Helsinki Outletilla huippualku, mutta hiljainen helmikuu – Sateinen talvi vaikuttanut asiakasmääriin

Marjo Rämö

Pääkaupunkiseudun ensimmäinen outlet-kylä on ollut toiminnassa nyt neljä kuukautta. Niin ostoskylän johto kuin useiden liikkeiden edustajat toteavat saman: marras-joulukuun kävijämäärät ylittivät kaikki odotukset.

– Meillä kävi lähes 300 000 asiakasta, mikä oli noin 30 000 enemmän kuin odotimme, kertoo Helsinki Outletin johtaja Johanna Haltia.

Volyymi pääsi yllättämään osan kauppiaista siten, että liikkeissä nähtiin tyhjiä hyllyjä.

Kuluvan vuoden puolella asiakkaiden kuhina on taittunut ja kylässä on koettu hiljaisia kauppapäiviä etenkin arkena. Haltia kertoo kävijöitä olleen tämän vuoden puolella toistasataa tuhatta.

Asiakasmäärien putoaminen alun huippuluvuista oli odotettavissa.

– Helmikuu on myös perinteisesti ollut kauppakeskuksissa vuodenvaihteeseen verrattuna hiljaisempi.

Samaa sanotaan liikkeistä.

– Helmikuu on ollut hiljainen. Yksi syy on, että alkuvuodesta alennusmyyntejä on muuallakin, pohtii myymäläpäällikkö Ulla Heinonen Gantin liikkeestä.

Outlet-kaupan painottuminen viikonloppuihin ja lomakausiin on ollut yrittäjillä tiedossa, mutta vasta tämän vuoden puolella sen on saanut todella kokea.

– Lauantaina käy puolet koko viikon kävijöistä, kertoo yrittäjä Janne Sirén CF13-liikkeestään.

– Meille alkuvuosi on ollut vaikea. Suurin syy on ollut huono ja sateinen sää, Sirén sanoo.

Muistakin liikkeistä todetaan, että sää vaikuttaa asiakasmääriin: ostajat jäävät koteihinsa tai menevät kauppakeskuksiin vesisateella. Tänä talvena vesisadetta on riittänyt.

Aasialaisturistien määrät ovat myös vähentyneet alkuvuoden aikana.

Viikonpäivien ja kelin mukaan tulevat asiakaspiikit tuottavat yrittäjille ja myymäläpäälliköille haasteita muun muassa työvuorojen suunnittelussa.

Gantin Ulla Heinonen kertoo, että viikonloppuun mahtuu hiljaisia aamu- ja iltatunteja, joissa pärjää minimimiehityksellä, mutta myös täyden miehityksen vaativia ruuhkatunteja.

Wok Wok -ravintolan yrittäjä Jenni Chen sanoo, etteivät nykyiset arkipäivien asiakasmäärät ole hänen liiketoiminnalleen riittäviä. Noutopöydän ja listavalikoiman ylläpito vaatii päivittäin henkilöstöä ja tuoreita raaka-aineita.

Tiloihin investoinut yrittäjä aikoo kuitenkin katsoa, miten arkipäivien asiakasmäärät kehittyvät. Hän laittaa toivoa tulevalle kesälle.

Kylästä on lopettanut toistaiseksi yksi yritys, kosmetiikka myynyt kynsistudio.

Useasta liikkeestä todetaan kuitenkin, että kauppapaikkana outlet-kylä on vastannut odotuksia.

Haltia mainitsee menestyneinä liikkeinä muiden muassa ulkomaiset muotibrändit, joita ei joka kauppakeskuksesta saa kuten Hugo Boss, Tommy Hilfiger ja Calvin Klein. Suomalaiset brändit kuten outletin suurimman liiketilan omaava Luhta sekä Lumene ja Balmuir ovat myös olleet suosittuja.

Sisäleikkipuisto HopLop vetää lähiseudun lapsiperheitä, jotka asioivat myös naapuritiloissa olevissa lastenvaatemyymälöissä.

Liikkeissä odotetaan kevät- ja kesäkautta mielenkiinnolla, sillä ostoskylässä on panostettu viihtyvyyteen.

Kauppiaat toivovat johdon satsaavan nyt markkinointiin.

Johtaja JohannaHaltia sanoo, että tulevan markkinoinnin tavoitteena onkin saada koko Suomi tietoiseksi Helsinki Outletista sekä vahvistaa kauppapaikan tunnettavuutta pääkaupunkiseudulla.

Kylä saa kevään aikana kolme uutta liikettä. Kolmen viikon päästä avaavat Levi's ja suklaistaan tunnettu Lindth, toukokuussa Helly Hansen.

Asiakkaiden toiveisiin pyritään vastaamaan tuomalla kevytrakenteisia ruokakärryjä, joista voi ostaa pientä syötävää.

Outlet-kylään suunnitellaan edelleen ilmaista bussiyhteyttä Helsingin keskustasta yhteistyössä naapurissa olevan IKEAn kanssa. Lentokentältä suunniteltu bussiyhteys on laitettu toistaiseksi jäihin koronaviiruksen leikatessa osittain aasialaisten matkailijoiden määriä.

Helsinki Outlet

Sijaitsee Vantaan Porttipuiston vieressä Kehä III:n ja Lahdenväylän risteyksessä.

Outlet-kylässä on 40 liiketilaa, kahvila, kaksi ravintolaa ja sisäleikkipuisto.

Liikkeet ovat kansainvälisiä ja kotimaisia muoti-, urheilu- ja sisustusbrändejä.

Outlet-kylän liikkeet ovat sitoutuneet myymään tuotteitaan vähintään 30 prosentin alennuksella tuotteen ohjehintaan nähden.

Marraskuussa avatun kylän on rakennuttanut ja sen omistaa norjalainen Fortus AS.

Outlet-kylän yhteyteen rakennetaan parhaillaan ABC-huoltoasemaa ja Alepaa.

Kommentoi

Mainos: Tuukka Saimén

Piilopuoluetuki vs terveydenhuolto

Mainos: Lauri Kaira

Blogi: Mitä Sote-uudistus muuttaa Vantaalla?

Mainos: Jonna Weckström ja Elina Nykyri

Turvataan sote-uudistuksessa järjestöjen toimintaedellytykset!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut