Kaupunki haluaa junan kulkemaan tunnelissa Vantaan alla – Kaupunginjohtaja: Suunnittelulla on jo kiire

JUNA Vantaa listasi ykköstoiveensa hallitukselle.

Kehärata vie matkustajat lentoasemalle. Vantaan kaupunki haluaa, että myös kaukojunilla on nopea yhteys lentoasemalle. Lentoradalla ei olisi pysäkkiä Tikkurilassa. Arkisto/Armi Suojanen

Tiina Örn

Vantaa tahtoo hallituksen tavoitteeksi lentoradan rakentamisen. Se tulee selväksi joulukuussa julkaistusta linjauksesta. Siinä lentorata on kirjattuna yhdeksi Vantaan ykköstavoitteista.

– Etelä-Suomen rataverkko tulee ruuhkautumaan kestämättömästi viimeistään vuonna 2035. Lentorata tulee saada valmiiksi sitä ennen. Kyseessä on iso hanke, joten suunnittelulla on jo kiire, kommentoi Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

Tällä hetkellä lentoradan virkaa toimittaa kehärata. Lentoradalla olisi kuitenkin tehtävä, jota kehärata ei täytä.

– Lentorata mahdollistaisi kaukojunien matkan suoraan lentoasemalle. Se lyhentäisi niin pohjoisen suunnasta kaukojunalla lentoasemalle matkustavien kuin myös Helsingin keskustasta lentoasemalle kulkevien matka-aikaa, toteaa aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

Pääradaksi kutsutaan Helsingistä Tampereen ja Seinäjoen kautta Ouluun kulkevaa rataa.

Vikman-Kanerva muistuttaa, että ruuhkaisin rataosuus on Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman välinen osuus. Sille on tehtävä jotain ennen lentoradan tuloa.

– Lentoradan rakentamisen edellytys on pisararata, joka veisi osan Pasilan ja Helsingin välisestä liikenteestä tunneliin. Ennen lentorataa on tehtävä myös Keravan ja Kirkkonummen asemien junavarikot.

Lentorata puolestaan on edellytys sille, että niin kutsuttu itärata voidaan toteuttaa. Itärata kulkisi Pietariin asti.

Liikenneviraston vuonna 2010 tekemässä selvityksessä pääosin tunnelissa kulkevan lentoradan hinnaksi arvioitiin miljardi euroa. Hinta-arvio on sen jälkeen noussut huimasti. Nyt Liikennevirasto arvioi radan maksavan noin 2,4 miljardia euroa.

– Aiempi arvio oli hyvin alustava. Sen jälkeen on saatu kokemusta tunnelirakentamisen hinnasta muun muassa länsimetroa tehtäessä, kertoo Vikman-Kanerva.

Lentoradan rahoittamiseen voisivat Vikman-Kanervan mukaan osallistua valtion lisäksi myös yksityiset tahot ja kunnat.

– Lentorataa pitävät tärkeänä Vantaan lisäksi myös monet muut kaupungit, muun muassa Lahti ja Tampere.

Kaupunginjohtaja Viljanen ei lupaa hankkeeseen Vantaalta rahaa.

– Lähtökohtana on, että isot raidehankkeet rahoittaa valtio.

Lentoradan vaihtoehdoksi on esitetty kahden lisäraiteen rakentamista pääradalle välille Pasila-Kerava. Vantaalle se ei ole vaihtoehto.

– Lisäraiteiden rakentaminen edellyttäisi uusien rakennusten purkamista esimerkiksi Tikkurilassa, kommentoi Viljanen.

Hän lisää, että lentorata on huomioitu myös Vantaan vuoden 2020 yleiskaavassa.

Lentorata

Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle ja Lahden oikoradalle kulkeva lähinnä kaukoliikenteelle tarkoitettu rata.

Kaksiraiteinen ja noin 30 kilometriä pitkä rata kulkisi Vantaan alueella tunnelissa.

Toisi vaihdottomat raideliikenneyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Vantaan hallitusohjelmatavoitteissa mainitaan myös Tallinna-tunneli lentoradan jatkumona ja suorana yhteytenä lentoasemalta Tallinnaan ja edelleen Keski-Eurooppaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut