Vantaa osti Suomi Rata -yhtiön osakkeita – Päätöstä vastustanut: Talouspoliittinen tilanne on muuttunut koronan takia

Tiina Örn

Vantaan kaupunginhallitus päätti hyväksyä Suomi Rata Oy -hankeyhtiön perustamissopimuksen ja merkitä noin 7 prosenttia yhtiön osakkeista 157 065 euron merkintähintaan. Samalla kaupunginhallitus hyväksyi osakassopimuksen. Päätös tehtiin maanantaina 23. maaliskuuta.

Huomioitava on, että Vantaan panostus tulee olemaan paljon enemmän kuin perustamisvaiheessa merkitty noin 157 000 euron osuus.Kaupunginvaltuusto päätti jo aiemmin, että Vantaa lähtee osakkaaksi hankeyhtiöön ja merkitsee yhtiön osakkeita enintään 12 miljoonalla eurolla.

Pasilasta lentokentän kautta Keravalle tunnelissa kulkevan Lentoradan rakentamista ovat aiemmin kaupunginhallituksessa vastustaneet varapuheenjohtaja Vaula Norrena (vihr.) sekä kaupunginhallituksen jäsen Jouko Jääskeläinen (kd.).Norrena oli poissa maanantain kokouksesta ja hänen varajäsenensä Heikki Hölttä (vihr.) oli sopimuksen hyväksymisen kannalla.

Päätös ei ollut läpihuutojuttu, sillä Jääskeläinen ehdotti esityksen hylkäämistä ja perussuomalaisten Mika Niikko kannatti hylkäysesitystä.

Jääskeläisen mielestä päätöksessä olisi pitänyt ottaa huomioon koronaviruksen aiheuttama muutos.

– Meillä on käsillä uudenlainen valtiota ja kaupunkeja koskeva talouspoliittinen tilanne. Asiaa olisi pitänyt tarkastella muuttuneen tilanteen valossa, Jääskeläinen sanoo.

Hän lisää Lentoradan rakentamisen olevan niin pitkän tähtäimen suunnitelma, ettei se kuulu niiden "investointiratkaisujen kategoriaan", joilla korjataan koronatilanteen aiheuttamia taloudellisia vahinkoja.

Perustamissopimuksen hyväksymistä kannattavat voittivat äänestyksen 11–2.

Kaupunginhallituksen kokouksessa oli läsnä ilman äänioikeutta myös vihreiden Sirpa Kauppinen Hän on päätöksestä pöyristynyt.

– Kyseessä on ilmaston kannalta järkyttävä päätös, Kauppinen sanoo viitaten Lentoradan vaatiman tunnelin louhimiseen.

Hän kritisoi myös sitä, että hankeyhtiö on suljettu yhtiö.

– Avoimuus on huomioitu perustamissopimuksessa, mutta ei riittävällä tavalla. Edessä voivat olla samankaltaiset ongelmat, kuin mitä kohdattiin länsimetron rakentamisessa, Kauppinen lausuu.

Hän kertoo perehtyneensä huolella myös siihen vaihtoehtoon, että Lentoradan rakentamisen sijaan tehtäisiin lisäraiteita ja kunnostettaisiin päärataa.

– Yhden lisäraiteen rakentaminen ei vaatisi juurikaan purkamista, koska se on jo kaavassa. Lentorata-vaihtoehto maksaa miljardeja, lisäraiteet saisimme miljoonilla.

Hankeyhtiön tarkoituksena on Helsingin ja Tampereen väliseen raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen saakka. Yhteyden suunnittelu koostuu Pasilan ja Keravan välisestä Lentoradasta sekä jatkoyhteydestä Tampereelle.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut