Tulonsa menettänyt vantaalaisyrittäjä on tottunut vastatuuleen – "Jos vuoron tienesti on 0–50 euroa, niin jokainen voi laskea kannattaako sellainen liiketoiminta"

Vantaalainen taksiyrittäjä Esa Niinivaara vaihtoi autoa alkuvuodesta ja maksut tikittävät, vaikka auto seisoo. Tiina Örn

Tiina Örn

Taloutta kurittava ruoska viuhuu. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun yrittäjä Esa Niinivaara ottaa osumaa.

Yhden auton taksiyritystä pyörittävän vantaalaisen Niinivaaran muistissa on pari vuotta sitten voimaan tullut taksilain uudistus. Taksiyrittäjille lupailtiin kysynnän lisääntymistä, mutta Niinivaaran kokemus on toinen.

– Kysyntä laski, koska asiakkaat tuntuivat menettävän luottamuksensa koko alaan. Oli juttuja oudosta hinnoittelusta ja muuta epäluottamusta herättävää.

Kun uudistuksen iskusta selvittiin, tuli korona. Se puhaltaa taksiyrittäjän rattaisiin sakkaa sellaisella voimalla, ettei vastaavaa ole Niinivaaraan mukaan koettu koskaan aiemmin.

–  1990-luvun alussa oli finanssikriisi. Se oli kiikun kaakun, mutta yritys pelastui, kun ajoi hullun lailla kuutena, jopa seitsemänä päivänä viikossa. Silloin oli sentään jotain liikennettä – nyt ei ole mitään.

Niinivaara tietää ravintola-alan ahdingon saaneen paljon huomioita. Ravintola voi myydä noutoruokaa, mutta taksiyrittäjän on vaikea keksiä korona-aikaan sopivaa toimintamallia.

– Taksiyrittäjän toimeentulo koostuu koulukuljetuksista, vammais- ja vanhuskuljetuksista, ihmisten viemisestä viihteelle, turistien ja yritysasiakkaiden kuljettamisesta. Koulut ovat kiinni, riskiryhmät pysyvät kotona, ravintolat ovat kiinni, matkailu on pysähdyksissä ja palaverit pidetään etänä. Meiltä on viety ansiot kokonaan.

Niinivaara korostaa, ettei ahdinko koske vain taksiyrittäjiä. Paljon kuljettajia on lomautettuina.

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen kuvaa tilannetta lukuina.

– Jos taksilla on yleensä kymmenestä kahteenkymmeneen tilausta per vuoro, niin nyt on hyvä, jos on yksi tai kaksi.

Vantaalaisen Pentikäisen johtaman Lähitaksin välittämänä ajaa Uudellamaalla noin 1200 yrittäjää. Suurimmalla osalla on yksi auto.

– Koronaepidemia näkyy liiketoiminnassa todella dramaattisena pudotuksena. Jos yhden ajovuoron tienesti on nyt nollasta 50 euroon, niin jokainen voi laskea, että kannattaako sellainen liiketoiminta.

Niinivaara ja Pentikäinen tietävät useiden taksiyrittäjien laittaneen ajokkinsa seisontavakuutukselle.

– Taloudellisia puskureita on todella harvalla mikroyrittäjällä, sanoo Pentikäinen.

Niinivaara vaihtoi autoa alkuvuodesta ja maksut tikittävät huolimatta siitä, että auto seisoo. Niin on myös monella muulla.

Haastatellut taksiyrittäjät ovat kuunnelleet tarkkaan valtiovallan terveisiä. Tukea on luvassa.

– Kunhan tuki ei vain olisi sellaista, että saa analyysin tilanteesta. Kyllä tämä tilanne on nähtävissä ilman konsulttiakin, Niinivaara toteaa.

Hänellä on ehdotus.

– Hyvä konkreettinen tuki olisi se, että valtio ottaisi osan yrittäjän eläkevakuutusmaksuista eli YEL-maksuista hoitaakseen. Niitä tulee jäämään monilla rästiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.