Muistatko tämän mustan yön? Seitsemän ihmistä kuoli, kun paluulennolla ollut pienkone syöksyi maahan aivan Helsinki-Vantaan kiitotie 22:n kynnykselle 1989

Tutkintalautakunnan yli 50-sivuinen selvitys valmistui saman vuoden syksyllä. Onnettomuustutkintakeskus

Riitta Suomalainen

Helmikuun 23. päivänä vuonna 1989 yksityislennolla ollut pienkone Fairchild Swearingen Merlin III syöksyi maahan vain hieman ennen Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie 22:n kynnystä hieman ennen puoltayötä.

Onnettomuudessa kuolivat koneen molemmat lentäjät ja viisi matkustajaa. Kuudes matkustaja selvisi kuin ihmeen kaupalla vähäisin vammoin, säilytti tajuntansa, pääsi ulos hylystä rikkoutuneesta ikkunasta ja käveli pelastajia vastaan. Onnettomuustutkintaselostuksesta ilmenee, että hän oli todennut "meidän kone putosi".

Asiasta kertoo Keski-Uusimaa.

Kone oli tulossa Englannista takaisin kotimaahan, laskeutumassa sakenevassa sumussa Helsinki-Vantaalle ja ylittänyt juuri Tuusulantien, kun se laskeutui liian alas ja katkoi puiden latvoja 200 metrin matkalla reilu kilometri ennen kiitorataa.

Kone syöksyi katolleen huoltotien viereen."

Kone sinnitteli vielä ilmassa, mutta kallistui oikealle, menetti nopeasti korkeutta ja törmäsi lähes selkäasennossa lähestymisvalolinjan ensimmäisen haruksiin, 12 millin paksuisiin teräsvaijereihin.

Siitä kone ei enää selvinnyt, vaan putosi jyrkässä kulmassa ylösalaisin maahan, liukui 54 metriä ja pysähtyi vain parinkymmenen metrin päähän lentokentän huoltotiestä.

Kone tuhoutui täysin. Ohjaamo murskautui ja vääntyi sivulle. Perä repeytyi lähes kokonaan irti. Rungon keskiosa sen sijaan säilyi yhtenä kappaleena.

Matkustajaosaston viimeisessä penkissä, käytävän vasemmalla puolella, istui onnettomuuden ainoa henkiin jäänyt, vihtiläinen nainen. Ratkaisevimmin hänen selviytymiseensä vaikutti onnettomuustutkintaselostuksen mukaan tiukan pakkolaskuasennon ottaminen.

Paikalla saapuivat lentoaseman ja Vantaan palokunnat. Palomiesten toimia onnettomuuspaikalla johti Tuusulan silloinen palomestari Pertti Pyrrö.

Koneen hätälähetin käynnistyi heti koneen pudottua. Pelastusmiehistö ehti nopeasti paikalle: viisi minuuttia hälytyksestä ja 15 minuuttia koneen maahansyöksystä. Hylky löytyi helposti ja sen luokse pääsi autolla vaivatta. Uhrien irrottaminen hylystä kesti palokunnan mukaan noin 20 minuuttia.

Uhrit kuolleiksi todenneen lääkärin mukaan heidän vammansa olivat niin vakavia, että he olivat kuolleet heti.

Onnettomuuden seitsemästä uhrista osa oli kotoisin Keski-Uudeltamaalta. Menehtyneiden joukossa oli onnettomuudesta selvinneen naisen aviomies, joka toimi palomiehenä Järvenpäässä.

Niin ikään henkensä menetti Keski-Uudenmaan Säästöpankissa työskennellyt nainen.

Turman vuosipäivästä kertoi ensin Keski-Uusimaa.

Lähteet: Keski-Uusimaa 25.2.1989 ja Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus.

Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on tutkia kaikki suuronnettomuudet ja suuronnettomuuden vaaratilanteet niiden laadusta riippumatta.

Lisäksi keskus tutkii ilmailu-, raideliikenne- ja vesiliikenneonnettomuudet sekä niiden vaaratilanteet.

Tutkinnassa selvitetään tapahtumien kulku, syyt ja seuraukset sekä tehdyt pelastustoimet ja viranomaisten toiminta.

Lopputulos on tutkintaselostus, joka sisältää turvallisuussuosituksia viranomaisille ja muille tahoille. Suositukset kiteyttävät tutkijoiden käsityksen siitä, miten samankaltaiset onnettomuudet ja vaaratilanteet voidaan jatkossa välttää.

Aiheeseen liittyvää

  1. Suomalaisten lento-onnettomuuksien määrä kääntyi laskuun – hittilaitteen aiheuttamat vaaratilanteet kuitenkin kolminkertaistuivat
    7.1.2019 16:44
  2. "Ilmaliikenneonnettomuus, suuri" – Helsinki-Vantaalla iso harjoitus lentoturman varalle
    22.5.2018 11:20

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut