Nyt syödään kotona ja se näkyy tuotantolaitoksissa Vantaalla: "Meillä on kova ralli päällä”

Armi Suojanen

Vantaalla sijaitsee useita isoja elintarviketehtaita ja nyt ne puskevat tavaraa kuin huippusesonkien aikaan. Kysynnän kasvu johtuu tietysti koronaviruksesta, sillä kouluista ja työpaikoilta on siirrytty kotiin työskentelemään ja syömään.

– Meillä on kova ralli päällä ja kaikki linjastot käytössä, kuvailee leipomojätti Vaasan Oy:n toimitusjohtaja Thomas Isaksson

Vaasan leipoo Vantaan Pakkalassa, yrityksen suurimmassa leipomossa, muun muassa maan myydyintä leipää Ruispaloja. Juuri ruisleivät ja paahtoleivät revitään nyt hyllyistä kiivaaseen tahtiin.

Jotta tuotanto toimii täydellä teholla, valikoimaa on supistettu ja Vaasan keskittyy niihin tuotteisiin, joita menee eniten. Valikoimasta ovat poissa monimutkaisten reseptien tuotteet.

– Kymmeniä tuotteita on karsittu pois. Nyt tehdään tehokkaasti ja mahdollisimman simppeliä pitkillä sarjoilla, Isaksson kertoo.

Kysynnän kasvu alkoi maaliskuun puolivälissä, kun hallitus ilmoitti, että riskiryhmiin kuuluvien pitää jäädä kotiin ja koulut suljetaan. Alkoi hamstraus.

Isakssonin mukaan leipomotuotteiden tilaukset kasvoivat ensin jopa 80 prosenttia. Mutta kun kuluttajat olivat täyttäneet kaappinsa ja pakastimensa, seurasi pari hiljaista päivää. Leivän menekki putosi 30 prosenttia normaalista.

Jokainen muutos koronatilanteessa ja uutisoinnissa aiheuttaa reaktion ja tuotanto tasapainottelee kysynnän vaihtelussa.

Valion Vantaan tehtaalla Vaaralassa on myös vauhti päällä. Siellä valmistetaan kaikki Valion sulatejuustot sekä viipalejuustoja. Menekki on hurjaa.

– Esimerkiksi Koskenlaskija-juuston tuotanto on tuplaantunut, kertoo Valion myynnistä Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla vastaava johtaja Elli Siltala

Koskenlaskijan perinteistä versiota myydään normaalisti 8 000 kappaletta viikossa, kun nyt viikkomyynti on 14 000 kappaletta.

Myös Oltermannia on useita erilaisia, joista yhden viikkomyynti on normaalisti 8 500 kappaletta ja nyt 11 200 kappaletta.

– Juustovoileipiä syödään todella paljon, Siltala naurahtaa.

Valiolla on huomattu myös, että ruokaa laitetaan itse. Ruokaohjeita haetaan Valion verkkosivulta nyt samaan tahtiin kuin huippusesonkina.

– 1,5 miljoonalla viikkokävijällä päästään jo juhlakauden lukuihin. Kasvua näkyy erityisesti arkiruoan ja leipomisen resepteissä.

Niin Isaksson kuin Siltala toteavat, että tämä viikko osoittaa, mihin kulutus asettuu ja tasaantuu.

Kysyntäpiikki näkyi myös muun muassa jauhelihaa ja makkaroita valmistavalla HK Scanilla Pakkalassa.

– Se on kuitenkin jo hieman tasaantunut, kertoo viestintäjohtaja Marja Siltala

Se, että ravintolat sulkevat ovensa, supistaa HK:n myyntiä niihin, mutta vähittäiskaupan kysyntä paikkaa sitä.

Aterian päätteeksi ja tv-iltaan pitää tietenkin saada jotain hyvää poikkeustilanteessakin. Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad kertoo, että maaliskuun puolivälistä tilaukset Vaaralan tehtaalla kasvoivat 20–30 prosenttia normaaliin verrattuna.

– Mutta se ei ole pysyvää. Vielä on liian aikaista sanoa, mihin se asettuu.

Eniten kysyntää on ollut isommista pakkauksista, kuten sekoituskarkkipusseista, joita voi jakaa kotona ja perinteisestä Fazerin Sinisestä suklaasta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Fazerin Vantaan tehtaalla joulusuklaat ovat jo hihnalla – "Jos joulutoimituksia vievät rekat laitettaisiin jonoon, se ulottuisi Jumboon" 7.8.2019 7:05
  2. Leipää syödään taas – "Ruisleivän suosio on yllättänyt meidät kaikki" 20.12.2017 6:15

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki Business Vantaa

Yrittäjä, älä huoli huomisesta! Vantaalla valmistaudutaan jo tulevaisuuteen

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut