Länsi-Vantaan bussiyhteydet mullistava uudistus jäi vielä hyväksymättä – "Kaikki liityntälinjat menevät junalle, mutta kohtaavat runkolinjan"

Armi Suojanen

Helsingin seudun liikenteen, HSL:n, hallitus ei vielä tehnyt päätöstä Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon bussilinjastosta. Asia jäi pöydälle tiistaina kokouksessa. Uutta bussilinjastoa on suunniteltu vuodesta 2018 ja se pitäisi ottaa käyttöön elokuussa 2022.

– Uudistus on laaja ja on luonnollista, että hallitus haluaa tarkastella sitä tarkemmin, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Aleksi Manninen

– Se oli nyt ensimmäistä kertaa hallituksen käsittelyssä.

Aiemmin sitä on käsitelty hallituksen iltakoulussa.

Uudistus herättää intohimoja, sillä useat asiat muuttuvat. Merkittävin muutos on, että suoria yhteyksiä Helsingin keskustaan lakkautetaan. Se hiertää monia asukkaita niin Vantaalla kuin Espoossa.

Suorien bussiyhteyksien sijaan matkustajia yritetään saada kulkemaan junilla, joihin suunnitellaan liityntäliikennettä. Lisäksi on tulossa samanlaisia runkolinjoja kuin nykyiset 550 ja 560.

– Kaikki liityntälinjat menevät junalle, mutta kohtaavat runkolinjan, Manninen kiteyttää.

HSL:n hallituksen vantaalaisen edustajan Sakari Rokkasen (kok.) mukaan merkittävä syy suorien linjojen katkaisemiseen on se, että Vihdintie ja Mannerheimintie ovat jo ”täynnä”. Lisäksi Helsinki haluaa vähentää busseja Elielinaukiolta.

– Suunnitelma katsoo tulevaisuuteen. Tiheät yhteydet asemille ja runkobusseille mahdollistivat sujuvan liikkumisen kaikkiin ilmansuuntiin, Rokkanen toteaa.

Tutkimuksen mukaan ihmiset liikkuvat laajasti ja kaipaavat siten nopeiden Helsingin keskustayhteyksien lisäksi sujuvaa joukkoliikennettä muualle.

Vantaan vihreitä HSL:n hallituksessa edustavaa Sirpa Kauppista askarruttaa, millaisia runkolinjoista on tulossa. Hänen mukaansa bussilinjaston uudistus ei tuo tiheämpiä vuorovälejä eikä matka-aika esimerkiksi Meilahden sairaala-alueelle nopeudu.

– Runkolinjojen, kuten niiden pysäkkivälejä ja liikennevaloetuuksia ei vielä voida suunnitella, koska ensin pitää tietää toteutettava tarkka linjaus, selittää joukkoliikennesuunnittelija Manninen.

Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon bussilinjaston muutokset maksavat lähes kaksi miljoonaa euroa ja koko suunnitelman toteuttaminen noin 3,7 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.