Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen, pohtii kirjoittaja mielipidekirjoituksessaan. Johanna Erjonsalo

toimitus

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle, kirjoittaja ehdottaa.

Vantaan kaupunki suunnittelee raitiotielinjaa Mellunmäestä Hakunilan, Tikkurilan, Jumbon ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Ongelmana on Tikkurila, koska raitiotien pitäisi alittaa rautatieasema (ehkä sen kaikki kuusi raidetta) ja ykkösvaihtoehdossa kulkea Ratakujan kautta

Ratakujan kautta kulkeva linja on todettu haastavaksi, siis vaikeaksi. Karttaa katsoessa se tuntuu luontevalta, mutta miten taataan sen varren asukkaiden, asiakkaiden ja muiden kulkijoiden turvallinen kulku?

Entä miten varmistetaan kadun varren talojen kestävyys ilman vaurioita ja asukkaiden turvallisuus hätätilanteissa?

Katu on kapea. Hiukan liian kapea jo nyt, koska sen varrelta ajetaan Tikkuparkkiin, jossa on kolme kerrosta maan alla ja viisi yläpuolella. Kumpaankin vilkas liikenne. Pysäköintitalo on iso. Ja edempänä Kirjastopuiston alla, suunnitellun ratikkalinjan alla, on toinen parkkihalli. Sen alittaminen vasta pulma onkin.

Ratakujan asukkaat ja sen varren asunto-osakeyhtiöt ovat valittaneet suunnitelmasta kaupungille.

On kai ajateltu raitiotien rakentamista kaivamalla kadut ja puisto auki 10 metrin syvyydeltä ja sitten kattamalla betonilla. Sehän ei riitä eikä ole mahdollista puiston eteläpäässä maanalaisen parkkihallin vuoksi. Ehkä pohjoisin siipi kaupungintalostakin pitäisi purkaa ja ainakin repiä auki juuri valmiiksi saatu hieno Kirjastopuisto.

Parempi vaihtoehto olisi viedä ratikka 30 metrin syvyyteen tunneliin kuin metro. Metrojen rakentajat tietävät, että tunnelin poraaminen on halvempaa kuin tehdä betonikate niin kuin ainakin Ratakujan kohdalla on suunniteltu. Betonitunnelin kai pitäisi jatkua Kielotielle asti, missä noustaisiin pintaan. Toinen vaihtoehto on linjata raitiotie pohjoisemmaksi Valkoisenlähteentielle. Sitä kautta pääsisi hyvin urheilukeskuksiin. Sen huono puoli olisi, että se ei kulkisi ihan Tikkurilan keskustan kautta.

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle. Toinen ratikka voisi olla nimeltään I niin kuin itä ja toinen L niin kuin länsi.

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen. Ehkä. Se lisäisi julkisen liikenteen monipuolisuutta ja olisi hienoa. Raitiovaunujen väristä kansa voisi äänestää ellei kaupunginhallitus tai -valtuusto sitä päättäisi.

Jouni Tarjamo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Vantaan Viihdeorkesteri soittaa juhlakonsertissa 90-vuotiaan Jorma Panulan musiikkia kapellimestari-säveltäjän itsensä johtamana
  2. Peijaksessa hoidossa ollut mies varasti pyörän sairaalan pihasta keskellä yötä – vartijat saivat tuoreeltaan kiinni
  3. Karkkihammasta kolotti Myyrmäessä – nainen söi makeisia paljain käsin kaupan irtokarkkilaatikosta, poliisi paikalle
  4. Vantaalainen Nora, 22, tuli koronan pakottamana Intiasta ja ohjaa nyt joogaa omasta huoneesta
  5. Vantaalaismies epäilee: Maanjäristys rikkoi vantaalaiskoulun ikkunan – Seismologi ei tyrmää väitettä
  6. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  7. Poliisi kaipaa edelleen vihjeitä Kaivohuoneen pahoinpitelystä ja kuolemantuottamuksesta
  8. Virossa järjestetyssä tilaisuudessa altistui koronavirukselle kymmeniä suomalaisia, joista yli puolet helsinkiläisiä – näillä laivavuoroille he palasivat
  9. Yrityksen autolle on nimettävä käyttövastaava, muistuttaa poliisi – maksut liikennevirheistä kasautuvat omistajille
  10. Koronaviruksen pikatestausasema aukeaa Helsinkiin – tuloksen saa tunneissa
  11. "Osassa rakennusta on jopa sortumavaara" – kiistelty ostoskeskus kihisyttää Helsingissä, yrittäjä pelkää "aaveostaria"
  12. Miten onnistuu kimppa-asuminen koronan aikana? Vuokranantajat tekivät listan seikoista, jotka on hyvä ottaa huomioon
  13. Lisää rakentamista Otaniemeen: Biologin ja Meritekniikan alueista suunnittelukilpailu
  14. Merestä löytyi ruumiinosia Helsingissä – yhteyttä esimerkiksi paloittelusurmaan ei tämän hetken tiedon mukaan ole
  15. Helsingin legendaariseen Primulan kulmaan aukeaa tanskalainen irkkuravintola

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Karkkihammasta kolotti Myyrmäessä – nainen söi makeisia paljain käsin kaupan irtokarkkilaatikosta, poliisi paikalle
  2. Vantaalaismies epäilee: Maanjäristys rikkoi vantaalaiskoulun ikkunan – Seismologi ei tyrmää väitettä
  3. Mies loukkaantui vakavasti tulipalossa Vantaalla, kaksi pelastui – kuva aamuyön palopaikalta – "Parvekkeella ollut irtaimistokin oli tulessa"
  4. Kaneja tappavaa tautia tavattu Vantaallakin – Rajakylästä löytyi tautiin kuollut villikani
  5. Vantaalainen Nora, 22, tuli koronan pakottamana Intiasta ja ohjaa nyt joogaa omasta huoneesta
  6. Peijaksessa hoidossa ollut mies varasti pyörän sairaalan pihasta keskellä yötä – vartijat saivat tuoreeltaan kiinni
  7. Maanjäristys Hakunilassa – "Vastaavaa ei ole koskaan aiemmin mitattu Vantaalla"
  8. Hänninen 5.8.
  9. "Osassa rakennusta on jopa sortumavaara" – kiistelty ostoskeskus kihisyttää Helsingissä, yrittäjä pelkää "aaveostaria"
  10. Mielipide: On sulaa hulluutta olla käyttämättä Tuomelan koulua opetuskäytössä – "Moni kunta pitäisi tervettä koulurakennusta kullan arvoisena"
  11. Variston kouluun avataan koronaviruksen drive-in-testauspiste
  12. Helsingin nastarengaskielto jakaa mielipiteet: "Nastarenkaat antavat vääränlaisen turvallisuudentunteen" – "Autosta tulee pulkka"
  13. Reipas rakentaminen näkyy Vantaalla asuntojen arvonkehityksessä – "Kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin"
  14. Pauli, 28, huijaa nettihuijareita – vastasi älyttömällä tavalla +44-numeroon
  15. Raidejokerin rakentaminen tuo jälleen isoja liikennejärjestelyjä moneen paikkaan syksyn aikana

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.