Sähköbussien määrä Helsingin seudun liikenteen alueella kasvaa harppauksella ensi syksynä, kun bussiliikenteeseen tulee 30 uutta täyssähköbussia. Helmikuussa 2020 sähköbussien määrä lisääntyy vielä viidellä täyssähköisellä bussilla.
Näin päätti HSL:n hallitus, joka ratkaisi tiistaina HSL:n bussikilpailutuksen.
Nyt ratkaistu bussikilpailutus oli ensimmäinen, jossa HSL vaatii liikennöitsijöiltä sähköbusseja.
– Myönteinen yllätys oli se, että saimme sähköbusseja myös kohteisiin, joille emme niitä edellyttäneet. Sähköbussit ovat nollapäästöisiä, energiatehokkaita sekä hiljaisia ja HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti niiden määrää. HSL:n liikenteen bussikalustosta 30 prosenttia pitäisi olla sähköbusseja 2025 mennessä, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen
HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteen ilmanlaatuun vaikuttavia lähipäästöjä sekä hiilidioksidipäästöjä yli 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Jotta tavoitteeseen päästään, sähköbussien lisäksi liikenteeseen tarvitaan uusinta ajoneuvoteknologiaa ja parhaimpia polttoaineita.
– Sähköbussien lisäksi HSL-alueen liikenteeseen tulee tämän kilpailukierroksen tuloksena 85 uutta vähäpäästöistä Euro VI –päästönormin dieselbussia. Kaikki liikenteeseen tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamotilan ilmastoinnilla, sekä usb-latauspistokkeilla, Häyrynen sanoo.
HSL on sitoutunut vähentämään päästöjä myös muilla keinoilla. Ensi vuoden alusta alkaen sähköbusseissa, raitiovaunuissa, junissa sekä metroissa käytetyn sähkön pitää olla kestävästi tuotettua sähköä, esimerkiksi pohjoismaissa tuotettua tuuli-, vesi- tai aurinkosähköä.
Lisäksi HSL:llä on ympäristöbonusmalli, jolla voidaan korvata HSL:n sopimusliikennöitsijöille päästöjen vähentämisestä aiheutuvia kuluja.
HSL on varannut kaksi miljoonaa euroa ensi vuoden ympäristöbonuksiin. Vuosina 2012-2018 ympäristöbonuksia on maksettu liikennöitsijöille yhteensä noin kuusi miljoonaa euroa.