Mielipide: Kuihduttaako Lentorata Tikkurilan kehityksen?

toimitus

Tikkurilan uusi asema on rakennettu lisäraidevaraus huomioon ottaen, toteaa kirjoittaja, jonka mielestä maan alla kulkevan, kalliin Lentoradan rakentaminen ei ole järkevää eikä Tikkurilan kehityksen kannalta hyödyllistä.

Vantaan Sanomissa (VS 9.3.) julkaistussa mielipidekirjoituksessa kritisoitiin päätöksenteon poukkoilevuutta, kun kaupungissa on ensin panostettu valtavasti Tikkurilan kehittämiseen matkustajaliikenteen solmukohtana, mutta nyt junat yhtäkkiä halutaankin siirtää sieltä pois.

Tikkurilan vetovoima on kasvanut viime vuosina merkittävästi – tästä antaa viitteitä niin asuntojen jyrkkä hintojen nousu kuin vuokra-asuntojen suuri kysyntäkin.

Vetovoiman kasvu epäilemättä perustuu paitsi alueen ahkeraan kehittämiseen kuluneen kymmenen vuoden aikana (muun muassa asemakeskuksen ja keskustan rohkean uudistamisen myötä), niin myös Tikkurilan erinomaiseen liikenteelliseen sijaintiin, jossa kohtaavat niin kaukojunat, taajamajunat, lähijunat lentoasemalle ja Helsinkiin sekä paikallisliikenteen bussit.

Nyt kuitenkin kaukojunayhteydet muualle Suomeen halutaan tieten tahtoen siirtää syrjään Vantaan keskeisimmältä paikalta, millä tulee olemaan Tikkurilan vetovoimalle vahingollisia vaikutuksia.

Uudenmaan liiton julkaisussa, jossa Lentoradan vaikutuksia arvioidaan, todetaan Lentoradan vievän Tikkurilalta sen liikenteellisen erityisaseman ja vähentävän keskusta-alueen houkuttelevuutta.

On kummallista, että tätä kehityssuuntaa ollaan valmiita tukemaan valtavilla rahasummilla, kun neljäsosalla Lentoradan 2,4 miljardin euron hintalapusta voitaisiin vahvistaa Tikkurilan – ja yhtä lailla koko nykyisen pääradan radanvarsikuntien – jo valmiiksi hyvää vetovoimaa entisestään.

Valtuutettu Ulla Kaukola (sd.) perustelee Lentoradan rakentamista maalaillen uhkakuvia, joissa Tikkurila on vaarassa muuttua ratapihaksi, jos pääradalle erehdytään rakentamaan lisäraiteita.

Tikkurilan uusi asema on kuitenkin rakennettu lisäraidevaraus huomioon ottaen, eikä ainakaan minusta ole perusteltua panostaa miljardikaupalla julkista rahaa 30 kilometrin lentoratatunneliin, jotta muutama toimistorakennus, parkkihalli ja liityntäpysäköintialue säästyvät purkamiselta. Ei Tikkurilassa ole pelätty purkaa vanhoja rakennuksia uuden tieltä ennenkään.

Hankkeen kannatus varmasti perustuu osittain siihen visioon, että Aviapoliksesta kasvaa tulevaisuudessa uusi merkittävä kaupunkikeskus Vantaalle. Mutta entä jos nämä visiot eivät käykään toteen?

Kivistö on unelmien ja visioiden surkastumisesta liiankin tuore ja jokseenkin varoittava esimerkki.

Samalla on aiheellista ottaa huomioon, etteivät Lentoradan junat edes pysähdy Aviapoliksessa, mikä ei tee aluetta erityisen paljon saavutettavammaksi nykytilanteeseen verrattuna.

Kuten nytkin, kaukojunalla Aviapolikseen matkaavan olisi joka tapauksessa vaihdettava kehäradan junaan päästäkseen Aviapoliksen asemalle.

Lentoasemalla sijaitseva kaukojuna-asema sitä paitsi palvelee vantaalaisia ja muitakin uusimaalaisia junamatkustajia todennäköisesti huonommin kuin nykyinen asema Tikkurilassa.

Esimerkiksi Koivukylästä, Korsosta, Järvenpäästä ja Keravalta tulevat matkustajat joutuvat vaihtamaan junaa Hiekkaharjussa tai Tikkurilassa, jonka jälkeen junaa täytyy vielä vaihtaa lentoasemalla.

Voi olla, että taajamajunilla saapuville helpompaa on tehdä vaihto kaukojunaan jopa Pasilassa.

Lentorata sen sijaan palvelisi paremmin lähinnä niitä neljää prosenttia kaukojunamatkustajista, jotka matkaavat suoraan lentoasemalle, kuten valtuutettu Vaula Norrenakin (vihr.) on todennut.

Pääradan kehittämiseen verrattuna neljä kertaa kalliimmaksi arvioitua hanketta ollaan siis viemässä vauhdilla eteenpäin, jotta nämä neljä prosenttia matkustajista säästävät matka-ajassa 10–20 minuuttia ja yhden nopean vaihdon.

Roope Manninen

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut