Lentoasemalle avataan uusi turvatarkastus – Sen kehittäjiin kuuluu partansa pian menettävä vantaalainen Matti Lehto

MATKUSTUS Turvalinjan kautta voi ajaa golf-autolla.

Finavian operatiivisen digikehityksen päällikkö Matti Lehto kertoo, että henkilöskanneri osoittaa tarkasti hälyttävät ja siksi tarkistettavat kohdat. - Metallinilmaisinportin ja henkilöskannerin yhdistelmä on nopein ja tarkin mahdollinen tapa tarkastaa asiakkaita. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Pian lentoasemayhtiö Finavian operatiivisen digikehityksen päälliköltä Matti Lehdolta lähtee parta.

– Muistaakseni syyskuussa päätin olla ajelematta kuontaloa ja katsoa, miten pitkäksi parta kasvaa ennen kuin voin sanoa uuden turvatarkastuksen toimivan tavoitteiden mukaisesti, Lehto hymyilee.

Tikkurilalainen perheenisä vastaa Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden vaihtomatkustajien turvatarkastuksen toiminnoista. Alue otetaan käyttöön helmikuun alkupuolella, joten parran kohtalon hetket ovat käsillä.

Uuden turvatarkastuksen suunnittelu alkoi sisäisesti jo vuonna 2015.

– Sen jälkeen on testattu ja tutkittu kaikki tarjolla olevat laitevaihtoehdot. Mukana testauksessa ja suunnittelussa on ollut muun muassa turvatarkastajia eri firmoista.

Nyt kehitystyö on valmis ja pian Helsinki-Vantaalta passin kanssa matkustavalle, Suomeen kaukomailta tulevalle tai täällä konetta vaihtavalle on tarjolla kaikenlaisia ”herkkuja”, kuten 11 modernilla automatiikalla varustettua turvalinjaa.

– Yksi on tarkoitettu isoille käsimatkatavaroille, kuten lastenrattaille tai soittimille. Sen kautta voi myös ajaa golf-autolla, jonka kyydissä kulkevat liikuntarajoitteiset matkustajat. Lapsiperheille ja omilla pyörätuoleilla liikkuville matkustajille on varattu oma linjasto isojen tavaroiden linjan viereen, Lehto luettelee.

Terminaali 2:n länsipäässä sijaitsevassa uudessa turvatarkastuksessa matkustaja voi lähettää oman laatikon läpivalaisuun heti, kun se on valmis.

– Jokainen voi omassa tahdissa purkaa tavarat laatikoihin, mutta ne joilla on vähemmän tavaraa tai ovat muuten nopeampia, voivat siirtyä eteenpäin. Tämä vähentää jonotusta.

Lisäksi läpivalaisussa lisätarkastukseen ohjatut laatikot menevät omalle linjalleen ja hyväksytyt tavarat suoraan matkustajalle.

– Tämäkin nopeuttaa ja vähentää jonotusta, kun läpivalaisun jälkeen lisätarkastukseen menevät eivät enää hidasta hyväksyttyjen tavaroiden noutoa.

Uutta on sekin, että läpivalaisukuvien tarkastus on keskitetty etäkuvantulkintahuoneeseen.

– Turvatarkastajan ei enää tarvitse pysäyttää läpivalaisulaitetta tutkiakseen kuvaa. Näin myös koko tarkastuksen laatu paranee.

Turvatarkastus ei ole ainoa uusi asia Helsinki-Vantaalla. 2019 on suorastaan lentoaseman supervuosi, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Käyttöön otetaan puoli tusinaa uudistuksia, jotka ovat osa 2016 alkanutta ja 2022 valmistuvaa runsaan miljardin euron kehittämisohjelmaa. Siitä 7 miljoonaa euroa kuluu uuden turvatarkastuksen laitteisiin ja kalusteisiin.

Aiheeseen liittyvää

  1. Helsinki-Vantaan lentoasema ylsi uuteen ennätykseen – 20 miljoonan matkustajan rajan rikki
    14.12.2018 8:59

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut