Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lue Vantaan Sanomien uusi kuukausiliite Selkovantaalainen täältä!

Ministeriö avasi kansalaisille korona-chatin – neuvontaa ensisijaisesti vain suomeksi

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta täydentyy chatillä, tiedottaa Sosiaali- ja terveysministeriö. Chattineuvonta on avattu valtioneuvoston verkkosivuille osoitteessa valtioneuvosto.fi, ja siitä saa yleistä tietoa koronaviruksesta.

Chatti on avoinna arkipäivisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Ministeriön mukaan chatissä saa palvelua tällä hetkellä ensisijaisesti suomeksi, mutta mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Chatti-neuvonta on ministeriön ohjeistuksella tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelussa ei saa neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa, kuten akuuteissa oireissa.

Terveysneuvontaa tai -ohjausta tarvitsevien tulee ottaa yhteys oman alueen terveydenhuollon päivystykseen.

Niillä alueilla, joilla Päivystysapu-puhelin 116117 ei ole vielä käytössä, tulee soittaa oman alueen terveydenhuollon päivystysnumeroon.

Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa pitää aina soittaa hätänumeroon 112.

Koronaviruksesta on jo aiemmin avattu valtakunnallinen puhelinneuvonta numerossa 0295 535 535. Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestitse. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Chatistä ja neuvontapuhelimesta saatava yleisneuvonta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n verkkosivujen tietoihin.