Uudenlainen kirjastovierailu ilahdutti koululaisia – Vantaan kaupunginkirjasto ja Aalto-yliopisto kehittivät pelin

KOULU Peli oli myös kilpailu, jonka voittajaluokka on Kartanonkosken 4A. Tehtävänä oli muun muassa videoida 30 sekunnin uutisraportti.

Kartanonkosken koulun 4A-luokalle järjestettiin juhlatilaisuus Pointin kirjastossa Mediamysteeri-kilpailun voiton kunniaksi. Marika Lumme

Marika Lumme

Kartanonkosken koulun 4A-luokka sai nostaa maljan selviydyttyään Vantaan kaupunginkirjaston Mediamysteeri-pelikilpailun voittajaksi. Ensimmäistä kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui 37 vantaalaista nelosluokkaa.

Mediamysteeri-kilpailua on kehittänyt kaupunginkirjaston kanssa Aalto yliopisto ja Helsingissä sijaitseva Päivälehden Museo.

uudenlaisesta kilpailusta nousi esille Vantaalla kirjaston ammattilaisten keskuudessa. Kirjastoissa vierailee vuosittain suuri joukko 3., 4. ja 7. luokkalaisia.

– Kirjastovierailuja haluttiin kehittää enemmän aktiivisiksi. Oppilaille halutaan tarjota monilukutaitoa edistävä elämys, joka innostaa oppilaita toimimaan itse ja käyttämään mielikuvitustaan, kertoo Vantaan kaupunginkirjaston verkostopäällikkö Katariina Ervasti

Peliä kehitettiin aluehallintoviraston rahoituksella viime vuoden ajan. Kehitystyössä oli mukana niin ikään kartanonkoskelaisia oppilaita, 5. luokan opettajan Harri Huhtalan johdolla.

Helmikuussa peli otettiin käyttöön kirjastoissa.

Oppilaiden tehtävänä oli nujertaa kirjastoon päässyt virus. Tehtävänä oli muun muassa videoida 30 sekunnin uutisraportti paikan päältä ja varoittaa muita kirjastokävijöitä viruksesta. Oppilaiden tuli myös keksiä dapin veroinen uusi liike.

– Vaikeinta oli tehtävä, jossa täytyi sokeana ja muut ryhmäläiset johdattelivat eteenpäin, kertoo voittajaluokan oppilas Lukas Romppanen

Luokkatoveri Leevi Piispasen mukaan yhteistyö oman joukkueen kanssa oli pelissä parasta.

Kirjaston pelihetkeä edelsi oppitunti, jolla peliin valmistauduttiin. Myös pelikäynnin jälkeen oli oppitunti, jossa oppilaat kävivät kokemusta läpi opettajan Alina Kettusen kanssa.

– Peli vahvisti monia taitoja, kuten tiedonhaku- ja teknologiataitoja sekä mielikuvitusta, Kettunen sanoo.

Mediamysteeri-peliä toteutetaan tänä keväänä myös Päivälehden museossa. Lisäksi esimerkiksi Espoon kirjastot ovat kiinnostuneita ottamaan pelin käyttöön. Vantaalla pelivierailuja järjestetään myös ensi lukuvuonna.

Aiheeseen liittyvää

  1. Lumon kirjasto aukeaa torstaina – "Tätä on odotettu" 6.3.2019 9:56
  2. Millainen on kiva lastenosasto? Tikkurilan kirjasto kysyy kaupunkilaisten toiveita 1.2.2019 6:30
  3. Vantaan kirjastoissa työskentelee 5 lukukoiraa – Lukukoira Hippu, 4, saa palkaksi helliä halauksia 23.1.2019 6:45
  4. Vantaan kirjastojen aukioloajat laajenevat – Länsimäen kirjasto on aamuisin omatoimikäytössä 29.1.2019 12:35
  5. Kirjastojen kävijämäärät kasvoivat Vantaalla 20.1.2019 7:05

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut