Mielipide: Lentorata ei hyödytä Vantaata – miksi Vantaan päättäjät haluavat ojentaa hyödyt Tampereelle?

toimitus

Kirjoittajaa hämmästyttää, että Lentorataa on puolusteltu myös Aviapoliksen kehittymisellä, vaikka juna ei siellä edes pysähtyisi.

Olen ympäristöjuristi Lauri Nordbergin (VS 29.2.) kanssa samaa mieltä, että nykyistä Helsinki–Tampere-rataa on parannettava ja ettei Lentorataa tarvita.

Samoilla linjoilla näyttävät olevan monet muut Lukijn areenalle kirjoittaneet vantaalaiset. Sitä vastoin suurin osa Vantaan päättäjistä näyttäisi mieluummin edistävän Tampereen hyvinvointia kuin oman kaupunkinsa ja kaupunginosiensa hyvinvointia.

Vantaalle ei ole mitään hyötyä Lentoradasta. Lentoasemalle pääsee erittäin hyvin nytkin junalla kehärataa pitkin niin Helsingistä kuin Tampereeltakin.

Vantaalle ja nimenomaan Tikkurilalle on vain haittaa Lentoradasta. Uudenmaan liiton vuonna 2018 tekemässä selvityksessä arvioidaan, että Lentorata veisi Tikkurilalta erityisaseman kaukoliikenteen vaihtopaikkana ja vähentäisi sen keskustan houkuttelevuutta.

Lisäksi Lentoradan arvioidaan huonontavan Tikkurilan valtakunnallista saavutettavuutta esimerkiksi työpaikka-alueena. Eikö päättäjien pitäisi olla enemmän kiinnostuneita edellä mainituista kuin Tampereen saavutettavuudesta?

Joidenkin päättäjien olen kuullut perustelevan Lentorataa Aviapoliksen rakentamisella. Mielestäni Lentoradasta ei ole mitään hyötyä Aviapoliksen alueelle, kun kyseinen juna ei pysähdy siellä. Sitä vastoin kehäradan juna pysähtyy Aviapoliksessa.

Suomi-radan vaihtoehtojen osalta Taloustutkimus julkaisi (12.2.) Helsinki-Tampere-rataselvityksen, jossa vertailtiin uutta suoraa ratalinjaa ja pääradan kunnostustoimia.

Tutkimus tyrmää arviolta 4,6 miljadia euroa maksavan uuden Tampere-Helsinki-radan rakentamisen, koska se lyhentäisi matka-aikaa vain 13 minuuttia, lisäksi radan talouskasvuhyöty arvioidaan 39 miljoonaksi euroksi vuodessa. Vastaavasti alle puolet halvemman pääradan kehittämisen talouskasvuhyödyksi lasketaan 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Tutkimuksessa todetaan, että pelkkä pääradan korjaus, väliasemien työpaikkaliikenne ja tavaraliikenteen yhteyksien parantaminen hyödyttäisivät rahallisesti enemmän ja isompaa ihmisjoukkoa kuin pelkkä tunnin suora junayhteys, joka hyödyttäisi lähinnä Tampereen aluetta.

Miksi siis vantaalaiset päättäjät haluavat hyödyttää Tampereen aluetta? Eikö vantaalaisille päättäjille kuulu pitää Vantaan ja sen kaupunginosien puolta?

Vantaalle muuttanutuusi äänestäjä

Aiheeseen liittyvää

  1. Mielipide: Suomi tarvitsee lisäraiteet, ei Lentorataa – Suomi-radan hinnalla koko pääkaupunkiseudun voisi peittää ratikkamatolla 23.2.2020 19:00
  2. Suomi-rata repi puolueiden rivejä – Vantaa päätti lähteä mukaan hankeyhtiöön 24.2.2020 22:42
  3. Miten Vantaan rahat riittävät Suomi-rataan? – Näin vastaa maankäytön johtaja 15.2.2020 8:00
  4. Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla 10.2.2020 20:29
  5. Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä" 15.9.2019 9:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut