Joulusesonki tuo helpotusta lelukaupoille – "Kymmenen kuukautta on sinnittelyä"

Lelubisneksessä on meneillään vuoden ainoa sesonki. Tämä piristää Vantaan lelukauppojen myyntiä.

– Marras–joulukuussa teen vuoden tuloksen. Kymmenen kuukautta on sinnittelyä, kuvaa vantaalaisen Iloisen Hepun yrittäjä Leena Anttila

Joulumyynti on elintärkeä etenkin pienille leluyrityksille, sillä alan kilpailusta on leikki kaukana.

– Vuoden aikana Suomesta on lopetettu kymmenen itsenäistä lelumyymälää, ja nyt sellaisia on laskujeni mukaan enää parikymmentä. Oma liikkeeni on ainut omavarainen lelukauppa Vantaalla, Anttila kertoo.

Isoillakaan toimijoilla ei ole helppoa. Viime keväänä lelujätti Toys 'R' Us ilmoitti konkurssistaan Yhdysvalloissa. Rajusti velkaantuneen ketjun myymälöitä on suljettu myös Euroopassa. Suomen muutamia Toys 'R' Us -liikkeitä talouskurimus ei koske, koska niillä on eri omistaja, tanskalainen Top-Toy, joka omistaa myös BR-lelukaupat.

Iloinen Heppu on toiminut Flamingon ja Jumbon yhdyskäytävällä puolitoista vuotta.

– Syksyn myynti on käynyt hitaammin kuin viime vuoden vastaavana aikana. Uskon, että se johtuu siitä, että veronpalautukset maksetaan nyt myöhemmin. Odotan, että ensi viikolla tulee ryntäys, Anttila tuumii.

Anttila pitää liikepaikkansa rauhallisesta sijainnista, mutta asiakasvirtojen kannalta se on toisinaan ongelmallinen: kaikki eivät osaa etsiä lelukauppaa viihdekeskuksesta.

– Suurin haasteeni on kuitenkin se, että ihmismassat tilaavat tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista. Nettimyynti uhkaa liiketoimintaani enemmän kuin kilpailevat lelukaupat Vantaalla.

Myös Anttilan liikkeellä on verkkomyyntiä, mutta tämä on ollut vähäistä.

Pienen kaupan suurimpina kilpailuetuina Anttila pitää omaleimaista tuotetarjontaa ja yksilöllistä asiakaspalvelua. Liike vaalii kestävän kehityksen ajatusta ja keskittyy perinteisiin, opettavaisiin leluihin.

– Valikoimissani on paljon puuleluja, lautapelejä ja logiikkapelejä, jollaisia ei ole ketjuliikkeillä. Ne ovat ekologisia, turvallisia tuotteita. Kaupassani ei ole tv:stä tuttuja muodikkaita kertakäyttöleluja.

Suomen Leluyhdistyksen varapuheenjohtaja Minna Kaivola arvioi, että itsenäisille lelukaupoille hyvä palvelu, turvalliset ja testatut tuotteet sekä elämysten tarjoaminen ovat avainasemassa. Myös toimiva nettikauppa auttaa kilpailussa pärjäämisessä, sillä yhä useammat hankkivat leluja verkosta.

– Kilpailu varmasti kovenee, mutta näen, että suomalaiset lelukaupat pysyvät elinvoimaisina tarjoamalla laadukkaita, testattuja, kuluttajakysyntään vastaavia tuotteita. Tukesin testi osoitti taannoin, että lähes kaikki ulkomaisista verkkokaupoista tilatut lelut olivat vaarallisia, Kaivola kertoo.

Suomessa valtaosa leluista ostetaan yhä hypermarketeista, halpakaupoista ja erikoismyymälöistä.

– Jokaiselle toimijalle on paikkansa, Kaivola summaa.

Anttila uskoo, että hänen myymälänsä pysyy pystyssä lähivuosina. Hänen tavoitteenaan on kasvattaa myyntiä siten, että hän voi palkata avukseen täyspäiväisen työntekijän.

– Asiakkaani uskovat minuun. He sanovat, että älä vain lopeta. Se on kannustavaa, Anttila kiittelee.

"Leikki ei katoa mihinkään"

Suomen Leluyhdistyksen varapuheenjohtaja Minna Kaivola arvioi, että lelualan vuosittainen liikevaihto on Suomessa noin 200 miljoonaa euroa.

– Leluala on aikalailla vakaa ja pysynyt samalla tasolla useamman vuoden.

Lelubisnekseen luokitellaan mukaan kaikki perinteiset lelut ja lautapelit, muttei mobiilipelejä. Kaivola luottaa siihen, että kotimainen leluala pärjää lähivuosina.

– Leikki ei katoa mihinkään. Näen tulevaisuuden tältä osin positiivisena ja myynnin jatkuvan vakiintuneella tasollaan.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut