Hänninen 8.7.
  10. Ammattihuijarit iskivät taas Postin nimissä ja kymmenet ihmiset luulivat viestiä aidoksi – Rikoshyöty yli 200 000 euroa
  11. Kysely: Yli puolet suomalaisista uskoo tieteen ja asiantuntijuuden merkityksen kasvavan koronakriisin jälkeen
  12. USU: Nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut korona-aikana – "Luvut ovat olleet todella hälyttäviä"
  13. Ruoka: Syötkö täytekakkua hopea- vai muovilusikalla? "Ruokailunautintoon vaikuttaa moni muukin asia kuin tekninen osaaminen", sanoo molekyyligastronomiaan perehtynyt professori Anu Hopia
  14. Pääkirjoitus: Kuinka paljon kulttuurimaisemaan voi kajota?
  15. Mielipide : Kaivokselan pientalojen pihoilla ja kuisteilla liikkuu varkaita

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.