Kuva: Helsingistä paljastui vedenalainen yllätys – kukaan ei tiedä, miksi satamalaiturin alle rakennettiin upeat holvikaaret

Jukka Hämäläinen

Venetsian kaupunki on perustettu puupaalujen varaan, mutta myös Helsingissä Rautatieasema ja monet muut vanhalle merenpohjalle rakennetut talot lepäävät paalujen päällä.

Sama on tilanne esimerkiksi Eteläsataman ja Länsisataman osalta – niidenkin alla on paalumetsä.

Helsingin Satama on saanut luotaustutkimuksella tuoreet kuvat paalutuksista. Vedenalaisen monikeilauksen ja maanpäällisen laserkeilauksen ansiosta kuvat ovat havainnollisia.

– Vedenalaisia rakenteita tutkitaan säännöllisesti ja korjataan suunnitelmallisesti. Myös sukeltajat käyvät edelleen tutkimassa niitä, Helsingin Sataman suunnitteluinsinööri Tero Sievänen kertoo.

– Kulutus on laivojen koon ja liikennemäärien takia nykyisin ihan toisella tasolla kuin rakenteiden tekoaikana.

Eteläsataman vanhimmat paalutukset ovat ajalta ennen sotia. Paalut kestävät hyvin vedessä, sillä vesi suojaa niitä lahoamiselta.

Vedenalaisten rakenteiden helmi on Katajanokanlaiturin noin 110 metriä pitkä osuus terminaalista Kauppatorin suuntaan. Se on perustettu kauniille holvikaarille. Luotaimen kuvaama arkkitehtuuri tuo jälleen mieleen hitaasti uppoavan Venetsian.

Sieväsellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, miksi veden alle on haluttu tehdä noin upeat rakennelmat.

– Olisiko niin, että kyseistä paikkaa ei ole voinut paaluttaa kovaan kalliopohjaan asti silloisella tekniikalla ja materiaaleilla. Holvien alla on vielä kivillä täytetyt puiset arkut.

– Holvikaaret on vanha hyväksi koettu tapa tehdä vahvoja kantavia rakenteita. Niitä näkee esimerkiksi vanhoissa kivisilloissa.

Miten rakennelma on edes saatu tehtyä veden alle?

– Todennäköisesti alue on padottu merestä ponttiseinällä ja pumpattu tyhjäksi. Tämä on yksi vaihtoehto.

Nykyisin pienempiä laitureiden korjaustöitä pystytään tekemään veden alla.

– Siihen on oma ammattikuntansa, rakennussukeltajat. Heillä on työvälineet ja tekniikat, jotka toimivat veden alla.

Ennen vanhaan satamat ovat voineet seurailla luonnollista rantaviivaa.

– Esimerkiksi Katajanokan laiturilinja on elänyt. Aiemmin se meni sisempänä.

– Purje- ja höyrylaivat olivat vielä pieniä verrattuna nykyisiin 200-metrisiin kauppalaivoihin ja jopa 350-metrisiin risteilijöihin. Ei tarvittu niin pitkiä suoria linjoja. Laivojen koon kasvaessa satamista on jouduttu tekemään virtaviivaisempia, Sievänen kuvailee.

Nykyisin satamalaiturit perustetaan teräspaaluilla ja betonielementeillä. Vanhoja laitureita korjataan tekemällä uudet rakenteet vanhojen eteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lähes valmis Kivistön kirjasto avataan vasta lokakuussa – "Avaaminen siirtyy säästösyistä"
  2. Lähetyskirppis Patina muutti Silkkitehtaalta 19 vuoden jälkeen – myös uusi paikka löytyi Tikkurilasta
  3. Risto Vilhusen lahjoittamista teoksista koottiin näyttely Kuopioon
  4. Vantaalainen vanhempi, ihmetteletkö missä viipyy päivähoitolasku? Saapuu pari viikkoa myöhässä, myös eräpäivää siirretty
  5. Vantaa hakee säästöjä lähiöille suunnatusta tukiohjelmastaan – lapsiperheiden kotipalvelu siirtyy ensi vuoteen
  6. "Unelma omistusasumisesta istuu suomalaisissa tiukassa" – Asuntolainoja haetaan enemmän kuin vuosi sitten
  7. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  8. Epäily: Kymmenen varastetun kauhakuormaajan tiedot väärennettiin, koneet myytiin eteenpäin
  9. Kiireettömät leikkaukset alkoivat taas sairaaloissa – luovutusveren tarve palautui normaalitasolle
  10. Perinteisen pubivisan tilalla onkin viinivisa – Helsinkiin aukesi erikoinen baari
  11. Kuusijärven komea silta sai vihdoin nimen – uudesta sillasta tuli Sudentassu
  12. USU: Kaikkein huono-osaisimmille myönnettävää tukea maksetaan eniten Uudellamaalla
  13. Mieskuski ajeli pelkillä vanteilla – ei osannut kertoa, mistä oli tulossa ja minne menossa
  14. HSL:n matkakortin nettilataus onnistuu ensi viikosta alkaen – kortille voi ladata kautta tai arvoa
  15. Norppien köllöttelyä katsottiin 1,2 miljoonaa kertaa, ensimmäistä kertaa nähtiin myös norppien välisiä kärhämiä – mutta missä on Pullervo?

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Mieskuski ajeli pelkillä vanteilla – ei osannut kertoa, mistä oli tulossa ja minne menossa
  2. Poliisi takavarikoi alaikäiseltä viinakauppiaalta kymmeniä litroja kirkasta viinaa Vantaalla
  3. Epäily: Kymmenen varastetun kauhakuormaajan tiedot väärennettiin, koneet myytiin eteenpäin
  4. HSL:n matkakortin nettilataus onnistuu ensi viikosta alkaen – kortille voi ladata kautta tai arvoa
  5. "Lähden nyt pois ja lyön ensimmäistä, joka yrittää estää" – kolmekymppinen mies raivostui putkaan vietäessä
  6. Kuusijärven komea silta sai vihdoin nimen – uudesta sillasta tuli Sudentassu
  7. Teetkö sinäkin tämän virheen kauppareissulla? – käsidesiäkin voi käyttää väärin
  8. Lähes valmis Kivistön kirjasto avataan vasta lokakuussa – "Avaaminen siirtyy säästösyistä"
  9. Lähetyskirppis Patina muutti Silkkitehtaalta 19 vuoden jälkeen – myös uusi paikka löytyi Tikkurilasta
  10. Vantaalainen lasitaiteilija Saara Korppi, 34, teki voitokkaan viinilasin – ideat syntyvät luonnosta
  11. Missä on Anna? Edes some-profiileissa ei ole näkynyt kuulumisia, poliisi julkaisi kuvan
  12. Mielipide: Asukaspysäköinti toisi uutta tuloa velkaiselle Vantaalle – Tietyllä alueella rajaton pysäköinti vuosimaksulla
  13. Tiedekeskus Heurekan johtaja vaihtuu: Tapio Koivusta Oulun yliopiston vararehtori – "Pääsemme vihdoin asumaan puolisoni kanssa saman katon alle"
  14. Vantaa hakee säästöjä lähiöille suunnatusta tukiohjelmastaan – lapsiperheiden kotipalvelu siirtyy ensi vuoteen
  15. USU: Kaikkein huono-osaisimmille myönnettävää tukea maksetaan eniten Uudellamaalla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.