Ratikka ja Lapinkylän asema Vantaan kärkihankkeiksi

Kehäradan junille Vantaalla halutaan Lapinkylän asema. Arkisto/Armi Suojanen

Armi Suojanen

Vantaan tärkeimmät liikennehankkeet 2020-luvulla ovat raitiolinja Mellunmäestä lentoasemalle eli Vantaan ratikka ja uusi Lapinkylän asema kehäradan varteen. Vantaa painottaa niitä Helsingin seudun yhteisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-suunnitelmassa vuosille 2019-2050. Suunnitelmaa käytetään valtion kanssa käytävien sopimusneuvottelujen pohjana.

Vantaa haluaa, että valtio sitoutuu osaltaan ratikan suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin. Ratikkalinjan rakentamiseen liittyy edellytys, että valtion pitää purkaa niin sanottu Santarata. Rata kulkee osittain ratikan alustavan linjauksen kohdalla.

Lapinkylän juna-aseman kaupunki on valmis rakentamaan vaikka itse, mutta haluaa lupauksen siitä, että junat myös pysähtyvät siinä. Kaupunki on kaavoittamassa Kivistön vieressä sijaitsevan Lapinkylän alueelle runsaasti uutta asutusta.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Vantaan MAL-lausunnon maanantaina. Lausunnosta käytettiin useita, rönsyileviäkin puheenvuoroja. Niissä vaadittiin muun muassa ilmaista joukkoliikennettä, oikeutta käyttää omaa autoa, riittäviä liikenneyhteyksiä joka puolelta kaupunkia ja junien yöliikennettä. Myös poikittaisliikenteen sujuvuutta vaadittiin ja suurempia kasvihuonekaasujen päästötavoitteita.

Moni valtuutettu teki henkilökohtaisia paljastuksia liikkumistavastaan. Kokoomuksen Lauri Kaira kertoi sen hauskimmin.

– Olen sekakäyttäjä.

Hän kulkee omalla autolla pysäköintihalliin ja hyppää junaan Myyrmäestä. 

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!" 6.12.2018 7:55

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut